• Anonym (???)

Vad är det som gäller ang förhandlingar?

Hej

Min man har ett barn med en annan kvinna. Gemensam vårdnad. Han har försökt ge henne enskild vårdnad just för att det blir krångligt med avståndet som är när saker ska avhandlas (mamman har stöd i sitt föräldraskap, vet ej hur många dagar/v det är nu), men fick avslag. Varför gör man så? Barnet är hos oss var 6:e v pga att barnet behöver ha en trygg fast punkt, framöver i takt med att barnet bli äldre (idag knappa 3 år) kan detta komma att ändras.

Mamman valde att föda detta barn trots att pappan från början varit tydlig med att de dels bara är kk och dels avslutade deras relation när hon blev kär. Då var hon dock redan gravid efter att ha ljugit om att hon var steril. Hela tiden har han varit tydlig med att han aldrig någonsin vill ha barn, men nu är barnet här och vi försöker göra det bästa av situationen.

Dock, mamman bor 14 mil härifrån och vill ha en stödfamilj, soc säger nej med hänvisning till att det är HENNES behov, barnets behov är att ha EN trygg fast punkt. Mamman har då överklagat och detta togs upp till prövning som pappan var tvungen att vara med på. Detta medförde att pappan fick gå ifrån jobbet, resa samt förhandling tog 8 timmar. Eftersom beslutet inte påverkar pappan över huvudtaget och de frågae inte honom en endsa fråga på hela tiden så vill han inte åka dit om det blir fler förhandlingar alt om mamman får avslag (svaret har inte kommit än) men överklagar igen. (Jag vet inte om hon kan det)

Kan han avstå med den hänvisningen? Att han inte har något intresse i om det blir en stödfamilj eller inte. Det står att man ska ha laga förfall och jobb/semester är inte det och att om han inte dyker upp kan domslut tas även utan hans inblandning. men han har ju som sagt inget intresse i detta mer än att han godkänt (finns papper på det) att mamman ansöker om stödfamilj. Ett ja eller nej till detta påvekar inte vårt liv alls.  

• Svar på tråden Vad är det som gäller ang förhandlingar?
  • Anonym (???)

Ingen som har en aning?

• Anonym (???)

Ingen verkar veta, var kan vi ta reda på det då om någon vet? Ringde förvaltningsrätten men det enda svaret där var att man måste komma, men inte svarade de på vad som händer om man inte gör det. Mer än att dom kan komma att fattas i hans frånvaro, men vi vill ju inte försämra mammans chanser till en stödfamilj genom att han inte dyker upp... Eller få böter eller något sådant.

• Anonym (TH)

Jag är inte kunnig på detta men jag tar förgivet att mamman får avslag på stödfamilj då barnet har en fungerande pappa som måste börja ta sitt ansvar om sitt barn och sluta upp med barnsligheterna och säga att jag ville inte ha barn.

Självklart måste pappan närvara på mötet då dem har gemensam vårdnad och detta med stödfamilj påverkar hans barn. 

• Anonym (???)
    Anonym (TH) skrev 2012-12-31 22:58:08 följande:
    Jag är inte kunnig på detta men jag tar förgivet att mamman får avslag på stödfamilj då barnet har en fungerande pappa som måste börja ta sitt ansvar om sitt barn och sluta upp med barnsligheterna och säga att jag ville inte ha barn.

Självklart måste pappan närvara på mötet då dem har gemensam vårdnad och detta med stödfamilj påverkar hans barn. 
    BARNETS bästa är att ha EN fast punkt och begränsat sovumgänge. Pappan har inte valt att det ska vara så.

Ja, det påverkar hans barn. Han ahr godkänt att mamman får ansöka om stödfamilj hos soc. Soc säger nej med anledning av det jag skrev, att barnets behov är EN fast punkt, inte flacka omkring hit och dit. MAMMANS behov däremot, är att kunna festa mer och jobba mer obekväma arbetstider. Detta är inget barnenheten på soc tar hänsyn till.
  • Anonym

Hur tänker han? Han är pappa, vare sig han vill eller inte. Han måste till domstol om han blir kallad. Ersättning för resa och förlorad inkomst kan han få. Om mamman nekades enskild vårdnad trots att pappan godkänt det så anses mamman inte klara av vårdnaden av barnet utan att pappan är delaktig. Han måste börja ta ansvar!

