• Amarians

Hur är era tonåringar?

Hej på er!

Min grabb är en helt annan person tyvärr än innan!

Han skiter i skolan, han fick bra betyg och närvaro fram till vårterminen i 8:an men sen dess går det utför.

Han skiter i att gå till skolan och om han går så kommer han vid 12 tiden, går han inte alls så sover han till kl 15-16 går upp å äter och sen drar han iväg och tränar.

Det ända som betyder nåt är kläder, kompisar, att vara ute, pengar, få som han vill osv

Han gör ingenting hemma förutom att städa sitt rum 1 gång i månaden och så får han tvätta sina kläder!

Han kräver pengar, han äter inte middag med oss osv

Ända gången han är med familjen är när han ska få presenter/julklappar, han följer inte ens med och firar sin farmor osv, jag menar att man fyller 1 gång om året så då kan man väl engagera sig framförallt när hans släkt firar honom!?

Finns mycket mycket mer..

Nå med input? 

• Svar på tråden Hur är era tonåringar?
  • Aimee68

Oj, går han inte ens till skolan? Har det hänt något som gör att han inte mår bra?
    Vad säger ni till honom när han gör så här?
    Vi hade aldrig accepterat detta från våra tonåringar! Ger ni honom någon månadspeng? Isf ge honom inte den förrän han börja sköta skolan. Sätt lite krav på honom. Kompisar och träningar är jätteviktiga för våra barn men skolan får komma först.

• Amarians
    Aimee68 skrev 2012-12-20 09:07:40 följande:

Oj, går han inte ens till skolan? Har det hänt något som gör att han inte mår bra?
    Vad säger ni till honom när han gör så här?
    Vi hade aldrig accepterat detta från våra tonåringar! Ger ni honom någon månadspeng? Isf ge honom inte den förrän han börja sköta skolan. Sätt lite krav på honom. Kompisar och träningar är jätteviktiga för våra barn men skolan får komma först.

Han får inte ett nickel av oss!

Jag accepterar heller detta beteende men varken skolan eller jag vet vad man ska göra.

Har kopplat in på den ena och andre personen för att få rätsida på detta, men utan resultat.

• Aimee68

Hoppas det löser sig för er, måste vara jättejobbigt! Kram

• Amarians
    Aimee68 skrev 2012-12-20 13:38:01 följande:
    Hoppas det löser sig för er, måste vara jättejobbigt! Kram
    Ja från att gå från C, D i betyg till sex st F så känns det inte kul!

Men självklart jobbigare för grabben! 
  • Aimee68

Har han bra kompisar? Det är ju väldigt viktigt att ni känner att de är schyssta och framförallt pålitliga. Så han inte hamnat i fel sällskap menar jag. När ni pratar med honom, visar ni att ni är arga eller ledsna? Ibland kan det ta mer om de ser att man är ledsen framför att vara arg och gapa. Kanske han stannar upp och tänker efter om han ser att ni inte mår bra.. Usch, önskar jag kunde hjälpa er:(

• Amarians
    Aimee68 skrev 2012-12-20 17:00:12 följande:

Har han bra kompisar? Det är ju väldigt viktigt att ni känner att de är schyssta och framförallt pålitliga. Så han inte hamnat i fel sällskap menar jag. När ni pratar med honom, visar ni att ni är arga eller ledsna? Ibland kan det ta mer om de ser att man är ledsen framför att vara arg och gapa. Kanske han stannar upp och tänker efter om han ser att ni inte mår bra.. Usch, önskar jag kunde hjälpa er:(

Bra vänner

Han är medveten om situationen och jag hoppas han får de rätta verktygen att hjälpa sig själv med våran hjälp..

Han ska in på en utredning snart ang Add/Adhd så mycket beror på det men jag är nyfiken hur andra tonåringar beter sig då många har sagt i måååååååånga års tid att han är som vem som helst men som nu har vistats att det ev inte stämmer 
  • Aimee68
    Amarians skrev 2012-12-21 14:19:45 följande:
    Bra vänner

Han är medveten om situationen och jag hoppas han får de rätta verktygen att hjälpa sig själv med våran hjälp..

