• Anonym (ledsen pappa)

mamman undanhåller info, tex lussefirandet i förrgår

Jag vill ha några fler dagar i veckan ihop med min dotter men mamman vägrar. Det handlar om 2-3 dagar den veckan jag har henne på en fjortondagars period. Mamman tycker jag ska va föräldraledig om jag ska ha henne extra men på dagen skulle hon få va hos farmor och farfar, två personer hon gillar skarpt. Hon påstår att det inte är bra för henne men det borde ju va lika gott som dagis. ( vi bor inte i samma kommun så jag kan inte ha henne på dagis )

Ska jag behöva gå till tingsrätten och låta dem bestämma för hon vägrar samarbetsavtal...

Jag var inte ens välkommen på lussefirandet på dagis..

Hon kanske är rädd att dottern tycker om mig mer än henne så dottern vill va mer tid här...vad vet jag men nåt konstigt är det...

Det har vart så här i över ett år nu så det tar på en...

kan sägas att det har varit en helt vanlig seperation, alltså inget våld

Behövs det advokat om man går till tingsrätten??

mvh en som försöker va pappa men ej tillåts.. =(

• Svar på tråden mamman undanhåller info, tex lussefirandet i förrgår
  • Anonym (juste)
    Anonym skrev 2012-12-15 17:21:18 följande:
    men lapparna måste du ju hämta själv på dagis, varför ska mamman ge dig din lapp? men varför tar du inte föräldrarledigt och får några extra dagar då? du har ju rätt att ta ledigt för att ta hand om ditt barn...
    Vad är det för dryg människa som inte ens kan informera eller ge pappan en lapp förskolan skickat med EXTRA just till honom. Då borde såklart mamman meddela förskolan att hon minsann inte tänker skicka lappen vidare.
  • Anonym (***)
    Anonym (ledsen pappa) skrev 2012-12-17 22:22:19 följande:
    haha..nä det är inte jag som har aktivitet i veckan, jag skulle vilja gå med dottern på en aktivitet för henne, skutt och lek heter det, är i en gymnastikhall där barnen springer runt på en massa olika stationer =))

kanske formulerade mig lite konstigt i förra inlägget =)

jag vill ju bara bygga ett starkare band emellan oss för att få det så bra som möjligt
    Ha ha - ja där ser vi hur lätt det är att feltolka ett inlägg! Jag tolkade det helt klart som att det var du som vuxen som hade en aktivitet.  :)  

Det här gör att saken kommer i ett annat läge. Jag tycker att du tar kontakt med familjerätten själv och ber dom ordna ett samarbetssamtal. Du ska inte säga till henne att du vill det, utan vänd dig direkt till dom för det är vad DU vill. Säg att du vill att ni når en skriftlig överrenskommelse som gäller tider, överlämningar, storhelger och lov/semester fram tills skolstarten.  Om hon vägrar samarbetssamtal, som familjerätten kallar till, då ligger det henne i fatet att hon inte är samarbetsvillig. Vägrar hon så tar du kontakt med en jurist som driver umgängesrätten åt dig.

En sådan aktivitet som du beskriver är, om jag inte tror fel, alltid på samma veckodag. Säg att det är på onsdagar... Då skulle du en vecka kunna ha din dotter Onsdag till Söndag och efterföljande vecka Tisdag till Torsdag. På så sätt skulle ni båda få både helger och veckodagar med er dotter + att hon skulle få gå på en aktivitet med andra barn. Det är inget som säger att det måste vara hela veckor hit eller dit utan ett schema som fastställs ska passa barnet. En aktivitet för barnet är ett starkt argument för att få ha din dotter just dom kvällarna.

