• MangaGirl

Hur får jag min fyraåring att äta frukt och grönsaker?

Tar gärna emot alla tips och råd på hur jag får min fyraåring att äta frukt och grönsaker, som han blankt vägrar. Förut slank en banan ned ibland men nu har även det tagit slut. Tror hans mage börjar bli trög så det känns rätt viktigt att börja få in honom fibrer.

Och, har ni några bra knep för att smyga ned fiberrika råvaror i maten? Vi har blomkål i mosen och morötter i pannkakorna men det finns säkert fler bra knep.

Tack! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-12 21:45
    Tack för alla tips!!

Ska tillägga lite;
    sonen äter inte godis eller glass alls (han giller det inte, endast chips går ned på helgerna och det är förstås inget vi propsar på), så att efterlikna godis kommer inte hjälpa.
    Ser han grönsakerna åker de av tallriken och det kan i värsta fall bli värsta grejern runt det. Grönsaker han känner i munnen åker ut (exvis hackad lök).

• Svar på tråden Hur får jag min fyraåring att äta frukt och grönsaker?
  • MangaGirl
    FabulousMom skrev 2012-12-12 21:33:09 följande:
    Jag har läst om "titt-mat", man lägger t.ex en ärta på tallriken och säger att barnet behöver inte äta den, den ska bara ligga där. Så småningon vänjer sig barnet vid att det finns grönsaker (enstaka till att börja med) på tallriken och smakar. Kanske inte tycker om det men det är ju en vanesak. Fortsätt att servera grönsaker till maten så blir det inget konstigt, man behöver inte ens kommentera att där finns en grönsak.

När jag tyckte att min son åt för lite frukt såg jag till att alltid ha det framme på bordet. Vi vuxna åt mer frukt då och sonen ville smaka mer och mer.

Man kan även göra fruktspett och se om det hade funkat.  
    Vi körde så ett tag men när han konskevent lägger grönsakerna på bordet istället så tröttnade vi...vi slutade. Det var nog dumt, jag inser att vi måste forsätta att erbjuda.

Håller med dig om att ha frukt framme. Inser också att vi inte är jättebra förebilder- vi äter frukt på jobbet så har det sällan hemma och äter det sällan själva hemma. Det kan vi lätt rätta till. Superbra idé av dig, klart vi måste föregå med gott exempel!

Och fruktspett kan vara kul! 
  • MangaGirl
    pigglet skrev 2012-12-12 21:37:56 följande:
    Ett vanligt tips är att erbjuda något att knapra på innan maten. Tex morots/paprika/gurk stavar at dippa i någon sås.

Annars kan man ju göra det lite festligt ibland. Duka fint, tända ljus och servera 3-rättersmiddag. Förrätten kan vara en typ av gubbe som du lägger på tallriken (tänk typ grukskivor till ögon, morotsstav till näsa osv), efterrätten kan vara små spett med frukt, eller frukt på tandpetare.

Jag såg någon som lyckats får sina barn att äta grönsaker genom att riva gurka, finhacka tomat, paprika, purjo. Och så blanda det med couscous. Serverar det kallt innan maten, med en klic gräddfil, yoghurt eller creme fraich. 

Att utmana varandra att äta majskorn med tandpetare.   

Själv kör jag den hårda vägen. Grönsaker hör till maten. Punkt. Man får lov att åtminstone smaka av någon grönsak också. Jag ser till att det finns flera att välja bland.

I pannkakor går det bra att riva/mixa morötter och potatis, men även att mixa majs. Jag krossar även någon dl havregryn, eller grahamsgryn går också bra.   

LIllasyster äter gärna grönt innan maten just som du beskriver men sonen vägrar. Och jag har försökt servera fint, roligt osv men det hjälper inte. Men jag tror på din utmaning där, det kan vara något.

Mannen fick honom en gång att äta en liiiiten bit gurka genom att lova att han fick hänga med upp till vinden efteråt (han vill gärna haka på dit upp) och det slutade med att han fick kväljningar. Av gurka! Ååååkeeeej....

Krossade havregryn i pankisar var bra också. 
  • MangaGirl
    lizalolly skrev 2012-12-12 21:32:40 följande:
    smoothies och "milkshakes" på banan och mjölk med lite honung. Det är ju nästan som glass :)  Olika mos är ju också bra som du skrev. Jag brukar göra med potatis, broccoli och ärtor och mixa med kokosmjölk det blir också gott. Och härligt grön färg! Pilaffris (eller vad d heter?) med potatis och morotstärningar tycker mina barn om, vill man va riktigt nyttig kan man byta ut riset mot qinoua.   
    God variant på mos, tack!
  • pigglet

Min mans syskonbarn äter varken frukt eller grönsaker. INGA. Någonsin. Inte saft (gjord på bär), inte sylt. Inte russin, vindruvor, jordgubbar. Inget!

Åt frukt tills han var 1 år, sedan var det stopp. Får kväljningar av allt.

