Att bli av med blöjan utan bekymmer
För en del går det lätt, men många trådar här på fl handlar om problem med potträningen. Barnet, ofta i dryga treårsåldern, vägrar sitta på toa/potta fast att föräldrarna vet att det egentligen är redo eftersom det kan hålla sig timmar i sträck och kanske säga till både före och efter det har kissat/bajsat. Mitt heta tips för att helt undvika såna bekymmer, och dessutom kunna avveckla blöjan redan vid 1,5-2 års ålder i stället för 3 eller närmare 4, är följande:
Börja i tid! Om barnet får lära sig vad en potta/toa är redan under bebisåret och vad man gör på den, så går blöjavvecklingen betydligt lättare sen då pottan/toan är något bekant, i stället för något främmande och skrämmande. Om man redan när barnet är 6-8 mån går in för att fånga åtminstone några bajskorvar per vecka i pottan i stället för blöjan, och kanske en skvätt kiss på köpet, så räcker det. Högre behöver ambitionsnivån inte vara om man inte vill. Vinsten är utöver en tidigarelagd och smidigare blöjavveckling också att det är betydligt smidigare att tömma en potta/spola toaletten, än att byta en kladdig bajsblöja på en potentiellt motstridig bebis/ettåring. Tar man bebisen till pottan när man anar att det kan vara bajs på g, så lär den sig i de flesta fall snabbt vad den är till för. Det kan till och med vara lättare för dem att bajsa på potta än i blöja, vilket minskar risken för förstoppning. Och för dig som förälder blir det snabbt också en vana att hålla reda på barnets bajsbehov, dvs inget man behöva känna som stressigt eller jobbigt att hålla reda på.
www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja
Att bli av med blöjan vid 1,5-2 års ålder i stället för 3-4 innebär både miljömässiga, ekonomiska och rent praktiska fördelar. Dessutom slipper man psykologiska laddningar hos det lite större barnet som inte vågar släppa blöjan mitt i "trotsåldern". Personligen tror jag barn utvecklas och mår bra av att tidigt få kontroll över sin kropps funktioner.
Med detta inlägg vill jag på inget sätt klandra någon med större blöjbarn, utan bara dela med mig av min och andras erfarenhet till er som råkar ha bebisar eller nyblivna ettåringar. Det är en norm i dagens samhälle att barn har blöja i ca tre år, och varken sjukvården eller särskilt många föräldrasajter sprider kunskap om att bebisar kan styra över tarm och blåsa i princip från start. Med rätt kunskap kan du som förälder aktivt ta bort blöjan med gott samvete!