• Miniz1983

Det blev inte som vi tänkt oss.

1/12 födde jag en son i v.30+1  med akut kjejsarsnitt på grund av svår havandeskapsförgiftning och HELLP: Väldigt omtumlande. Jag åkte till akuten i tron att jag hade gallstensanfall men blev direkt körd upp till förlossningen där jag fick ligga i 2,5 dygn innan jag blev så dålig att det inte fanns något alternativ längre. Har nu legat på sjukhus i 2,5 vecka och det kommer bli minst 3 veckor till. Pga olika omständigheter kan inte min sambo vara här och stötta mig så mkt som vi båda skulle vilja och jag orkar inte hålla ihop snart. Känns som hela jag håller på att falla i bitar. Vår son mår bra, han klarar sig bra utan cpap och fick komma ur kuvösen efter knappt en vecka men han ligger kvar på akutsal ett tag till. Detta innebär att jag inte ens bor på samma avdelning som han ligger på och det känns som jag är mer separerad från honom än vad som skulle behövas egentligen. Får ju så klart sitta med honom så mkt jag vill men har ont av snittet när jag sitter för länge så orkar inte vara där hur mkt som helst. Känns som man är i ett vaccum där världen snurrar på utanför fönstret men ingenting händer där jag är. Gråter i massor och vill bara hem, få vara med min familj och låta vardagen ha sin gång. Hur gör man för att orka med denna påeriod på neo med allt vad det innebär och den känslomässiga berg och dalbana som man genomgår?

• Svar på tråden Det blev inte som vi tänkt oss.
  • Miniz1983

Är skönt att man iaf inte är ensam om saken. Det är så klart svårt att se ljuset i tunneln men snart är vi förhoppningsvis där.

• Swagger
    viseversa skrev 2012-12-15 12:12:22 följande:
    Jag tycker väl att man får ta det som det kommer. Nej jag har inte fött ett barn i v 30. Men låg inne en vecka med ett barn pga andra orsaker. Hon kunde dött utan vård eller hon skulle ha dött utan vård. Hon var därefter sjuk ett halvår efter sjukhusvistelsen.

Och JA det ÄR jobbigt men man får tänka på att det inte alltid kommer vara så. Han klarar sig bra och tre veckor kommer gå snabbt även om det inte känns så nu. Var glad att han mår så bra som han gör och ta en dag i taget. Att bli mamma innebär mycket känslor oavsett. Det är känsloladdat att få barn. 
    Höll du också på att stryka med? Fick du prata med någon? Kunde din man vara där och hjälpa dig?
  • Lillafamiljen

Nu har jag inte läst igenom hela tråden.
    Känner så mycket igen mig i det du skriver, fast jag va förberedd på att det skulle bli en tid på sjukhus.
    Vill bara skriva att du kommer klara det, man orkar mer än man tror men fy fan vad det är jobbigt att sitta där när man inte har sin sambo hos sig! Har du inte kontakt med kurator så be om det eller be om en kontaktperson i personalen om dem har det! Stor kram till dig!

• Miniz1983

Jag har två kontaktpersoner bland personalen, men är ju inte så lätt när de jobbar så oregelbundet. :/ kuratorn här är sjukskriven, fick lite snabbt träffa en från ett annat sjukhus när jag blev utskriven. Men sen inget :(

• Lavas mamma

Jag har själv en liten kille på neo och hade också svårt att sitta den första tiden. Men det löste personalen med att ställa in en säng bredvid kuvösen. Våran lilla kille blir två veckor på må och vi har fortfarande sängen kvar och den kommer vi få ha kvar så länge vi känner att vi behöver den.
    Så prata med personalen så kanske de kan lösa din situation så det blir lättare för dig att besöka din bebis och kräv att få prata regelbundet med en kurator eller psykolog.

Skickar massa styrke kramar!

• SofieMuller

Jag träffade en kurator från avdelningen lite då och då... Men när jag väl var där så var jag så inne i allting att jag hade väldigt svårt att fokusera på mina känslor.
    Jag bara koncentrerade mig på att inte få ett sammanbrott... Gjorde allting jag kunde för att det skulle bli en rutin, lite som en uppgift varje dag.
    Men alla dom känslorna kom ju ikapp mig och kom som en stor bomb.
    Så det är jätteviktigt att prata eller skriva om det, hela tiden även om det låter som man har hack i skivan :P

• Miniz1983

Går bättre och bättre att sitta där, så är bra det. Ska se om det går att få till samtal. Så länge min sambo kan vara hos nog känns det ok. Men så fort han åker bryter jag ihop.

