• SandvikenMamma

Tösen är 8 dagar & jag rasar i vikt. Orolig

Tösen föddes för 8 dagar sedan och jag ammar henne & vill amma länge, länge.
    Men alltså... jag rasar i vikt.
    Under graviditeten gick jag upp 15 kg. Idag vägde jag mig för första gången efter förlossningen och har redan gått ner dom 15 kg... vilket gör mig orolig.
    Hur är det med mjölken, behöver jag vara orolig att den inte kommer räcka till henne? Är den tillräckligt innehållsrik?

• Svar på tråden Tösen är 8 dagar & jag rasar i vikt. Orolig
  • Erica80

Låter inte konstigt alls..
    Jag gick ner 16 kilo så snabbt båda gångerna..
    Du hade nog mycket vätska  

• cosinus

Jag gissar också på att mycket var vätska.

Jag har gått upp 9 kg alla gångerna och med första så var det borta när jag kom hem från BB men amningen har det aldrig varit några problem alls med.

• myran82

Jag gick ner allt & lite till på ca 5 dagar sista graviditen. Första graviditeten var alla 10 kg borta på 8 dagar.

• SandvikenMamma

Aha.. okej. Blir orolig att mjölken inte ska räcka till men då kanske jag inte behöver vara så orolig då?

• telgebo

Ingen fara, jag gick ner 25 kg på 1 månad och gick upp 4 kg totalt när jag var gravid på slutet, de sista 4 veckorna.

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • telgebo

Mjölken tar inte slut hux flux och sedan kan du uppleva att din lilla tjej kanske vill äta mer på kvällar och det har inte med din mjölk och viktnedgång att göra utan att mjölken är mindre fett på kvällen och som mest fett tidigt på morgonen och natten.

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Annelie 76

Jag gick upp mer än 20 kilo under graviditeten och gick ner dem på 2 veckor.

Mjölken kommer vara tillräckligt näringsrik och i tillräcklig mängd om du äter och dricker ordentligt. Detta är inte alltid så lätt i början när man är ovan mamma men superviktigt. När det blev för lite för mig märkte jag att det blev dåligt med mjölk dagen efter. Pumpade så jag såg ju hur mycket mjölk jag hade.  

• Natulcien

Jag rasade också i vikt, och var ett benrangel så länge jag ammade, tyvärr, trots att jag vräkte i mig mat. Men amningen fungerade lysande ändå och jag hade gott om mjölk. Sonen var en riktig michelinbebis och jag ammade, utan problem, tills han var 11 månader.
    Tänk bara på att äta och dricka mycket!

• mikroE

Det är inte farligt, jag gick ned 5 kilo under min startvikt vid den tiden men jag har faktiskt gått upp 4 av dessa kilon nu här dottern är 5½ månad. Man ska inte medvetet banta men det är inte farligt att tappa i vikt av sig själv. Det är självklart bra för amningen att du äter nyttig och tillräcklig mat så är det så att du slarvar med maten så ta ändå nedgången på allvar och se till att äta bättre/mer.

Svar på tråden Tösen är 8 dagar & jag rasar i vikt. Orolig