Han ska in på en utredning snart ang Add/Adhd så mycket beror på det men jag är nyfiken hur andra tonåringar beter sig då många har sagt i måååååååånga års tid att han är som vem som helst men som nu har vistats att det ev inte stämmer 

Men vad skönt att han har bra vännerGlad Våran femtonåring var väldigt aktiv när han var mindre, så aktiv och okoncentrerad i skolan att man funderade i om han hade nån form av Adhd. Men han är idag väldigt lugn i sättet, sköter skolan fint och tränar mkt. Jag vet inte hur de flesta tonåringar beter sig i den åldern men det är nog väldigt olika. Skönt ändå att han är medveten om situationen. Håller tummarna för att det går bra för honomHjärta
  • jajja

Hoppas verkligen det löser sig. Låter som om pojken inte alls mår bra.
    Det är verkligen inte lätt att ha tonårsbarn, jag har tre stycken som är 17,17,16 år. MIna går till skolan men hittar sällan på något utan sitter och glor på sitt rum, sover till jag slänger ut dom ur rummet och ja hänger vid datorn. Idag har jag lagt beslag på datorerna efter att jag lessnat på att de sitter uppe på nätterna och sover bort dagarna. Så jävla drygt.
    Små killarna tycker oxå att detta är trisst då de aldrig kan vara med sina staresykon.

Hur som helst, hoppas att ni får ordning på er grabb. Att han snart blir stor nog att förstå att han är en del av familjn och att han måste värdesätta er mer. Troligen händer det något i skolan? eller har något annat hänt i hans liv mer än dessa förbaskade hormoner?

Lycka til och god jul!

• Amarians
    Aimee68 skrev 2012-12-21 15:11:30 följande:

Men vad skönt att han har bra vännerGlad Våran femtonåring var väldigt aktiv när han var mindre, så aktiv och okoncentrerad i skolan att man funderade i om han hade nån form av Adhd. Men han är idag väldigt lugn i sättet, sköter skolan fint och tränar mkt. Jag vet inte hur de flesta tonåringar beter sig i den åldern men det är nog väldigt olika. Skönt ändå att han är medveten om situationen. Håller tummarna för att det går bra för honomHjärta
    Verkar vara många tonåringar som är aktiva ;)

Min grabb började när han var liten (intensiv) men saker å ting började märkas i skolan, hög begåvning, impulsiv, ingen auktoritet, arg m.m och jag bad om hjälp redan i årskurs 2 men till fick till svar: Som alla andra barn men ju äldre han blev så märkte man att han inte är som andra barn.

Spelar ingen roll om man har nån diagnos eller inte utan verktygen till att bearbeta situationen och sig själv är jätteviktiga

Men jag tror skolan hade haft mer nytta av att ge han de resurser han behövde redan i 4:an men de trodde aldrig att han skulle börja missköta skolan och nu i 9:an så önskade de att de hade gjort mera!
    Mycket hänger på min grabb men att inte känna sig förstådd av lärare gör inte saken bättre!

tack för uppmuntran Det värmer{#emotions_dlg.flower}
    jajja skrev 2012-12-23 12:06:19 följande:
    Hoppas verkligen det löser sig. Låter som om pojken inte alls mår bra.
    Det är verkligen inte lätt att ha tonårsbarn, jag har tre stycken som är 17,17,16 år. MIna går till skolan men hittar sällan på något utan sitter och glor på sitt rum, sover till jag slänger ut dom ur rummet och ja hänger vid datorn. Idag har jag lagt beslag på datorerna efter att jag lessnat på att de sitter uppe på nätterna och sover bort dagarna. Så jävla drygt.
    Små killarna tycker oxå att detta är trisst då de aldrig kan vara med sina staresykon.

Hur som helst, hoppas att ni får ordning på er grabb. Att han snart blir stor nog att förstå att han är en del av familjn och att han måste värdesätta er mer. Troligen händer det något i skolan? eller har något annat hänt i hans liv mer än dessa förbaskade hormoner?

Lycka til och god jul!
    Oj Oj 3 st tonåringar

Tvillingar va?

Jag har tvillingar som blir 10 år och jag försöker att inte tänka på när de kommer in i tonåren

Skolan har alltid varit jobbig för honom men inga problem (förutom de han själv har skapat)

Tack{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Hur är era tonåringar?