• Tovenaeve

Gröt till 3-4 månaders ? :)

Hej !
    Har en underbar liten dotter som nu är 3 månader. Och jag har börjat fundera lite på det här med smakportioner. Ska inte ge en men hade tänkt o börja vid 4 månader. 
    Nu undrar jag om det finns några där ute som har börjat med lite gröt vid 3-4 månader som en liten del av kvällsmålet ? : (har hört att dom sover bättre av det ) 
    Och när börja ni med smakportioner ? Hur mycket gav ni o hur länge tills ni ökade? 
    Kul o veta hur andra gör ! :)

Tack på förhand ! 

PS : Vill inte ha någon debatt om hur dåligt det är o ge nu bara för att dom rekomenderar vid 6 månader.
  • Svar på tråden Gröt till 3-4 månaders ? :)
  • Tovenaeve

När började ni ge gröt ? O hur mycket till en början o hur o när ökade ni ? ;)

• Aileen Allannah
    Tovenaeve skrev 2012-12-21 21:48:01 följande:

Tack för ditt svar! ska nog inte skriva mer trådar om sånt här för även fast man säger att man inte vill ha massa debatter okommentarer om att de är dåligt. För jag vet mycket väl vad jag ger mig in på o då vill jag ha svar från folk som har gjort samma sak.
    Fast det gör du ju inte?
  • jensljungkvist

Hej!

Klart du ska testa. Men var samtidigt uppmärksam på bajs och ditt barns allmäntillstånd.
    Jag började själv ge smakportioner i perioden 4-5 månader, men det var inte heller mycket och min dotter åt inte varje dag. Ibland kunde hon bara leka lite med det vi ställde fram och smeta ut det runt munnen. (puréer på potatis, morötter, frukt). 
    Men det är lika viktigt att känna texturer och lukta som att smaka. Efter ett tag blev det oftare och sedan började vi med egen tillagad gröt på hirs och torkade aprikoser.

Här finns recept på den gröten vi gett. 
    www.riktigbarnmat.se/grot-valling/

Vi bytte sedan hirs mot havre som innehåller ännu mer järn än hirs vid ca 10-12 månader. 

• Natulcien
    jensljungkvist skrev 2012-12-23 08:43:27 följande:
    Men det är lika viktigt att känna texturer och lukta som att smaka.
    Klart att det är viktigt...fast inte redan vid 4 månader...
  • Tovenaeve
    Aileen Allannah skrev 2012-12-22 12:38:52 följande:
    Fast det gör du ju inte?

Fast de gör jag Ju? Ska du hålla på o komma med några spydiga kommentarer så kan du lämna den här tråden. TACK!
  • Emmeliina

Jag är väl en sån som alla hatar som började ge min dotter lite gröt på kvällen redan när hon var 3,5 månad och det gick bra med hennes mage och hon är inte allergisk mot något idag överhuvudtaget.

Men jag började med väldigt lite, bara ett slick eller så och ökade sakta ju mer hon ville ha. Tror hon åt en halv portion vid 5 månaders ålder och då började jag med att introducera andra puréer också och det gick jätte bra. Hon har hela tiden varit som en fågelunge som bara gapat efter mer hela tiden :)

• Emmeliina

Glömde skriva att det tyvärr inte hjälpte på hennes sömn något men det hjälpte mig så att jag till sist kunde sluta amma henne och få henne att acceptera flaskan och annan mat vid 6 månaders ålder (hatade att amma).

• Firestarter
    Mita1973 skrev 2012-12-20 10:26:45 följande:
    hör ordet förstöra magen  då skulle hela svenska folket födda före 2000 talet vara sjuka i magen och försötrda

fattar inte vart ni får all den skit i från rent ut sagt..

Hade man inte kunnat ge från fyra månader utan fara så hade där inte funnits gröt och pureer från 4 månader..

Vissa  barn är redo vid 4 månader andra inte.............................................. ...................

WHO har satt 6 månaders rekomendation för att främja amningen vilket är bra, men att vanlga svenssons sitter på den här sidan och använder ord som förstöra är ganska skrämmande skulle jag vilja säga..

Ditt inlägg är obegripligt formulerat.
  • Firestarter
    Tovenaeve skrev 2012-12-21 21:48:01 följande:

Tack för ditt svar! ska nog inte skriva mer trådar om sånt här för även fast man säger att man inte vill ha massa debatter okommentarer om att de är dåligt. För jag vet mycket väl vad jag ger mig in på o då vill jag ha svar från folk som har gjort samma sak.
    Ja, men ärligt talat, vad tror du? Självklart får du sådana kommentarer, det ÄR dåligt. Och nej, du vet uppenbarligen inte alls vad du ger dig in på.
  • Aileen Allannah
    Tovenaeve skrev 2012-12-25 22:18:09 följande:

Fast de gör jag Ju? Ska du hålla på o komma med några spydiga kommentarer så kan du lämna den här tråden. TACK!
    Gör du verkligen det? I så fall, varför starta en tråd och fråga hur andra gjort?
  • mimili

När min dotter var liten var rekomendationen smakisar från 4 månaders ålder, tror dom ändrade till 6 månader år 2003. Mina 3 barn har börjat med smakportioner o gröt vid 4 månader o det har funkat fin fint! Men låt ditt barn prova lite o se om magen tål det. Lycka till!

• elilin

Min son e snart 5 månader å vi började lite smått med gröt å nu äter han en.måltid gröt, han har inte reagerat på de å då har vi haft väldiga problem med hans mage! Jag tror man märker om ens barn e redo, vår gapar riktigt från första gången han fick smaka å han älskqr allt han får smaka ( bara från våran tallrik med mat inge eget å de kommer vi vänta med tills han blir äldre) men som sagt e dem inte redo märks de rätt snabbt! Min kompis första barn var inte ett dugg intresserad medans hennes andra barn var väldigt intresserad så man får nog helt enkelt läsa av sitt barn :)

Lycka till!

• GrönaDruvan

Började med smakportioner vid 4 mån. Med yngsta sonen började jag med en portion gröt vid 4 månader pga att han kräktes extremt mycket och behöll gröten bättre än ersättning..

• Tovenaeve

Tack för svaren ! 
    Jag har gett wilma gröt nu i en halv månad. o det har funkar jätte bra o hon ääälskar det ! :)  

• Tovenaeve
    skogsvitter skrev 2013-01-19 11:06:27 följande:
    Sover hon bättre nu då?
    Jag har bara kört med smakportioner så hon blir ju inte mätt på bara gröten, men hon sover från åtta till två-tre på natten.. Så lite skillnad är det. men ska snart börja med hela portioner snart :) 
  • jensljungkvist

Det där är helt rätt, Emmeliina

Det spelar ingen roll vad folk säger, är ditt barn redo för att börja smaka saker, då är det så.
    Men det dröjer ju innan man släpper amningen/ersättningen och helt går över till mat.

Svar på tråden Gröt till 3-4 månaders ? :)