(Äter förresten köpt ketchup!)

Man tror ju inte att det ska gå - men han lever. Och växer som han ska. Och är nästan aldrig sjuk (till skillnad från våra frukt- o grönsaksätande barn som varit sjuka JÄMT!).  Konstigt.   

• MangaGirl
    pigglet skrev 2012-12-12 22:01:00 följande:

Min mans syskonbarn äter varken frukt eller grönsaker. INGA. Någonsin. Inte saft (gjord på bär), inte sylt. Inte russin, vindruvor, jordgubbar. Inget!

Åt frukt tills han var 1 år, sedan var det stopp. Får kväljningar av allt.

(Äter förresten köpt ketchup!)

Man tror ju inte att det ska gå - men han lever. Och växer som han ska. Och är nästan aldrig sjuk (till skillnad från våra frukt- o grönsaksätande barn som varit sjuka JÄMT!).  Konstigt.   

Ja men det låter som vår son det. Inget går ned. Han vägrar tom smaka bär. Inga hallon, jordgubbar, russin, inte ens med glass. Han gillar inte sött heller.
    MEN sonen är rätt mycket sjuk och jag tror att han skulle må bättre av en mer varierad kost. Men man vill ju samtidigt inte göra värsta grejen av det heller, känns som det bara bli en fånig maktkamp då som vi garanterat losar. Plus att han lär ju inte bli mer sugen på grönt för att vi tjatar.... 
  • Kinya

Krydda grönsakerna ordentligt. Vanliga kokta grönsaker är inte så goda. Krydda med olika goda kryddor så det smakar nåt annat än bara grönsaker. Blomkål är t.ex. supergott att råsteka en kort stund med vitlök och färsk ingefära. De förblir krispiga och smakar grymt gott av vitlök och ingefära. Curry brukar vara populärt bland barn.

Jag tror att många försöker göra grönsakerna så "barnvänliga" och milda som möjligt men jag tror att barn känner beska smaker mer än vuxna och då behövs kryddor för att maskera dessa.

Så tillaga, krydda och se till att de smakar ordentligt!  

Kan han få vara med och tillaga middagen och grönsakerna?

• velvet

Tycker barnet om "tryckpåsar" med frukt i? För i så fall kan jag verkligen tipsa om att testa "Min Frukt" från Nestlé. Bara frukt och 0% tillsatser!

• Ena01

Min son är likadan vad gäller grönsaker...försöker jag dölja ngt så spottar han ut det så fort han känner det i munnen. däremot är han som tur är väldigt glad för frukt. Kiwi är en personlig favorit. Det jag brukar göra är att mixa med stavmixern- yogurt med blåbär, hallon och dylikt och sätta i lite nötter oxå , det älskar han.

Grönsakerna är ju svårt, där brukar jag mixa...gör jag soppa så kokar jag allt normalt, sen när det är klart tar jag en sats vätska och grönsakerna, mixar dem så att det inte får finnas en smula grönsak som syns hehe, sen kör jag ner det i soppan igen. så kan ni säkert göra för grytor också.

Han är petig med vad han ser på tallriken, är det färgrikt lr ser konstigt ut vägrar han ens smaka. En gång åt ja pizza med champinjoner, och tro så fråga han vad e det, kött sa jag och det åt han;)

Ett tips jag ej provat än, såg på rachal ray av nån kock, att hon gör miniköttbullar till sitt barn där hon gömmer spenat i mitten, och gör dem så små så barnet ej behöver dela på dem. Det ska jag prova, och spenat kan man ju hacka lätt lr köpa fryst hackat, känns nog inget speciellt i munnen, så det är väl värt o prova:)

• Ena01

glömde skriva till..om jag gör ungspannkaka eller vanlig pannkaka..ja egentligen allt med smet, funkar det att riva squash, morätter, äpplen, även spenat broccoli ja vad som helst. Riv i lite fetaost om ni gör det i ugnen, det blir jättegott och min son som är så petig äter det tom:)

• pigglet

Apropå spenat:

Gröna ormar
    Koka potatis (sådär 5-8 stycken typ). Elvispa med 3-4 äggulor, 1 msk smör, 1d l spenat, salt och muskotnöt.
    Bakplåtspapper på plåt, spritsa moset till något kul (barnets bokstäver, ormar, hjärtan, maränger...) Ugn 225 * ca 10 minuter.      

Gott till ugnsstekt lax av något slag.  

• Tidvis

När vi var på 4-årskontrollen sa hon att det är viktigt att barn äter grönsaker, men det är inte viktigt att de vet om det

Hin tipsade om morotspuré barnmatsburkarna. Det syns inte om du blandar ner det i maten.

Inser att vi har tur med vår tjej, idag hörde jag mig själv säga "ät lite mat också, inte bara grönsaker"

Svar på tråden Hur får jag min fyraåring att äta frukt och grönsaker?