• Baby Firefly

Kan man donera en livmoder?

Jag har funderat på att sterilisera mig ett tag nu och jag undrar om någon vet ifall man då kan välja att donera sin livmoder till någon som är steril eller har väldigt svårt att få egna barn?

• Svar på tråden Kan man donera en livmoder?
  • Baby Firefly

Men hur fungerar en donation då? Donerar man bara livmodern eller donerar man äggstockarna med? 
    Jag vill ju såklart inte få benskörhet på köpet. 

• sextiotalist
    Baby Firefly skrev 2012-12-17 11:05:57 följande:
    Men hur fungerar en donation då? Donerar man bara livmodern eller donerar man äggstockarna med? 
    Jag vill ju såklart inte få benskörhet på köpet. 
    Vad jag förstått så var det mamman som "lånade ut" sin livmoder till dottern som skall ha den som hjälp att bli gravid. Sedan kommer den tas bort .
    http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/varldsunik-livmoder-transplantation-genomford-i-goteborg.cid1097607
  • Anonym (dassig LM)

Åh, vad fint att du tänker så långt för andras skull.

Visst är det  är det orättvist detta fertilitetslotteri, där några av oss är beredda att belåna allt vi har och inte har, ta lån och flyga till månen och tillbaka om det ger oss en chans till ett barn. När andra är så fertila att de gör abort efter abort eller går runt och är livrädda att bli gravid bara någon man "viftar med kalsongerna" ( men fungerar de så bokstavligen är de medicinska mirakel Flört)  

I min fertilitetskamp är det just min LM som ställer till besvär, och den "lilla detaljen" är en av få saker som inte går att rätta till i ett nafs. ( tom nån tant över 80 år har ju kunnat bära och föda fram ett barn) 

Nu kommer du troligen inte kunna donera din LM till en behövande kvinna, men det värmer mitt hjärta att du har tänkt ut det och  vill göra det.

Tänker du fortfarande dessa tankar och har din LM kvar? Varför inte ringa upp donationsansvarig för ägg och spermiedonatorer och fråga. Forskning kring det sker ju helt klart, även om det inte görs i Sverige än.   

• Baby Firefly
    Anonym (dassig LM) skrev 2013-05-14 23:54:46 följande:

Åh, vad fint att du tänker så långt för andras skull.

Visst är det  är det orättvist detta fertilitetslotteri, där några av oss är beredda att belåna allt vi har och inte har, ta lån och flyga till månen och tillbaka om det ger oss en chans till ett barn. När andra är så fertila att de gör abort efter abort eller går runt och är livrädda att bli gravid bara någon man "viftar med kalsongerna" ( men fungerar de så bokstavligen är de medicinska mirakel Flört)  

I min fertilitetskamp är det just min LM som ställer till besvär, och den "lilla detaljen" är en av få saker som inte går att rätta till i ett nafs. ( tom nån tant över 80 år har ju kunnat bära och föda fram ett barn) 

Nu kommer du troligen inte kunna donera din LM till en behövande kvinna, men det värmer mitt hjärta att du har tänkt ut det och  vill göra det.

Tänker du fortfarande dessa tankar och har din LM kvar? Varför inte ringa upp donationsansvarig för ägg och spermiedonatorer och fråga. Forskning kring det sker ju helt klart, även om det inte görs i Sverige än.   

Hej! Jo livmodern sitter kvar och jag är inte steriliserad än, men det är på gång. Det som man sagt till mig är att man inte opererar bort en frisk livmoder och att donationer inte görs.  Trist, men det kommer väl att ske i framtiden tror jag. Jag förstår liksom inte varför jag måste ha kvar den och varför det skulle vara så svårt med en donation. Det skulle ju som sagt vara en win- win situation.
  • Lovela

Du hade gärna fått donera till mig eller har du funderat på om du skulle kunna vara surrogat?

• Cecese
    Baby Firefly skrev 2013-05-15 10:42:06 följande:
    Hej! Jo livmodern sitter kvar och jag är inte steriliserad än, men det är på gång. Det som man sagt till mig är att man inte opererar bort en frisk livmoder och att donationer inte görs.  Trist, men det kommer väl att ske i framtiden tror jag. Jag förstår liksom inte varför jag måste ha kvar den och varför det skulle vara så svårt med en donation. Det skulle ju som sagt vara en win- win situation.
    Synd att det inte görs för jag hade mer än gärna opererat bort min och sluppit få mens :)
  • Baby Firefly
    Lovela skrev 2013-05-22 17:10:26 följande:
    Du hade gärna fått donera till mig eller har du funderat på om du skulle kunna vara surrogat?
    Hade det varit möjligt så hade jag gärna donerat. Surrogat är inget alternativ då jag absolut inte vill vara gravid. 
  • Ofrivilligt barnlös

Jag är ute efter en donator. De ska genomföra nya transplantationer till hösten och då skulle jag gärna vilja medverka. Jag ser att tråden är väldigt gammal men tänkte att det kunde vara värt ett försök. Skulle du fortfarande kunna tänka dig att donera din livmoder?

• Anonym (fel)
    QueenObscene skrev 2012-12-17 07:49:08 följande:

Man får mens med äggstockarna knipsade, eller i de flesta fall åtminstone. Däremot hamnar du i klimakteriet utan livmoder och kan behöva hormonpreparat för att minska risken för bl a benskörhet.

Nejdå. Klimakteriet är en hormonell förändring, och det styrs av äggstockarna. Inte livmodern.
  • Anonym (K)
    Ofrivilligt barnlös skrev 2015-06-24 16:33:10 följande:

Jag är ute efter en donator. De ska genomföra nya transplantationer till hösten och då skulle jag gärna vilja medverka. Jag ser att tråden är väldigt gammal men tänkte att det kunde vara värt ett försök. Skulle du fortfarande kunna tänka dig att donera din livmoder?

Du vet att det kommer göras via Stockholmsivf nu? :)
    Finns det ingen i din närhet som kan donera?
  • Anonym (K)
    Ofrivilligt barnlös skrev 2015-06-24 17:01:26 följande:

Tyvärr inte :( Det är inte så många som vet om mitt "tillstånd". De som vet om det kan inte donera av olika anledningar.

Lite i samma sits men ja... vet inte riktigt hur de gör nu, alla jag vet är intresserade har redan en donator. I försöken var det deras mammor och en närstående.
    Svårt det där då man bör ju inte ge ersättning för det :/
  • Anonym (K)

Jag tycker inte ersättning passar(mer än typ chokladask och smågrejer), har samma åsikt om surrogat.
    Vet inte ens om jag tycker det är ok med livmodertransplantation, det blir en väldigt konstig sits och blir att "pengar köper barn". Eller ja bara en chans till att få... visst det är IVF etc också. Bara en chans men där transplanterar man inte organ. Och nu är det inte gratisförsök längre. :/ Du får hosta upp en hel del pengar. Kanske det känns mer ok i USA men här känns det svårare när det inte kommer att gå via vanliga sjukvården utan privat. Att folk kan få försök med IVF men om man vet att det inte fungerar från början får man ändå inte bidrag till transplantation. Svårt som sagt...svårt att veta hur allting blir.

• Daisydoll

Jag tillhör också dem som funderar på att donera min livmoder, men det verkar vara svårt att kunna göra det då det oftast krävs att man är släkt.

Svar på tråden Kan man donera en livmoder?