• Dr Mupp

Ny stol till liten treåring.

Vår two-way som vår son sitter i nu är inne på sista året (är 9 år) och behöver bytas ut. Tanken från början var ju att låta honom ha den tills stolen blev för gammal och sen vända honom framåt. Men det kan vi glömma. Han är tre år (nästa vecka) väger 12,5 kg och är 88 cm lång. Som en medelstor tvååring och sånna små vänder man inte framåt. Finns inte en chans att han kommer väga 15 kg om ett år när stolen blir 10 år. 

Så vad ska vi ha för stol. Den ska vara lätt att montera och inte ta för mycket plats (vi har tre barn i bältesstolar/kuddar också.  Ska passa bra till en liten treåring som ju gärna vill se ut ordentligt men som inte sover i bilen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Ny stol till liten treåring.
  • tyskan

och kan tillägga att han älskar stolen ... när vi hade övertygad honom att prova dvs ;)

• Dr Mupp
    tyskan skrev 2012-12-18 22:12:59 följande:
    i Tyskland som de flesta barn åker framåt (ja, det är ine bra) så finns det framåtvända bältestolar med "kuddar", så stolen fungerar även senare till bältestol,. Vi har ett sådant till vår 20 månaders: cybex-online.com/sk/carseats/pallas2-fix.html (annars åker han Hi-way, denna är bara till och fån dagis med mormor just nu, men den kommer ju hålla lämge, det tycker jag är ok)
    Jag är inte intresserad av en framåtvänd stol till en treåring som är stor som en tvååring. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Echo
    Dr Mupp skrev 2012-12-18 22:07:57 följande:
     De tär problem eftersom vi inte äger nån egen bil utan åker med olika bilar varje gång. 
    I så fall är det ju viktigt att det är lätt att flytta stolen. Av de stolar jag monterat så är two way nog den enklaste. Brios stol (Zento?) är också enkel. 

Vi har en liten treåring i en two way, han har haft den ett tag nu och sitter bra. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • tyskan

jag ville bara informera om bälteskuddesstolar som är faktiskt rätt bra, ingen anledning att ta illa upp. Sedan använder jag heller en ny (dvs nyaste test och teknik) bälteskuddesstol än en 9 år gammal bakåtvänd, trodde det var max 5 år som gäller för styroform. men, inget ont menade, gör som du känner det är bäst :)

• Palma

Har min 4,5 åring i Maxi Kosi Mobi. Han sitter jättebra bakåtvänd, gott om plats. Han är normalstor. Gillar att den går att luta bakåt när vi åker långt eller sent på kvällen. En riktigt bra stol.

• Sisisisi

Enligt britax har inte deras stolar någon begränsad livslängd. Anledningen till att man ska byta efter 8-10 år är att stolar utvecklas. Twoway är ju fortfarande godkänd enligt nyaste godkännandet utan ändringar så enligt britax borde den vara lika säker även om den är äldre än 10 år. Finns att läsa på britax hemsida.

Om du ändå vill ha en ny stol så skulle jag kolla på Britax hiway, lätt att montera, tar liten plats och väger nästan ingenting.

• veh
    tyskan skrev 2012-12-18 22:59:03 följande:
    jag ville bara informera om bälteskuddesstolar som är faktiskt rätt bra, ingen anledning att ta illa upp. Sedan använder jag heller en ny (dvs nyaste test och teknik) bälteskuddesstol än en 9 år gammal bakåtvänd, trodde det var max 5 år som gäller för styroform. men, inget ont menade, gör som du känner det är bäst :)

Fast inte ens den bästa bälteskuddestolen är lika säker som vilken bakåtvänd stol som helst, i händelse av en frontalkrock... Eftersom oavsett hur bra stolen är, så är det ytterst tveksamt om barnets nacke klarar krafterna vid krocken. TS: Min treåring, snart 1 m lång, sitter bra i både Maxi-Cosi Mobi och Besafe Izi Kid X3. Men den senare är rätt bökig att ha stående, pga bygeln... När dessa är urvuxna så har jag funderat på en Axkid-stol, som ska vara långa i ryggen. De kanske kan vara något - ser litet mer ombonade ut. Finns en variant som kan sättas fast antingen med isofix, och åker ni i en bil med det så måste den vara väldigt lätt att sätta fast Men går också att fästa med bälte...
  • tyskan

inte helt sant. framåtvända stolar med 5 punktsele är sämst. men bälteskudde har bra testvärden just i frontaltest eftersom barnet rullar av över kudden. och plasten blir faktiskt gammalt och porös, vad än producenten skriver. jag litar mer på ntf i just detta ;) Men såklart är det bra med båkatvänd!

• pigglet
    tyskan skrev 2012-12-19 17:20:37 följande:
    inte helt sant. framåtvända stolar med 5 punktsele är sämst. men bälteskudde har bra testvärden just i frontaltest eftersom barnet rullar av över kudden. och plasten blir faktiskt gammalt och porös, vad än producenten skriver. jag litar mer på ntf i just detta ;) Men såklart är det bra med båkatvänd!

Nej, nej, nej. Barnet har 5 gånger större chans att överleva en kollision om det sitter bakåtvänt. Kolla på youtube, det är en enorm skillnad vilka krafter barnet utsätts för framåtvänd jämfört med bakåtvänd.

