Vad anser ni ang vabb
Ni som är Bonus mammor, brukar ni vabba istället för bio pappan ..?Och ni andra vad anser ni om det...??
Har fått lite olika åsikter om det och undrar nu vad DU tycker om det...?!
Jag har vabbat nån gång när det varit enkelt för mig att jobba hemifrån och maken haft nåt viktigt på dagen. Hade jag dock inte kunnat utan att det skapat problem för mig med min egen arbetssituation så hade farmor fått rycka in. Det förväntas aldrig att jag ska vabba, men jag tillfrågas förstås. Kan jag inte är det upp till maken att fixa alternativ.
har aldrig vabbat för min sambos barn, det får han och hans ex sköta själva.
jag är biomamma. Är barnen sjuka på min vecka så vabbar min sambo, jag vabbar aldrig. Pappan vabbar aldrig på min vecka.
Jag har aldrig vabbat för min sambos barn, det får han och mamman lösa.
Arbetsgivaren behöver inte godkänna vab av annans barn, ur synpunkten försäkringskassan får man utan problem, men som arbetsgivare kan man neka vab för annans barn.
Har dock för mig att det är annorlunda om man är gifta..
1 § En arbetstagare har som förälder rätt att vara ledig från sin anställning enligt denna lag.
Samma rätt har också en arbetstagare som
1. utan att vara förälder är rättslig vårdnadshavare och har vård om ett barn,
2. har tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem,
3. stadigvarande sammanbor med en förälder under förutsättning att arbetstagaren är eller har varit gift med eller har eller har haft barn med denna förälder.
Är man sambo eller gift med en person som har barn har man ju tagit ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem...
Min pappa, alltså barnens morfar vabbade en gång när sonen var sjuk och det krisade sej och ingen av oss föräldrar hade möjlighet att vara hemma med honom. Våran dotter på 4,5 mån låg på sjukhus och skulle opereras och vi båda föräldrar behövde vara på sjukhuset då. Vi vabbade för dottern då också, fast jag egentligen skulle vart föräldraledig med henne. 3 vab på samma dag alltså. Men det var väldigt speciella omständigheter. Egentligen får man ju inte vabb för fler barn i samma fam eller båda föräldrarna och i det här fallet även morfar samt att dottern inte var i förskoleålder ens.
Mamahela, niky har rätt.
Är man bara sambos utan gemensamma barn kan arbetsgivaren neka.
Jag har själv nekat en del gånger. Skulle jag vilja vabba för min sambos barn är jag ganska säker att min chef hade nekat det, och jag har full förståelse för detta ur arbetsgivarens synpunkt.
Tycker det är fantastiskt om man kan lösa det på ett sådant sett min ex man och hans nya fru delar på lasset och det har funkat bra...
Jag har aldrig vabbat och kommer troligtvis inte att göra det heller. Jag är inte bekväm med att ta en fullfjädrad föräldraroll (barnen har redan två föräldrar som älskar dem och jag kommer aldrig vara en mamma för dem) och därför tar jag inte den typen av ansvar heller. Min sambo skulle aldrig förvänta sig det av mig. Däremot, om han är på konferenser över natten, så fixar jag allt praktiskt med middag och hjälp med läxor och vad det nu kan vara. Det känns annorlunda för mig, kan inte riktigt förklara varför. Kanske för att det inte påverkar mitt arbete.
Eftersom jag studerar på distans och ändå är hemma, så har jag vabbat för min bonusson, eftersom det är lättare för mig att ta ledigt från studierna än vad det är för sonens pappa att ta ledigt från jobbet. Men jag vabbar inte varje gång han är sjuk och det är vår vecka... Men det händer!