Sen ska du fundera på hur du ska göra i en förlängning när din dotter börjar skolan. Är det lämpligt för dig att bo i en annan kommun? Kanske är det inte långt mellan er men om det är det, då kommer det att bli svårt för dig att ha henne i veckorna. Är det inte långt kan du givetvis köra henne till skolan...  Annars kanske du redan nu ska börja funder på om du kan flytta närmare din dotter. Det är ju några år och en långsiktig planering brukar göra saker enklare...
  • Anonym (ledsen pappa)

Tack, du verkar kunnig/klok :) Hon bor 3,5 mil ifrån mig så det är en omöjlighet att ha henne sen när hon börjar skolan, jag framfört att vi måste passa på nu för att få så mycket tid som möjligt ihop nu innan hon kommer i skolåldern. Tanken har slagit mig att flytta men det är alldeles för tidigt att ta ställning till ännu, vem vet om hon får bo kvar på nuvarande adress... Jag har ju redan frågat henne om samtal men jag frågar en gång till innan jag kontaktar familjerätten, har faktiskt haft kontakt med dem i dagarna..

• Anonym (***)
    Anonym (ledsen pappa) skrev 2012-12-18 11:26:15 följande:
    Tack, du verkar kunnig/klok :) Hon bor 3,5 mil ifrån mig så det är en omöjlighet att ha henne sen när hon börjar skolan, jag framfört att vi måste passa på nu för att få så mycket tid som möjligt ihop nu innan hon kommer i skolåldern. Tanken har slagit mig att flytta men det är alldeles för tidigt att ta ställning till ännu, vem vet om hon får bo kvar på nuvarande adress... Jag har ju redan frågat henne om samtal men jag frågar en gång till innan jag kontaktar familjerätten, har faktiskt haft kontakt med dem i dagarna..

Ha ha - nej men lite sunt förnuft från en som inte är känslomässigt engagerad!  ;)  Det är alltid lättare att stå utanför och råda någon annan än att göra själv. Jag försöker bara hålla mig till konkreta tips som jag vet har fungerat för andra i min omgivning. Jag hoppas och ber till gudarna att om jag själv skulle hamna i din sits har förmåga att hålla huvudet kallt! :)  Men jag har full förståelse för att det inte är lätt.

Även om hon går med på ett samtal, så tycker jag att du ska föreslå att ni tillsammans tar hjälp av familjerätten för att skriva ner ett avtal på rätt sätt, för BÅDAS säkerhet. Säg ärligt att det är ju tiden fram till skolåldern och sen får ni försöka hitta nya vägar igen om ni fortfarande bor som ni gör.
    Och det kan faktiskt bli så att när ni har ett avtal att följa och ni har gjort det ett tag så att det inte är så "infekterat" mellan er, då kanske det samarbete du skulle önska börja fungera.
    Du kan ju vara en "hero" som Dr Phil säger   :)   Du kan "bjuda upp till dans" och säga att om hon behöver barnpassning någon kväll så ställer du upp eller om hon behöver byta dagar så är du öppen för att prata om det. Låt det vara hon som behöver byta och även om du skulle behöva, försök undvika så mycket som möjligt. Allt för att skapa en lugn och stabil situation.

Har ni gemensam vårdnad? Då kan egentlign mamman inte flytta på barnet utan ditt godkännande. Å andra sidan så sker det så måste du agera snabbt om hon flyttar långt. Då kan boendeförhållandet komma att ändras och du blir boförälder om du kan erbjuda din dotter hennes invanda miljö....
  • Anonym (987)
    Anonym (juste) skrev 2012-12-17 22:30:15 följande:
    Vad är det för dryg människa som inte ens kan informera eller ge pappan en lapp förskolan skickat med EXTRA just till honom. Då borde såklart mamman meddela förskolan att hon minsann inte tänker skicka lappen vidare.

Och vad är det för en förälder som inte själv kan lista ut att förskolan kommer att fira lucia 13 december?  Hur svårt är det att ringa upp förskolan och fråga hur dags firandet är?

