• Yomän

Vill inte bajsa längre!

Behöver tips, tankar och idéer!

Grabben är lite över 2år och dagtorr sedan några veckor tillbaka, dock har han hittills velat ha blöja när han bajsar. Det har fungerat hur bra som helst då han alltid kommer och säger till när han är bajsnödig.

Nu verkar det "tyvärr" som att han kommit på att det är väldigt obekvämt att "bajsa på sig", men han vågar heller inte göra ifrån sig på pottan/toaletten!
    Kontentan av det är att han håller sig så länge han bara kan! Han står bara och skakar, svettas och skriker rakt ur för att han så desperat försöker hålla emot, fruktansvärt jobbigt :-\

Jag vet verkligen inte hur jag ska hjälpa honom!
    Sättet jag honom på pottan eller toaletten så får han panik-light och kastar sig därifrån och det är helt mot mina principer att på något vis tvinga honom mot sin vilja.

Frågan är ju då hur jag ska kunna motivera honom till att våga bajsa på potta/toa?
    När det gäller kisset så har han pottränat sig själv genom att få utforska på egen hand och ta tillvara på den enda nyfikenheten så där har jag inte behövt göra något alls.

• Svar på tråden Vill inte bajsa längre!
  • Jumsan83

Undrar varför han får sån panik av att bajsa när det går bra att kissa stackarn han måste ju få jätte ont i magen av att hålla sig men hur har du gjort när han inte kan hålla sig längre och måste bajsa får du hålla i han eller blir det bajs på golvet för han bara vill därifrån av rädsla 

• dec2010

Kanske ni ska ha honom med när ni bajsar så han ser att det inte är farligt?

Jag vet inte jag, har en tvååring hemma med, men han håller vi just nu på att potträna o har inte kommit till den problematiken ännu. Hoppas vi slipper o att ni snart kommer över det.

Stora bajsboken eller vad den heter kanske är en idé att låna med.

Min pojk gillar att sitta o titta i böcker på toan. Vi läser också för honom när han sitter.

• AnnelieW78

Jag hade samma problem med dottern när hon slutade med blöjan i 2-årsåldern. Jon var helt torr både nattetid och dagtid, men när det gällde bajsandet tog det helt stopp under en period och hon totalvägrade. Varken blöja eller potta/toa funkade så hon höll sig, blev jättehård i magen och fick panikont, vilket gjorde det hela ännu värre. Det enda bi kunde göra då var att försöka ge henne mat som var lösande, typ katrinplommon o.d. Det gick till slut över av sig själv och Jon började gå på toaletten, men det var så längesen nu att jag inte minns riktigt hur lång tid det tog eller vad det var som gjorde att det släppte till slut. Hoppas det släpper för din son snart i alla fall!

• hormonhäxan

Exakt så var min son också. Sköterskan på BVC sa att det är ett vanligt problem i den åldern. Antingen bajsar de inte, eller så äter de inte. Hon tipsade om att ge sonen laktulos vilket jag gjorde en period och det blev faktiskt bra! Det gick över och han är numer en helt normal tolvåring!

• Yomän

Tack för era svar!

Ska kolla om jag kan hitta bajsboken på biblioteket, alltid bra att kunna prata bajs på ett enkelt och avdramatiserat sätt.

Han vill fortfarande ha blöja på när han bajsar trots att det är övertydligt att han tycker det är "läskigt" när det väl blir nåt där i.

Så länge han är i sina vägrar-bajsa-attacker så vill han prompt bli buren! Men när det till slut kommer så har han gått ner på golvet för att han tror det är lugnt en stund och sen kniper det bara till och han kan inte hålla emot mer. När det väl kommer är han precis som vanligt! Ser först lite besvärad ut men är lugn och sansad och tar det hela med ro.

Tvättar honom alltid ståendes på golvet i badrummet och då visar han tydligt att han är obekväm med känslan av att vara kladdig, därför jag kopplar ihop beteendet med ovilja att bajsa i blöja.

• Flickan och kråkan

Min yngsta blev dagtorr när han var lite drygt 2 år, men han ville inte bajsa - någonstans. Kissade på toalett gick jättebra, men bajsa ville han INTE. Han höll sig så länge han bara kunde tills de oundvikligt hamnade i kalsongerna. Han bajsade i kalsongerna under ett drygt år. Det jobbigaste var ju att det blev en ond cirkel. Han var aldrig hård, men håller man sig en vecka (vilket min son gjorde) så blir det mycket och mer kompakt eftersom det varit i tarmen så länge och då blir det obehagligt och så ville han bajsa ännu mindre. 

Barn är ju olika. För vår pojke handlade det om en kombination av att han tyckte det var otrevligt att bajsa samt att det var något han kunde och ville kontrollera. All form av uppmärksamhet gjorde det hela värre - oavsett om det var glad uppmuntran eller oroligt "tjat". Det som till slut fick det hela att släppa var laktulos under en längre period och att vi som föräldrar helt la ner all form av bajsprat och lät honom sköta det helt på egen hand. Inga kommentarer åt något håll.

Nu blir han 4 år till våren och har bajsat regelbundet på toalett under ett halvår cirka, men fortfarande varje gång han bajsar och vill ha sällskap så säger han: "Men du får inte bli glad mamma". Det har alltså suttit hårt inne.....och upplevdes som något av en prestigeförlust för honom.....att inte kunna låta bli att bajsa . Väldigt vanligt för åldern har de sagt på BVC hos oss.

Svar på tråden Vill inte bajsa längre!