• olandssol

Hur får ni er bebis att sova? Min bebis vill bara somna på min mage?

Hej
    Min bebis är nu 2 månader. I början sov han både dag som natt i sin vagninsats bredvid sängen. Sedan när han var 4 veckor blev han förkyld och det enda som hjälpte var att ha honom på min mage då han somnade.
    Efter detta vande han sig och vill bara ligga på min mage hela natten eller hans pappas mage. Det går inte heller att få honom att ligga bredvid oss i sängen. 

På dagen somnar han i vagnen ute när vagnen rullar men så fort den stannar vaknar han. Han kan även somna i bilstolen när bilen kör och vaknar därefter. Han kan även somna i sin vagn inomhus men då på magen och sedan vaknar han väldigt ofta så man får sitta bredvid och "vakta honom" och klappa honom då och då när han vaknar till. 

När vi är inomhus får vi honom att somna i babybjörnen och där kan han sova ca 2 timmar.

Jag orkar med detta, men hoppas bara inte jag skämmer bort honom och att detta är kortvarigt?

Har ni något tips på hur man vänjer en bebis vid att somna i sin egen säng?

Kan även nämna att vi har en 3 åring som somnar i sin säng och som sedan kommer till oss varje natt.  

• Svar på tråden Hur får ni er bebis att sova? Min bebis vill bara somna på min mage?
  • Minion

Vår 5 månaders sover också alltid på min eller sambons mage. Och har så gjort sen dag ett.

Vagn har han vägrat åka ända till förra veckan, men sover i den gör han fortfarande inte. Känns lite konstigt eftersom stora syskonen älskade att åka vagn och sova i den.

Vi bär i sjal mycket här hemma så att man inte ska behöva vara alldeles fast i soffan när han sover.

Jag kan rekommendera dig till att skaffa en bärsjal eller ergonomisk sele, eftersom babybjörnen inte är bra för babyryggar (eller föräldraryggar och axlar). Speciellt inte i 2 tim i sträck :-/

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • olandssol

Hej okej....
    Tack för era svar. Idag har jag försökt i 3 h att få honom att somna i vagnen inomhus, suttit med min 3-åring och spelat samtidigt..... sedan petat in nappen gång på gång då den åker ut men ack nej han sova bara i 5-10 minuter sedan vaknade han.

Nu har jag honom i babybjörnen och nu sover han som en stock utan att vakna.

Får nog fortsätta så här då. Bättre att jag får tid för dottern. Tror ni att det går sedan senare att vänja av honom vid detta då?

Kan inte tänka mig att ha honom på mig i 6 månader, blir ju tungt och tillslut blir jag nog tokig.

Och håller med ovan att man vill ju kunna mysa med mannen något.....

Blev så sur igår på mina svärföräldrar som sa

" Du går väl bara runt och bär på honom hela dagarna, därför hinner du inget och du har ju skämt bort honom".  

• Takex
    olandssol skrev 2012-12-14 10:36:19 följande:
    Hej okej....
    Tack för era svar. Idag har jag försökt i 3 h att få honom att somna i vagnen inomhus, suttit med min 3-åring och spelat samtidigt..... sedan petat in nappen gång på gång då den åker ut men ack nej han sova bara i 5-10 minuter sedan vaknade han.

Nu har jag honom i babybjörnen och nu sover han som en stock utan att vakna.

Får nog fortsätta så här då. Bättre att jag får tid för dottern. Tror ni att det går sedan senare att vänja av honom vid detta då?

Kan inte tänka mig att ha honom på mig i 6 månader, blir ju tungt och tillslut blir jag nog tokig.

Och håller med ovan att man vill ju kunna mysa med mannen något.....

" Du går väl bara runt och bär på honom hela dagarna, därför hinner du inget och du har ju skämt bort honom".  
    Jag tror bara det är en fas, små barn vill vara nära. Tror det kommer sluta mer och mer av sig själv. En gång om dagen ungefär kan min son nu sövas utan att det är på mage. Ibland två gånger. För en månad sen var det störtomöjligt att söva honom utan att amma typ. Så jag tror att om dom bara får bestämma så blir det trygga barn som hamnar rätt tillslut :) Bärsele är guld, gillar bebisen det så utnyttja det, min son är i våran ergo flera timmar om dagen.
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Falia

Hej! Min tjej (9 mån), ville oxå bara sova på sin mammas mage de första 3 månaderna. Sen gick det att ha tät samsovning med liggamning under natten (och dagen). Sen ca 6 månader gick det att söva henne i våran säng och sen smita upp en stund. Men så fort det är ngt på gång som tänder, förkylning, faser så är det väldigt mkt mamma kontakt igen.
    Köpte en Ergobaby när hon var 5 månader och den har ju verkligen varit guldvärd! Den kan hon somna i både ute och inne och man får aldrig ont som bärare. Vagn har hon börjat gilla den sista månaden, känns väldigt lyxigt! Har inga direkta tips, mer än att du inte är ensam och att fortsätta ge närhet :) 

• Natulcien
    olandssol skrev 2012-12-13 12:22:14 följande:
    Hej
    Min bebis är nu 2 månader. I början sov han både dag som natt i sin vagninsats bredvid sängen. Sedan när han var 4 veckor blev han förkyld och det enda som hjälpte var att ha honom på min mage då han somnade.
    Efter detta vande han sig och vill bara ligga på min mage hela natten eller hans pappas mage. Det går inte heller att få honom att ligga bredvid oss i sängen. 