Likadant med vår/sommar-fest, de allra flesta förskolor har något slags avslutning inför sommaren och det är inte svårt att ringa till förskolan i april och fråga när årets fest blir. 
  • hymafr
    Anonym (***) skrev 2012-12-18 10:49:13 följande:
    Ha ha - ja där ser vi hur lätt det är att feltolka ett inlägg! Jag tolkade det helt klart som att det var du som vuxen som hade en aktivitet.  :)  

Det här gör att saken kommer i ett annat läge. Jag tycker att du tar kontakt med familjerätten själv och ber dom ordna ett samarbetssamtal. Du ska inte säga till henne att du vill det, utan vänd dig direkt till dom för det är vad DU vill. Säg att du vill att ni når en skriftlig överrenskommelse som gäller tider, överlämningar, storhelger och lov/semester fram tills skolstarten.  Om hon vägrar samarbetssamtal, som familjerätten kallar till, då ligger det henne i fatet att hon inte är samarbetsvillig. Vägrar hon så tar du kontakt med en jurist som driver umgängesrätten åt dig.

En sådan aktivitet som du beskriver är, om jag inte tror fel, alltid på samma veckodag. Säg att det är på onsdagar... Då skulle du en vecka kunna ha din dotter Onsdag till Söndag och efterföljande vecka Tisdag till Torsdag. På så sätt skulle ni båda få både helger och veckodagar med er dotter + att hon skulle få gå på en aktivitet med andra barn. Det är inget som säger att det måste vara hela veckor hit eller dit utan ett schema som fastställs ska passa barnet. En aktivitet för barnet är ett starkt argument för att få ha din dotter just dom kvällarna.

Sen ska du fundera på hur du ska göra i en förlängning när din dotter börjar skolan. Är det lämpligt för dig att bo i en annan kommun? Kanske är det inte långt mellan er men om det är det, då kommer det att bli svårt för dig att ha henne i veckorna. Är det inte långt kan du givetvis köra henne till skolan...  Annars kanske du redan nu ska börja funder på om du kan flytta närmare din dotter. Det är ju några år och en långsiktig planering brukar göra saker enklare...
    Håller med, förutom det där med barnets aktivitet.
    Jag tvivlar på att någon tar särskilt stor hänsyn till en aktivitet för en 3-åring. Det är skillnad när de är större och med i idrottslag eller liknande.

Det är ju inget som hindrar att flickan är med på aktiviteten varannan vecka.   
  • hymafr
    Anonym (ledsen pappa) skrev 2012-12-18 11:26:15 följande:
    Jag har kompisar som pendlar 4 mil enkel väg till och från jobbet med bil. Vet att det finns många som pendlar betydligt längre med tåg eller buss.

Om du har ett jobb du trivs med där du bor nu så kanske du kan flytta boendet till din dotters hemort och pendla till jobbet?  Då kan du ha flickan mer - kanske t o m varannan vecka och framförallt så blir det inga problem när hon börjar skolan.

Om du är rädd att mamman ska ta flickan och flytta så kan du ju alltid kontra med att det då inte kommer finnas något annat alternativ för dig än att flytta efter. Att dottern är viktigare än ekonomin och att du alltid kan leva på socialbidrag om du inte skulle hitta nytt jobb dit du flyttar - bara du får ha nära till dottern. Då tror jag knappast mamman flyttar. 
  • Anonym (ledsen pappa)

för det första frågade jag mamman dagen innan lussefirandet, då svarade hon att dottern inte ska gå för att hon var sjuk med feber, frågade dagen efter igen om dem hade firandet igår eller om det är ikväll, då svarade mamman att det är ikväll och att dem skulle gå, detta var så tätt inpå firandet så jag hade aldrig hunnit dit....så hon ville inte ha mig där....annars hade hon väl meddelat mig under dagen, tycker man ju iaf...

ja men jag har 3.5 mil till henne och sen 2.5 till jobbet därifrån och sen 3 mil hem till mig....så det blir mycket körande samt att man måste åka jättetidigt hemifrån på morgonen och det är ju ingen bra idé....

• pegga

Mamman försöker skrämma dig och inbilla dig att tingsrätten inte skulle lyssna på dig, och det värsta är att hon är på väg att lyckas.

