• sjuttiofemman

Hur lära barnen värdet av pengar och sätta gränser?

Jag har mina två barn varannan vecka.
    Hos mamma blir de släppta vind för våg, de får vara uppe hur sent de vill på helgerna (då snackar vi till 03-04) och får sova halva dagen efter. De blir lämnade ensamma halva dagarna på helgerna eftersom mamman tar på sig extrajobb och på vardagarna slutar hon inte sällan sent. Barnen får klara sig själva mycket och ta sig till sina aktiviteter utan hennes närvaro. Är det aktiviteter i skolan såsom avslutningar eller annat så kommer hon inte eftersom hon jobbar, är det matcher på fritiden så är hon sällan med och tittar. Hon prioriterar inte barnen kort sagt och jag känner att de inte har någon styrning i tillvaron utan hon säger ja till allt de vill göra. Det finns inga gränser och jag känner att nu när största snart kommer in i tonåren så finns risken att det spårar ur totalt.

Däremot skämmer hon bort dem med pengar, sannolikt för att döva ett dåligt samvete. De firade igår "lilla julafton" och största var så glad för hon skulle få julklappar för 10.000kr bland annat en iphone 5. Den yngre skulle få sig ett xbox 360 och det är väl inte så farligt även om det är i överkant tycker jag, men han fick spelet GTA till vilket jag konstant har sagt nej till på inrådan av kompisar som spelar det, det lämpar sig inte för en 10-åring.
    De får kort sagt allt de pekar på och framför allt den största har ingen koll på värdet av pengar.
    Även om jag hade råd skulle jag inte köpa julklappar för så mycket pengar, i så fall skulle jag sätta in pengar på ett konto om jag kände att jag ville göra av med så mycket på barnen.

Idag ska de komma till mig, jag ringde dem och fick reda på att mamman inte är hemma som vanligt och barnen ville ner på stan och spendera sina presentkort på 800 resp 500kr som de fick i julklapp. Deras mamma sa än en gång att de kunde gå ner och shoppa ensamma. Sjukt tycker jag, barn strax under tonåren ska väl inte springa runt med så mycket pengar ensamma??

Eller har jag fel? Jag känner massor med irritation över detta och mamman är oförstående. Äldsta är hur slarvig som helst och klagar alltid på att jag "aldrig ger henne något". När deras lillasyster nu ska få en surfplatta i julklapp (den billigaste jag kunde hitta) känner jag att det kommer att bli världskrig när de stora barnen får reda på det trots att de får klappar för ofantligt mycket mer pengar. De får naturligtvis julklappar för samma summa av mig.

Ursäkta ett något rörigt inlägg, blir bara lite irriterad medan jag skriver. Jag vill bara lära mina barn gränser och att respektera dem eftersom det bryts mot gränser då och då vilket skapar konflikter hos mig. Jag jobbar i motvind känns det som nu..

• Svar på tråden Hur lära barnen värdet av pengar och sätta gränser?
  • Nyfiken gul

oj vilken rörig situation , förstår att du är frustrerad.

men ett bra sätt att börja på är väl kanske att lära barnen handskas med pengar. Ett bra tillfälle att införa veckopeng eller liknande?

förklara vad dom pengarna ska räcka till  och att är pengarna slut så är det. Och att dom får själva klura ut hur dom ska räcka till nästa omgång fickpengar.  Kanske en rolig utmaning för dom dessutom? 

och sätt in dom i vad saker o ting kostar. Att shoppa för presentpengar är ju  något helt annat än att vara prismedveten och veta att man får 2 liter mjölk för en tjuga.

kanske börja lära dom att spara till något dom själva önskar sig?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Hur lära barnen värdet av pengar och sätta gränser?