• vännen

Så ledsen jag blir när jag läser att de fortfarande inte tar hand om nyblivna föräldrar i kris på neonatalacdelningarna. Jg hoppas du orkar leta upp någon som du kan prata med. Finns det någon prematurförening på din hemort ? De brukar ha kontaktföräldrar som man kan få träffa o prata med o umgås med. Det är nästan det bästa, att prata med de som verkligen förstår. Kram.

• Miniz1983

Jo det finns det nog, prematur föreningen skulle ha fika på neo i veckan men det blev inställt. Hade vart bra att prata med någon då.

• Nyfiken gul

jag skulle verkligen uppmana dig till att ta tag i en personal - vilken som helst - och tala om exakt att du håller på att bryta ihop och att du verkligen M Å S T E  få hjälp och det omedelbart.

Jag fick förlossningspsykos pga min traumatiska första förlossning, också prematur men inte så tidig som du och jag hade också grav preeklampsi. Både jag och sonen höll på att stryka med under förlossningen.

Jag bröt samman när det var "för sent" och det orsakade stor psykisk smärta och sjukhusvistelse i 8 långa månader på psyk. Jag minns ingenting från den tiden vilket gör att jag missade mitt barns första 8 månader i livet. En period som aldrig kommer tillbaka.

Jag tryckte undan känslorna och motade undan och tänkte lite som du att när jag har sällskap och är sysselsatt så mår jag nog ganska bra. Men verkligheten kommer alltid i kapp hur man än gör och en dag small det bara till.

Så vad du än gör, tänk inte att det kanske blir lite bättre och bär aboslut inte omkring på känslorna som nån struts med huvudet i sanden - det hjälper varken dig eller ditt barn som mer än nånsin behöver dig.

Och vad gör det om du hamnar i en hög i korridoren och bara gråter o skriker? det är kanske vad som behövs för att det ska hända saker. 

det finns ingen styrka i att hålla allt inom sig.

Se till att få hjälp NU. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Miniz1983

Ja det är nog verkligen det jag måste göra. Förstår att det måste varit en tuff erfarenhet som man kunnat vara utan. Och vill ju gärna inte behöva hamna där jag.

• kstenqvist

Hej,

vi, som drabbats av HELLP, har en grupp på Facebook, HELLP Sverige, ansök om medlemskap i den. Det har hjälpt mig jättemycket att "träffa" andra i samma situation samt att läsa och få känna igen sig.

Det blir bättre!!

Karolina - haft HELLP två ggr       

• Kinya

Se till att få träffa någon att prata med redan nu! Psykolog, kurator eller annan som är utbildad att möta människor i din situation.

Jag fick inte träffa någon när vi låg på neo med vår dotter och nu 3 år senare mår jag fortfarande dåligt över det och det påverkar mig än idag.

• Johannnis

Hej! Jag joinar om det är okej födde min son 24/11-12 i vecka 29 (28+0) med akut/planerat kejsarsnitt p.g.a havandeskapsförgiftning och tillväxthämmning med 40% en födelsevikt på 820gr. Legat på sjukhus i 7 veckor nu både i Lund och nu i Helsingborg. Hoppas på att man platsar in här och kan prata med likasinnade.

• Miniz1983
    Johannnis skrev 2013-01-15 18:05:07 följande:
    Hej! Jag joinar om det är okej födde min son 24/11-12 i vecka 29 (28+0) med akut/planerat kejsarsnitt p.g.a havandeskapsförgiftning och tillväxthämmning med 40% en födelsevikt på 820gr. Legat på sjukhus i 7 veckor nu både i Lund och nu i Helsingborg. Hoppas på att man platsar in här och kan prata med likasinnade.
    Är inte så många här, mer än jag. Men pratar gärna.
  • Johannnis

Miniz1983: inte? Trodde många prematur föräldrar samladea och pratade och gav råd. För det är minsann ingen lätt sak att gå igenom :/

• Miniz1983

Jo men inte i denna tråd. Prematurbarn 2012 finns en tråd som heter och sen på facebook en grupp som heter för tidigt födda barn =)

Svar på tråden Det blev inte som vi tänkt oss.