Sanningen är att tingsrätten med all sannolikhet skulle bevilja ett mer omfattande umgänge än det du har i dag. Om du någon enstaka gång behöver ha barnet hos farmor och farfar är ingen nackdel, tvärtom är det helt normalt och önskvärt att barnet får utveckla en egen relation också till sina farföräldrar. Kan barnet vara hos en massa "främlingar" på dagis hela dagar kan h*n självklart lika gärna vara hos farmor och farfar. 

Du tror kanske att du ska kunna kompromissa dig fram? Fråga dig då om det går bra? Har det funkat hitintills? Tror du att det kommer att funka bättre sen? Varför då?

Nej, vid någon tidpunkt är det dags att våga ta konflikten. Det betyder naturligtvis inte att du ska vara dum, elak, hämdlysten, eller någonting sånt – tvärtom – du ska vara vänlig och dialoginriktad, men du ska INTE svika barnets rätt till en god relation till dig och sina farföräldrar, vilket du gör om du fortsätter jamsa med hur länge som helst.

• Tonårsmorsan
    Anonym (ledsen pappa) skrev 2012-12-17 14:44:23 följande:
    ja har henne varannan helg plus lite andra dagar då jag är föräldraledig samt lite fler dagar på semester och storhelger.

just varannan vecka är jag inte så noga med utan just att kunna ha rätten/möjligheten att kunna få hämta henne några dagar tidigare pga aktivitet på kvällen i den veckan som jag ska ha henne.

hon vägrar ju samarbetsavtal, hon säger att jag får ta det till rätten isf så får dem bestämma och så skrattar hon, hon säger att hon kommer ha rätten på sin sida ang detta och tycker synd om mig om jag går vidare.

nä jag vet att det är dotterns rätt att få träffa mig och inte jag som ska träffa henne men man kan ju inte direkt fråga en 3-åring vad hon vill och gå efter det för svaren varierar ju...

vi har diskuterat ännu en gång idag ang fler dagar till mig och det blev samma svar att om  jag ska ha henne ska jag va föräldraledig och va med henne istället för att lämna över henne till mina föräldrar under dagtid.

vi är inte direkt vänner idag heller för hon har svikit mig så många ggr och det sätter sina spår

hon nämde faktiskt samtal idag men om hon menade det är en annan femma..
    Fast "Dagis" handlar inte bara om barnpassning.

Dagis är en väldigt bra verksamhet med egen läroplan. Fr.o.m. barn är 4 år är det dessutom skolförberedande. Dagis har kontinuerliga teman och verksamheter som inte bara är att hoppa över varannan vecka. Det kommer också påverka ditt barn möjligheter att hitta bra kompisar. Det är inget roligt för ett barn att vara bästis kompis med någon som är borta varannan fredag. Då börjar det barnet leka med andra.

Att slita barnet från Dagis för att barnet ska vara med farmor och farfar förstår jag faktiskt inte. Det tycker jag bara är rent egoistiskt. Varför är det så svårt för dig att vara föräldraledig om du nu vill vara med ditt barn? Mammor har i alla tider tagit föräldraledigt varför skulle inte du som pappa kunna göra det menar du?

Att ha barn handlar också om att bygga upp ett socialt nätverk med andra föräldrar i området för att samarbeta kring barnen. Jättebra när barnen blir äldre och tjatar om att få högre månadspeng och vara ute sent på kvällar osv.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • SupersurasunkSara

Jag kan säga att jag till sist blev hjärtligt trött på att vara sambandscentral mellan pappa och dagis så jag la ner. Ville han veta vad som var på gång fick han vackert  höra av sig till dem själv och fråga efter information.

Dock kan man ju meddela dagis att man inte har för avsikt att vidarebefordra än det ena än det andra.

Du har också ett ansvar att ringa dagis och meddela att även du vill ha all info om ditt barn. Har du inte gemensam vårdnad har du dock inte rätt till infon om jag förstått det rätt.

Jag har fö bara läst TS.

Svar på tråden mamman undanhåller info, tex lussefirandet i förrgår