• Anonym (???)
    Anonym skrev 2013-01-01 10:26:15 följande:
    Hur tänker han? Han är pappa, vare sig han vill eller inte. Han måste till domstol om han blir kallad. Ersättning för resa och förlorad inkomst kan han få. Om mamman nekades enskild vårdnad trots att pappan godkänt det så anses mamman inte klara av vårdnaden av barnet utan att pappan är delaktig. Han måste börja ta ansvar!

Men vilket ansvar är det i att åka på förhandlingarna, sitta i 8 tim och inte få en enda fråga? De frågade bara om hans namn, inget annat. Ansvar för barnet tar han ju, när han FÅR.

Vore det vår övertygelse att det var barnets bästa att flytta till oss, från sin invanda förskola, sin invanda ort och mamman som tagit hand om honom sedan dag ett så skulle vi strida för att det var VI som hade heltidsboendet och mamman var 6;e v. Men vi tror inte att det är barnets bästa. Inte än iaf. Framöver, om vi kan öka på umgänget och kanske ha hela lov och sånt, så kan det kanske bli så att barnets boende ändras, men nu är det som sagt inte det bästa tror vi.

Fö måste pappan ingenting alls som han inte vill, möjligen detta då att åka på meninsglösa förhandlingar, det rä ju det jag vill veta om det är ett TVÅNG eller om han kans äga nej, döm utan min medverkan.    

• Anonym (???)

Fö får han inget för förlorad inkomst, bara för resan.

• Anonym (???)

Och, återigen, det handlar mer om att han måste jobba ikapp sina timmar iaf.

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2013-01-01 12:58:31 följande:
    Fö får han inget för förlorad inkomst, bara för resan.
    Har han ens ansökt?
    Anonym (???) skrev 2013-01-01 12:57:47 följande:

Men vilket ansvar är det i att åka på förhandlingarna, sitta i 8 tim och inte få en enda fråga? De frågade bara om hans namn, inget annat. Ansvar för barnet tar han ju, när han FÅR.

Vore det vår övertygelse att det var barnets bästa att flytta till oss, från sin invanda förskola, sin invanda ort och mamman som tagit hand om honom sedan dag ett så skulle vi strida för att det var VI som hade heltidsboendet och mamman var 6;e v. Men vi tror inte att det är barnets bästa. Inte än iaf. Framöver, om vi kan öka på umgänget och kanske ha hela lov och sånt, så kan det kanske bli så att barnets boende ändras, men nu är det som sagt inte det bästa tror vi.

Fö måste pappan ingenting alls som han inte vill, möjligen detta då att åka på meninsglösa förhandlingar, det rä ju det jag vill veta om det är ett TVÅNG eller om han kans äga nej, döm utan min medverkan.    

Han är vårdnadshavare så då är det hans ansvar att vara med när viktiga saker rörande hans barn avhandlas.

Självklart är det tvång att åka till domstolen när man är kallad.

• Anonym (???)
    Anonym skrev 2013-01-01 20:15:26 följande:
    Har han ens ansökt?

Han är vårdnadshavare så då är det hans ansvar att vara med när viktiga saker rörande hans barn avhandlas.

Självklart är det tvång att åka till domstolen när man är kallad.

Ja, de beviljade honom ersättning för reskostnad, de sa att i såna här mål så gav de inte ersättning för utebliven inkomst då föräldrarna valt att driva målet. Han har inte valt alls.

Ok, jag undrade eftersom det stod att om han inte dök upp så kunde domslut tas utan hans närvaro.

Han får väl försöka ge henne ensam vårdnad igen då för detta är ohållbart.      
  • MaryEllen

Moraliskt bör pappan delta eftersom det rör hans barn, som han dessutom är vårdnadshavare för.

