• Anonym (Progesteron)

Vilken form av progesteron tar ni?

Hej

Jag gör IVF utomlands och har fått recept på Utrogestan, det är progesteron vagiatorier på 100 mg och jag ska ta 8 per dag (4 morgon och 4 kväll). Tidigare har jag bett dem skicka det från apotek i utlandet men nu tänker jag att det är enklare att hämta ut motsvarande medicin på apotek här i Sverige. Jag tänker kontakta en läkare här i sverige och få receptet översatt.

Men jag undrar vilken form av progesteron ni som gör behandling i Sverige brukar använda? Och om ni är nöjda med den?

• Svar på tråden Vilken form av progesteron tar ni?
  • Anonym (Progesteron)
    Vickan I skrev 2012-12-15 16:23:01 följande:
    Jag har tagit progesteron mic vagitorier.
    Ok! Hur ofta och hur stor dos tog du? Var dom bra tycker du?

Jag är gravid i 7:e veckan och ska ta progesteron fram till v 12 (alltså 5 veckor till) och är väldigt less på allt kladd.
  • Pimpinellan

Progesteron MIC även här. Man tar i regel tre direkt efter IVF för att sen minska till 2 per dag. Kladd blir det,men man får ha trosskydd. Och lite kladd är det ju värt om man väntar barn! Glad

• Lillstoran

Känner inte till Utrogestan alls och 8 per dag ! Är det oralt eller vaginallt du tar dem?

Tror inte Utrogestan finns i Sverige? Själv känner jag bara till Crinone och Lutinus. 

• Anonym (Progesteron)
    Lillstoran skrev 2012-12-17 14:46:04 följande:
    Känner inte till Utrogestan alls och 8 per dag ! Är det oralt eller vaginallt du tar dem?

Tror inte Utrogestan finns i Sverige? Själv känner jag bara till Crinone och Lutinus. 
    Nä precis, utrogestan finns inte i Sverige.. det är därför jag undrar vad man brukar få här istället.
  • Lillstoran
    Anonym (Progesteron) skrev 2012-12-17 16:29:26 följande:
    Nä precis, utrogestan finns inte i Sverige.. det är därför jag undrar vad man brukar få här istället.

Som jag nämnde känner jag bara till Crinone och Lutinus.

Är det någon skillnad på Utrogestan? Känner inte igen det från trådarna här. Tar man det oralt eller vaginalt?
  • Anonym (Progesteron)
    Lillstoran skrev 2012-12-17 20:13:09 följande:

Som jag nämnde känner jag bara till Crinone och Lutinus.

Är det någon skillnad på Utrogestan? Känner inte igen det från trådarna här. Tar man det oralt eller vaginalt?
    Tack för ditt svar! Har du testat både Crinone och Lutinus och vilken föredrar du i så fall?

Utrogestan är små vita runda bollar (som ärtor) som jag tar vaginalt men man kan även ta dem oralt.
  • Lillstoran
    Anonym (Progesteron) skrev 2012-12-17 20:26:48 följande:
    Tack för ditt svar! Har du testat både Crinone och Lutinus och vilken föredrar du i så fall? Utrogestan är små vita runda bollar (som ärtor) som jag tar vaginalt men man kan även ta dem oralt.

Har bara testat Crinone. Lutinus ska visst vara bättre i konstistensen. Crinone tar man 1 ggr/dag och Lutinus 3 ggr/dag. Var gör du IVF? I vilket land?
Svar på tråden Vilken form av progesteron tar ni?