Anonym (ledsen pappa) skrev 2012-12-18 11:26:15 följande:
Tack, du verkar kunnig/klok :) Hon bor 3,5 mil ifrån mig så det är en omöjlighet att ha henne sen när hon börjar skolan, jag framfört att vi måste passa på nu för att få så mycket tid som möjligt ihop nu innan hon kommer i skolåldern. Tanken har slagit mig att flytta men det är alldeles för tidigt att ta ställning till ännu, vem vet om hon får bo kvar på nuvarande adress... Jag har ju redan frågat henne om samtal men jag frågar en gång till innan jag kontaktar familjerätten, har faktiskt haft kontakt med dem i dagarna..
Ha ha - nej men lite sunt förnuft från en som inte är känslomässigt engagerad! ;) Det är alltid lättare att stå utanför och råda någon annan än att göra själv. Jag försöker bara hålla mig till konkreta tips som jag vet har fungerat för andra i min omgivning. Jag hoppas och ber till gudarna att om jag själv skulle hamna i din sits har förmåga att hålla huvudet kallt! :) Men jag har full förståelse för att det inte är lätt.
Även om hon går med på ett samtal, så tycker jag att du ska föreslå att ni tillsammans tar hjälp av familjerätten för att skriva ner ett avtal på rätt sätt, för BÅDAS säkerhet. Säg ärligt att det är ju tiden fram till skolåldern och sen får ni försöka hitta nya vägar igen om ni fortfarande bor som ni gör.
Och det kan faktiskt bli så att när ni har ett avtal att följa och ni har gjort det ett tag så att det inte är så "infekterat" mellan er, då kanske det samarbete du skulle önska börja fungera.
Du kan ju vara en "hero" som Dr Phil säger :) Du kan "bjuda upp till dans" och säga att om hon behöver barnpassning någon kväll så ställer du upp eller om hon behöver byta dagar så är du öppen för att prata om det. Låt det vara hon som behöver byta och även om du skulle behöva, försök undvika så mycket som möjligt. Allt för att skapa en lugn och stabil situation.
Har ni gemensam vårdnad? Då kan egentlign mamman inte flytta på barnet utan ditt godkännande. Å andra sidan så sker det så måste du agera snabbt om hon flyttar långt. Då kan boendeförhållandet komma att ändras och du blir boförälder om du kan erbjuda din dotter hennes invanda miljö....