• fågelungarna

Att bli av med blöjan utan bekymmer

För en del går det lätt, men många trådar här på fl handlar om problem med potträningen. Barnet, ofta i dryga treårsåldern, vägrar sitta på toa/potta fast att föräldrarna vet att det egentligen är redo eftersom det kan hålla sig timmar i sträck och kanske säga till både före och efter det har kissat/bajsat. Mitt heta tips för att helt undvika såna bekymmer, och dessutom kunna avveckla blöjan redan vid 1,5-2 års ålder i stället för 3 eller närmare 4, är följande:

Börja i tid! Om barnet får lära sig vad en potta/toa är redan under bebisåret och vad man gör på den, så går blöjavvecklingen betydligt lättare sen då pottan/toan är något bekant, i stället för något främmande och skrämmande. Om man redan när barnet är 6-8 mån går in för att fånga åtminstone några bajskorvar per vecka i pottan i stället för blöjan, och kanske en skvätt kiss på köpet, så räcker det. Högre behöver ambitionsnivån inte vara om man inte vill. Vinsten är utöver en tidigarelagd och smidigare blöjavveckling också att det är betydligt smidigare att tömma en potta/spola toaletten, än att byta en kladdig bajsblöja på en potentiellt motstridig bebis/ettåring. Tar man bebisen till pottan när man anar att det kan vara bajs på g, så lär den sig i de flesta fall snabbt vad den är till för. Det kan till och med vara lättare för dem att bajsa på potta än i blöja, vilket minskar risken för förstoppning. Och för dig som förälder blir det snabbt också en vana att hålla reda på barnets bajsbehov, dvs inget man behöva känna som stressigt eller jobbigt att hålla reda på.

www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja

Att bli av med blöjan vid 1,5-2 års ålder i stället för 3-4 innebär både miljömässiga, ekonomiska och rent praktiska fördelar. Dessutom slipper man psykologiska laddningar hos det lite större barnet som inte vågar släppa blöjan mitt i "trotsåldern". Personligen tror jag barn utvecklas och mår bra av att tidigt få kontroll över sin kropps funktioner.

Med detta inlägg vill jag på inget sätt klandra någon med större blöjbarn, utan bara dela med mig av min och andras erfarenhet till er som råkar ha bebisar eller nyblivna ettåringar. Det är en norm i dagens samhälle att barn har blöja i ca tre år, och varken sjukvården eller särskilt många föräldrasajter sprider kunskap om att bebisar kan styra över tarm och blåsa i princip från start. Med rätt kunskap kan du som förälder aktivt ta bort blöjan med gott samvete!

• Svar på tråden Att bli av med blöjan utan bekymmer
  • sina

Jag halv-ec: ade min stora. Hon var mer eller mindre torr mellan fem och elva månader. Sen vägrade hon potta och toa och ville bara ha blöja. Sakta och försiktigt jobbade vi oss tillbaka via morgonkissning och lite till, och hon blev blöjfri strax inna n tre. Några tips och råd om hur vi ska slippa samma bakslag med lillasyster?

• cosinus

Jag har väntat till 3 år med mina 3 äldsta helt enkelt för att jag varit höggravid när de närmast sig 2 år och inte orkat.

Med fjärde barnet så sa jag aldrig mer, jag gör inte om den tabben så där började vi vid 1.5 och hon var helt blöjfri innan 2-årsdagen. Så mycket lättare att potträna en liten än en 3-åring med alldels för mycket egna åsikter om hur det ska gå till.

• fågelungarna

Ja, mina har också haft såna perioder när det inte alls är lika poppis med potta/toa. Jag alternerar då med grovvasken, och är det riktigt knepigt erbjuds duschen eller vanliga handfatet. Omväxling brukar förnöja... Bor man med tillgång till balkong/uteplats/trädgård så brukar det vara mycket lättare att få till det utomhus i de där krångelperioderna. En jordkruka på balkongen som man sen tar med till odlingslotten eller motsvarande vet jag någon som kör med. Lite hissa-i-luftenbus och kill i magen kan med avleda. Och så brukar jag under de perioderna acceptera lite fler missar än vanligt, gilla läget. Bakslagsperioder brukar sällan vara mer än max två veckor, så har man bara is i magen så vänder det!

• sina

Alltså, det var inte så att det vände över en natt. Det var lite kiss här och där, sen plötsligt bajsade hon på sig en gång i veckan eller så, och sen blev det bara mer och mer. Dessutom var det vinter, så hon hade (tyg)blöja när vi var ute. Det var inte så att hon galltjöt när vi satte henne på pottan, utan det var mer att hon slutade signalera, slutade visa intresse, slutade hålla sig. Vi försökte gå tillbaka och rutinpotta, funkade inte. visst fångade vi kiss ibland, men det var på ren tur.

Vi hade förstås kunnat stå på oss, vägra blöja och låta henne göra på sig och vänta ut det hela, men det kändes ohållbart med utelek och hälsa på hemma hos folk, så vi fortsatte potta samtidigt som hon hade blöja, och det var säkert det felet vi gjorde. Men måste man gömma sig hemma, eller bo någonstans utan snö för att det ska funka?

• Gsson

Sonen är 10 mån och bajsar i potta 9/10 ggr. Det är så roligt när man ser att han söker kontakt och visar att han är bajsnödig. Sen när han sätts på pottan klämmer han i ordentligt :)

Kissar numera 1 gång per natt, då i blöjan. Innan vi började med kiss i pottan dagtid var blöjan alltid blytung på morgonen.

Jag ångrar inte en sekund att vi pottat "tidigt", började vid 7-8 mån ungefär. Det finns inga nackdelar!

• fågelungarna

Fröken Mårbacka, tja, jag vet inte riktigt. Min syrra har engångsblöjor på sina barn, men ser till att fånga bajs och enstaka kiss för att hålla deras kännedom om pottan vid liv. Dvs ganska låg ec-ambition, men aktiv inställning till kommande blöjavveckling. Mycket riktigt gick det tämligen smärtfritt att avveckla den storas blöja kring tvåårsdagen.

Jag har hört talas om en metod som heter oh crap potty training, som ska vara bra för barn mellan 20-30 mån. www.jamieglowacki.com/ Sidan är knepig, för den vill mest sälja sin bok som är copyrightskyddad. Men mycket kortfattat har man barnet blöjfritt och har superkoll på dess behov i tre dagar vilket gör att det snabbt fattar grejen. Ska tydligen passa även ec:ade barn som inte når hela vägen fram till att själv ta över ansvaret för sina behov.

Och man gör ju bara så mycket man orkar och förmår. Jag själv är ganska hardcore, har haft tvåan blöjfri heltid om dagarna (men inte nätterna) sedan han var tio mån. Det har varit 0-3 olyckor per dag i genomsnitt. Nu är han 16 mån. Jag föredrar termobyxor utan axelremmar, för att lätt kunna snabbkissa honom ute. Ibland sker en olycka, men jag har två tre stycken så man hinner tvätta de ner kissade i lugn och ro. Och är vi hemma hos andra känner de oftast till det. Jag ser till att han inte sitter i en soffa om jag känner på mig att en olycka kan inträffa. Skulle det ske har jag trasor med för att torka upp. Men många som EC:ar har ju blöja som komplement i såna lägen, och kanske kör blöjfritt hemma.

Svar på tråden Att bli av med blöjan utan bekymmer