Vad som är laga förfall framgår av 32 kap. 8 § rättegångsbalken, och är exempelvis sjukdom och liknande omständigheter som man själv inte råder över, t.ex. att vägen stängs av p.g.a. dåligt väder eller liknande. Eftersom det är ett tvistemål (och alltså inte ett brottmål där någon står åtalad för ett brott) är sannolikt det enda som händer om pappan inte dyker upp att förhandlingen flyttas fram och han får en ny kallelse, eller att dom meddelas i alla fall.

För att kompensera för inkomstbortfallet kanske pappan kan ta semester dagen som förhandlingen är. Eftersom det sannolikt endast handlar om en enda dag som förhandlingen är, och det trots allt är av vikt för det barn som han är far till, är det kanske bara att bita ihop och åka dit.

• Anonym (???)
    MaryEllen skrev 2013-01-01 21:19:45 följande:
    Moraliskt bör pappan delta eftersom det rör hans barn, som han dessutom är vårdnadshavare för.

Vad som är laga förfall framgår av 32 kap. 8 § rättegångsbalken, och är exempelvis sjukdom och liknande omständigheter som man själv inte råder över, t.ex. att vägen stängs av p.g.a. dåligt väder eller liknande. Eftersom det är ett tvistemål (och alltså inte ett brottmål där någon står åtalad för ett brott) är sannolikt det enda som händer om pappan inte dyker upp att förhandlingen flyttas fram och han får en ny kallelse, eller att dom meddelas i alla fall.

För att kompensera för inkomstbortfallet kanske pappan kan ta semester dagen som förhandlingen är. Eftersom det sannolikt endast handlar om en enda dag som förhandlingen är, och det trots allt är av vikt för det barn som han är far till, är det kanske bara att bita ihop och åka dit.

Jobbet måste göras och han är den enda som kan. Semester är inte ett alternativ eftersom hans chef säger nej. 

Mamman fattar inte varför hon får nej hela tiden. Hon vägrar godta det. Men om han alltså säger nej tilla tt hon får söka stödfamilj, då kan hon inte dra igång detta mer eller vad?

Verkar ju märkligt att hon inte får söka en sak som bara påverkar enbart henne.    
  • Anonym (???)

Barnet har alltså inte behov av stödfamilj, mamman vill ha det för.. Tja jag vet inte, vi har de helger som framkommit att barnet klarar av, sen lämnar hon bort barnet de felsta övriga helgerna till sin familj. De bor dock inte så jättenära henne så hon tycker väl det är jobbigt att åka då hon inte har körkort.

• MaryEllen
    Anonym (???) skrev 2013-01-01 21:45:12 följande:

Jobbet måste göras och han är den enda som kan. Semester är inte ett alternativ eftersom hans chef säger nej. 

Mamman fattar inte varför hon får nej hela tiden. Hon vägrar godta det. Men om han alltså säger nej tilla tt hon får söka stödfamilj, då kan hon inte dra igång detta mer eller vad?

Verkar ju märkligt att hon inte får söka en sak som bara påverkar enbart henne.    
    Självklart kan mamman ansöka om stödfamilj utan pappans tillåtelse, det jag skrev var att om pappan inte kommer till förhandlingen finns det två alternativ. 1) Förhandlingen flyttas fram och pappan kallas till denna nya förhandling (och så upprepas scenariot tills dess att pappan dyker upp, eventuellt under hot om vite, på denna punkt är jag dock osäker hur det används i denna typ av mål) 2) Förhandlingen genomförs utan pappans medverkande/närvaro och dom tas utan att han har deltagit.

Finns inte alternativet semester (eller ledigt utan inkomstbortfall p.g.a. släktangelägenhet eller liknande) kvarstår att vara frånvarande utan lön. Känns dock märkligt med en arbetsgivare som godkänner tjänstledigt men inte semester, men det är en helt annan fråga.
Svar på tråden Vad är det som gäller ang förhandlingar?