På dagen somnar han i vagnen ute när vagnen rullar men så fort den stannar vaknar han. Han kan även somna i bilstolen när bilen kör och vaknar därefter. Han kan även somna i sin vagn inomhus men då på magen och sedan vaknar han väldigt ofta så man får sitta bredvid och "vakta honom" och klappa honom då och då när han vaknar till. 

När vi är inomhus får vi honom att somna i babybjörnen och där kan han sova ca 2 timmar.

Jag orkar med detta, men hoppas bara inte jag skämmer bort honom och att detta är kortvarigt?

Har ni något tips på hur man vänjer en bebis vid att somna i sin egen säng?

Kan även nämna att vi har en 3 åring som somnar i sin säng och som sedan kommer till oss varje natt.  
    En sån liten kan aldrig skämmas bort, så glöm alla såna grubblerier! Ni ger ju honom precis det han behöver d.v.s. närhet = trygghet.

Vår son sov bara i rullande vagn, bilstol i rullande bil, i bärsele eller i famnen ända upp till ca 8 månader. På dagtid, alltså. På natten sov han gott, själv, på en madrass på golvet. Men då liggammade jag till sömns, så vi behövde aldrig flytta honom när han hade somnat.
    Men runt 8 månader kunde han plötsligt även somna i säng även på dagen, av sig själv. När de är redo så löser allt sig självt om man har sett till deras behov och gett dem all närhet de behöver tills dess.

Jag tycker att ni gör helt rätt! Ta det bara lugnt och fortsätt ge närhet.
  • Natulcien

Ursäkta...Men så otroligt korkat sagt.
  • Antilopen
    Takex skrev 2012-12-13 16:30:12 följande:
    Min tvåmånaders sover också bara på mig :) dom gör det! När han sover för natten kan jag lägga ner honom bredvid mig efter någon halvtimme men absolut inte på dagen. Det är bara att se till att mobilen är laddad, film inom räckhåll och så något att dricka :) Du har tur iaf att han går att söva i vagnen, min lille herre vill inte ens se sin vagn :P Du behöver inte oroa dig för att skämma bort bebisen, det går inte. För att kunna skämmas bort krävs ett konsekvenstänk och det är inte en 2 månaders kapabel till. En 2 månaders sover vanligtvis i 1 timmes pass, vaken 50-80 min (beroende på hur gammal bebisen är inom 2 månader) och sen sömn 45-50 min. Dom kan sova längre i vagn eller sele men om man tycker bebisen vaknar "på en gång" (efter 30-45 min) så är det inget konstigt :)

• Sommarfjäril
    MaryCaroline skrev 2012-12-13 15:03:35 följande:
    Jag tror hon menar att barnet sover på mage på hennes mage och att det är det sistnämnda det gäller :)

Ahaa, jag missade det där med "min mage"!
    Sthlm Cicci skrev 2012-12-13 20:17:28 följande:
    Precis. Hon måste sova PÅ mig. Jag börjar tycka att det är väldigt jobbigt, att hela tiden ha henne på mig. Och samsova. Ibland vill jag faktiskt kunna mysa med mannen. ;P
    Ja alltså då förstår jag att det börjar bli jobbigt... en så stor bebis är ju rätt tung. Hoppas det löser sig. Mina nöjde sig med att ligga tätt intill.

Korkat och aningslöst, men förr trodde man att man kunde skämma bort bebisar. De fick ligga och skrika, men idag vet man mer om att det inte är så bra för de små.

• Juppi

Min dotter är 12 veckor och har sovit i sin säng sen 6 veckor, men när den tredje utvecklingsfasen kom i v10 så vägra hon i ca 5-6 dagar. Så nu sover hon ibland på golvet, soffan och sängen på dagen med sin pläd, bara jag är i närheten och hon ser mig så somnar hon, och sen flyttar jag henne till sin säng för att hon ska vakna upp i den. Men till natten sover hon i sängen, bara man lägger henne när hon har somnat eller börjar bli trött så går det bra. Pröva att lägg ner Honom när han börjar bli trött å lägg han på sidan, lägg ett klädesplagg som har din lukt på sig, så funka det för oss tillslut. Men lägg han inte i sin säng så länge han är arg, då kan han förknippa sängen med nå dåligt. Annars lägg honom precis när han somnat å stå kvar lutad innan du går där ifrån så det inte blir så stor skillnad för honom, sen kanske det inte spelar så stor roll de första gångerna om han sover 10min el 1tim, utan att han vaknar upp i sin säng och märker tillslut att det är okej att sova där.. Och det går inte att skämma bort dem i den här åldern, inte fören vid 1-1.5 år när det finns en handling bakom detas handlingar. Lycka till

• Sthlm Cicci

Här kommer ett inside tips, som funkar för oss i perioder.

Vi har ett gosedjur, som innehåller vete (vetevärmare). Vi sover med det, så det luktar som oss. Sen värmer vi björnen i micron och lägger på eller brevid dottern. Så nu kan hon sova själv ibland. :)

• Liverithe

Min första ville bara somna i bärselen! Jag var så orolig, trodde jag skulle få bära henne tills hon var tonåring! Välvilliga släktingar sa att vi skämde bort henne, men vi klarade inte att låta henne gallskrika. Sedan plötsligt gick det bättre och bättre att vyssa henne i sängen och när hon var runt halvåret hade jag nästan glömt min oro. Idag är hon 3,5 år och jag känner inget barn som sover så bra som hon. Det löser sig! Gör det som funkar nu och man kan aldrig skämma bort så små med närhet.

Svar på tråden Hur får ni er bebis att sova? Min bebis vill bara somna på min mage?