Men visst - framåtvänd med 5-punktsbälte är det ALLRA sämsta. 
  • Dr Mupp
    tyskan skrev 2012-12-18 22:59:03 följande:
    Min son väger 12,5 kg. Även om jag hade velat vända honom så hade jag ju inte kunnat eftersom de ska väga minst 15 kg innan de vänds om man då inte vill sätta dem i framåtvänd bilbarnstol med 5 punktsbälte. 
  • tyskan

dr mupp, de med bälteskudde är från 9 kg (men det skullejag aldrig göra). jag ville ju bara berätta att den typen finns (dock inte i Sverige). jag fattar inte heller varför barnen i tyskland inte sitter bakåtvänd längre, jag har även importerat en båkatvänd stol till mina föräldrar i tyskland. dock har jag även en bälteskuddesstoll i farmors bil i sverige, hon kör bara i stadstrafik, väldigt sällan, och det tycker jag är ok då, och stolen kommer håller längre, när barnet är gammal nog (och väger över 15 kg) så kan man ta väck bälteskudde och har en bältesstol!

• veh

Vilket löjligt motargument. JAG litar också på NTF, och på de tester som gjort som visar att INGEN framåtvänd stol är lika säker som bakåtvända stolar. Att det är säkrare att sitta i bälteskudde med rygg, än med framåtvänd stol med 5-punktsbälte spelar liksom ingen roll då, för inget av dessa alternativ är lika säkert som att sitta bakåtvänt. Vilket jag också skrev.
  • Louella
    pigglet skrev 2012-12-19 20:53:13 följande:
    Nej, nej, nej. Barnet har 5 gånger större chans att överleva en kollision om det sitter bakåtvänt. Kolla på youtube, det är en enorm skillnad vilka krafter barnet utsätts för framåtvänd jämfört med bakåtvänd. Men visst - framåtvänd med 5-punktsbälte är det ALLRA sämsta. 

Detta visste jag inte, att 5-punktsbälte alltså är värre ur säkerhetssynpunkt än bältesbilstol när man åker framåt. Vi har precis bytt till framåt för vår fyraåring eftersom han växt ur sin bakåtvända, och han åker nu med bältet i sin Britax mulitiway. Har haft dåligt samvete över detta då jag trodde att fem punkts bältet var säkrare, så detta var ju skönt att läsa.
  • Sisisisi

När du skriver bälteskudde missförstås det. Jag antar att du menar stolar som brukar kallad för balkstol, finns inte i sverige. De är bättre än fempunktssele framåtvänd men inte alls lika bra som bakåtvända stolar. Finns att läsa mer om detta på Bilstolslotsen.
  • tyskan

tack sisisi, t är nog de jag menar ;) jag har ingenstans hävdad att balkstolar är bättre ur säkerhetssynpunkt än bakåtvänd. Men de kan vara ett alternativ just i övergångstiden, för sällananvändning (de håller längre) och som semesteralternativ. Men jag lämnar diskussionen nu, ville bara tipsar om den stolen och inte diskutera fram mot bakåtsvänd - där finns inget att diskutera eftersom bakåt är säkrare. dock finns det så många fler argument att tänka på, t ex valde jag den stolen åt farmor för den är lättare att montera och håller länge. bäte en rätt monterad stol än felmonterad bakåtvänd ... (jag kan inte alltid montera själv hos henne och det är ju en vetenskap för sig ;))

• Dr Mupp
    Louella skrev 2012-12-20 09:13:51 följande:

Detta visste jag inte, att 5-punktsbälte alltså är värre ur säkerhetssynpunkt än bältesbilstol när man åker framåt. Vi har precis bytt till framåt för vår fyraåring eftersom han växt ur sin bakåtvända, och han åker nu med bältet i sin Britax mulitiway. Har haft dåligt samvete över detta då jag trodde att fem punkts bältet var säkrare, så detta var ju skönt att läsa.
    Om han får plats i Multiwayen framåt så får han ju plats bakåt också.
  • Sisisisi
    Dr Mupp skrev 2012-12-20 11:04:52 följande:
    Om han får plats i Multiwayen framåt så får han ju plats bakåt också.

Multitech blir urvuxen tidigare bakåt. Den går att höja lika mycket sim en bältesstol framåt. Men eftersom den väger dubbelt så mycket rekommenderas det att den enbart används bakåt och att man köper en riktig bältesstol istället.
  • cosinus

Jag har aldrig gillat two-way då jag inte heller tycker barnen sitter bra i den eller passar bra i vår bil. Men däremot sitter våra små barn väldigt bra i acta gracos duo-flex. Nackdelen med den är att jag får ett mindre psykbryt varje gång jag ska ställa om bälteslägena i den.

Vi har även köpt en brio zento begagnat av ett par kompisar och den tycker jag barnen sitter bra i och framförallt plättlätt att montera i och ur. Bältena har jag bara justerat en enda gång så jag minns inte om det var enkelt eller svårt.

Britax freeway är min favvostol men den är ju som du säger ur sortiment, isf är det väl highway nu plus att de ju inte rymms jättelänge i den rent storlekmässigt men med eran pytting kanske det inte är något problem.

Svar på tråden Ny stol till liten treåring.