• Snällspiken

Fler med tvååringar som kan läsa och stava?

Hej! Jag undrar om det är fler som har barn under tre år som kan läsa och stava? Upptäckte häromdagen att sonen, tre år i februari, har lärt sig läsa och stava mestadels enklare ord, men även längre, typ "lastbil" och "traktor". Han har snappat upp vad de större barnen har sysslat med på dagis, plus att han uppenbarligen har övat flitigt på storasysters appar på min IPad. Han gillar att försöka lista ut vad det står på allt från kaffekokaren till diskmaskinen, plus naturligtvis bilmärkena :)

Jag trodde att det var något som framför allt började vid fyraårsåldern, upp till 7-8-årsålder, men det kanske har förändrats med de nya pedagogiska verktygen..? 

Vad har ni andra för erfarenhet av tidigt läsande och stavande? Vore kul att höra era historier! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-18 23:59
    Tillägg: När vi "stavar" får han bokstavera orden så skriver jag, det tycker han är en jätterolig lek. Skriva är han inte ni närheten av att kunna såklart.

• Svar på tråden Fler med tvååringar som kan läsa och stava?
  • Vinterankan

När min dotter var i den åldern så kunde hon inte läsa ord utan bara bokstäver. Kunde gå förbi en skylt tex så sa ho. Där står det och berätta alla bokstäver. Nu är hon två år äldre och kan väl inte så mycket mer. Hon har lärt sig ljuda och kan skriva lite. Men jag har å andra sidan aldrig uppmuntrat henne då jag själv tyckte skolan var så tråkig när jag redan kunde läsa och skriva. När hon pekat på bokstäver och frågat så har jag svarat men jag har aldrig gjort något mer (som tex pedagogiska spel och liknande). Kanske fel av mig att medvetet hålla henne tillbaka men det är bara för att jag själv har så väldigt negativa erfarenheter av att kunna saker för tidigt.

• gavagai

Vi gjorde ordkort till Mika, vilket var roligt. Vi skrev alltså ord på små lappar och visade henne samtidigt som vi sa orden. Hon lärde sig känna igen runt 50 ord kring ett års ålder, men då kan de ju inte stava dem förstås, utan bara känna igen ordbilder. Lite kul ändå, när hon letade upp ordkortet banan eller sova och höll upp framför oss för att understryka att hon verkligen ville ha en banan eller sova. :) Jag tror att tekniken (som ipads) gör mycket, för det blir ju så mycket lättare rent praktiskt att skriva när man inte behöver samma motorik. Mika skrev också mycket på dator i början. Jag funderade på en sak, kan ert barn skriva även ord som han sldrig stött på förut, om ni t. ex. Provar med ett nonsensord som "leti" (bara som ett exempel)? Jag funderar på om han ljudar eller om det är så att han känner igen ordbilder, för att kunna ljuda i den åldern är nog extremt ovanligt.

• EvelinasSyster

Hehe kommer ihåg en incident från när jag själv var i 3års-åldern, jag kunde alla bokstäverna och var skitstolt över det och en morgon satt jag och "läste" på smörpaketet...: "L-Ä-T-T-A, =SMÖR!" Skitnöjd och mamma och pappa höll på att skratta ihjäl sig xD Tyckte att jag var skitsmart jag...

• Equal

Min son var så, vid 4 år kunde han sedan läsa böcker och skriva. =)

• Snällspiken

Tack för era historier! Min son började med att ljuda titlarna till sina barnböcker, igår stod han framför kaffebryggaren och sa "Mamma, varför står det 'pavoni' på kaffekokaren?" Och det gör det ju, men ordet i sig betyder ingenting för honom, så då insåg jag att han verkligen kan läsa. 

Jag har heller inte gjort något speciellt för att "lära" honom, vet av erfarenhet med dottern att sådant brukar verka avskräckande ;)  

• Flickan och kråkan

Vad kul . Min äldsta var tidig men inte så tidig. Han var lite drygt 3 år. Han fyller 5 på lördag och läser rätt obehindrat idag. När han var två kände han bara igen en massa ordbilder och så kände han igen alla bokstäver - stora och små - samt hur de olika ljuden lät, men han hade inte knäckt avkodningen ännu. Vi fick vänta tills han var 3 år .

• UnikFamilj

Japp, här med. Vi upptäckte att han läste jättebra när han var tre år, så lärt sig hade han ju gjort ett tag innan. Sen snubblade vi över det faktum att han också kunde skriva (på dator/iPad) när han var runt fyra - hur han lärt sig vet jag inte. Han har mkt svårt med talet, så nu kommunicerar han nästan helt i skrift via sin iPad. Det är tur att tekniken finns... =)

Svar på tråden Fler med tvååringar som kan läsa och stava?