• Jellybeans

Primolut nor

Hej.
    Finns det någon mer där ute som ska försöka sätta igång mensen med primolut nor?

Jag har inte haft någon mens på 2 år och har nu fått dessa utskrivet av läkaren, jag ska äta dessa i 10dagar utan ngn kombination med andra tabletter i schema vilket jag sett är vanligt.  
    Kan det vara så att de bara kan skriva ut denna ensam eftersom jag har lätt för blodpropp?
    När kommer ägglossningen, efter dessa 10 dagar?

Skriv det ni vet om denna metod, känner mig helt grön och frågande:)

• Svar på tråden Primolut nor
  • Jul

Det behövs inte fler tabletter än Primolut Nor för att få igång mensen, så om det bara är det läkaren är ute efter så är det inte så konstigt att du bara fick dom.

Ägglossning kommer aldrig efter mens, utan före. Om din mens fortsätter att vara oregelbunden efter den Primolut-inducerade mensen så är det inte säkert att du får ägglossning alls.
    Om din mens däremot blir regelbunden med en cykel på mindre än 40 dagar så infaller ägglossning oftast 12-16 dagar innan mens.

~*rabiat*~
  • Jellybeans

ok tack snälla! Som sagt så kan jag inte så mycket om allt det här.
    Men om jag vill ta reda på om ägglossning sker, när ungefär bör jag testa om jag nu får mens straxt efter dessa 10 dagar primolut kuren?

• Jul

Börja testa ett par dagar efter att mensen har tagit slut. Om det är första gången du provar på äl-stickor så kan det vara värt att köpa på dig en bunt billiga, för det kan ta ett tag innan man hittar rätt testtid. Somliga har väldigt korta stegringar och om de testar på fel tid på dagen så missar de den.
    Den som har råd, möjlighet och tålamod kan börja med att testa ett par tre gånger om dagen för att ta reda på hur hon själv fungerar.
    Man bör inte ha morgonurin när man testar med äl-stickor.

Annars kan man tempa. Det är med exakt och man slipper kissa på saker. men det kräver att man orkar vakna vid samma tid varje dag och stanna kvar en stund i sängen efter uppvaknandet.

~*rabiat*~
  • Jellybeans

Då kör jag nog på tempmetoden :) Jag har lite flytningar nu, men jag tycker det är svårt att se skillnad, så temraturen passar perfekt!

Svar på tråden Primolut nor