• Alby

Fortsätta pumpa för 20 ml bröstmjölk per dag?

Min dotter har aldrig lärt sig att ta bröstet, jag har försökt allt och nu är hon 5 v.
    Hon har fått ersättning och pumpat ut. Eftersom hon inte suger från bröstet så stimuleras
    det inte så bra och nu får jag ut sammanlagt 20-30 ml bröstmjölk per dag.
    Jag tycker att det är jättetråkigt eftersom jag verkligen ville amma, och
    tänker på att bröstmjölken ger ett immunförsvar.

Är det någon mening att ge henne 20-30 ml bröstmjölk per dag? 

• Svar på tråden Fortsätta pumpa för 20 ml bröstmjölk per dag?
  • Iväntanpålivet

Sådär var det för mig också. Min dotter ville inte ta bröstet så jag pumpade, men det sinade ju såklart efter en tid. Om du känner att du vill och orkar fortsätta pumpa,trots den lilla mängden så tycker jag du ska göra det och sen komplettera med ersättning. Jag gav upp när det inte kom mer än 20 ml då jag inte orkade sitta en halvtimma för att få fram det lilla liksom..

• ccecy

Jag tycker du skall ta kontakt med bvc eller rådgivningen och be dem lära barnet att ta bröstet! oftast finns det orsak till varför, vet du varför hon inte tar bröstet? har hon för kort tungband?(tror de är en orsak).. antar ni prövat med amningsnapp? hoppas de löser sig, och du känner själv vad som fungerar bäst för er!

• Alby

jag har fått råd på bvc och varit 3 ggr på amningsmottagningen.
    dotterns tungband är normala, de sjuksköterskorna har sagt är att vissa bebisar lär sig aldrig.
    vi har prövat amningsnapp men det gick inte heller.

tillmatningsset, vad är det?

• Alby
    Iväntanpålivet skrev 2012-12-13 17:07:47 följande:
    Sådär var det för mig också. Min dotter ville inte ta bröstet så jag pumpade, men det sinade ju såklart efter en tid. Om du känner att du vill och orkar fortsätta pumpa,trots den lilla mängden så tycker jag du ska göra det och sen komplettera med ersättning. Jag gav upp när det inte kom mer än 20 ml då jag inte orkade sitta en halvtimma för att få fram det lilla liksom..
    Det är i den sitsen jag är i nu, innan så försökte min bebis att ta bröstet så då rann det mycket mer.
    Nu visar hon inget intresse alls längre, så jag kan inte stimulera nåt. 
  • Takex

Men kan dom inte hjälpa mer? Låter helt knäppt så om vi bodde i grottor fortfarande så skulle din lilla svultit? Att dom inte kan hjälpa mer : /

Om du orkar så fortsätt! Det är alltid värt det enligt min åsikt :)

• snällhäst
    Takex skrev 2012-12-13 18:19:56 följande:
    Men kan dom inte hjälpa mer? Låter helt knäppt så om vi bodde i grottor fortfarande så skulle din lilla svultit? Att dom inte kan hjälpa mer : /

Om du orkar så fortsätt! Det är alltid värt det enligt min åsikt :)
    Det var väl i och för sig ganska vanligt att människobarn dog på "grott-tiden" om de av diverse anledningar inte kunde ammas. Samma för andra djur i naturen. Tack och lov så har vi ersättning som är fullvärdig bebismat nuförtiden ( även om amning är bäst).

Till TS: Det är alltid bra att ge bröstmjölk även om det är lite. Men känns efter själv! Om du måste sitta och pumpa länge varje dag och därför förlorar mycket tid med ditt barn så är det kanske inte värt det. Det är det bara du som kan veta.
  • Takex
    snällhäst skrev 2012-12-13 21:00:47 följande:
    Det var väl i och för sig ganska vanligt att människobarn dog på "grott-tiden" om de av diverse anledningar inte kunde ammas. Samma för andra djur i naturen. Tack och lov så har vi ersättning som är fullvärdig bebismat nuförtiden ( även om amning är bäst).

Till TS: Det är alltid bra att ge bröstmjölk även om det är lite. Men känns efter själv! Om du måste sitta och pumpa länge varje dag och därför förlorar mycket tid med ditt barn så är det kanske inte värt det. Det är det bara du som kan veta.
    Det känns helt sjukt att tänka på det så.. men det är nog sant.. tror nog att man kanske tog hjälp av varandra också.. :(
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Pippilångstrump

googla tillmatningsset och meleda så borde du få upp det. Du ger mat via bröstet, vilket gör att när bebisen får i sig också ersättning så stimuleras brösten.

Och testa att ring amningshjälpen. De kan ofta ge andra råd än vissa mottagningar

• hymafr

Om du vill fortsätta försöka pumpa så rekommenderar jag att du pumpar ca 5 minuter 1 gång i timmen .
    Att sitta i en halvtimme hjälper inte, det är antal gånger som är viktigare. 

Sen är det ju som så att även om bröstmjölk är nyttigt så dör ju inte bebisen precis av att enbart få ersättning. 

Gör det som känns bäst för dig själv utan att ha dåligt samvete. 

• stardream

Vissa barn lär sig helt enkelt inte att ta bröstet. Är hon 5 veckor så kan det nog vara svårt att få till en amning eftersom hon har lärt sig att suga på nappflaska. Mitt råd är att pumpa om du känner för det, men tycker du det är för bökigt för en sådan liten mängd, så lägg ner.

Det finns miljontals barn som är uppfödda på nappflaska och de mår lika bra för det :) 

• FruFog

Tycker du själv att det är värt att fortsätta pumpa så gör det. Om du däremot gör det för att du känner att du "måste" för att bröstmjölken ger bästa immunförsvaret osv osv, sluta pumpa! 
    Jag var i precis samma sits med dottern. Hon lärde sig aldig att suga trots hjälp och försök från alla håll och kanter. Pumpade i 1,5 - 2 månader innan jag till slut av upp. Och vilken befrielse det var! Att pumpa tar tid för den som inte vet det... 

Iaf, till saken hör är att dottern nu är 11 år och har alltid varit frisk som en nötkärna - trots bristen på bröstmjölk. 
    Sonen som ammades i nästan 1 år däremot är en riktig feberunge som drar på sig förkylningar titt som tätt.

Väntar nu en liten och fungerar inte amningen kommer jag inte att pumpa, då blir det ersättning.          

Svar på tråden Fortsätta pumpa för 20 ml bröstmjölk per dag?