• inteplanerat

Avslag för KS pga av rädsla och ångest inte är anledning nog...

Har varit på ett antal samtal med barnmorska på Spec MVC och fick idag träffa en förlossningsläkare som inte tycker att det finns anledning till kejsarsnitt bara för att man är rädd eller har ångest... Det måste föreligga någon medicinsk risk med vaginal födsel... Tycker det verkar som ett lotteri då jag läst flera trådar här där människor inom andra landsting fått igenom kejsarsnitt pga av rädsla... Just nu känns allt bara skit! Har gråtit floder och känner total PANIK för att föda vaginalt igen... De sista 7 veckorna kommer att bli ett h-vete för att inte tala om förlossningen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-09 16:26
    En liten uppdatering... har idag fått träffa en psykriatiker som gav bedömningen om att jag absolut borde få göra kejsarsnitt... Han skrev till förlossningsteamet. Nu får vi se vad dom gör utefter det beslutet. Är ju i 36+4 så det börjar brinna lite i knutarna... Tack för så många tips, jag har använt en del av dem när jag skrivit till specmödravården och det har varit till bra hjälp!

• Svar på tråden Avslag för KS pga av rädsla och ångest inte är anledning nog...
  • Tirem
    tundra skrev 2012-12-12 20:18:12 följande:
    När man träffar läkaren måste man säga de magiska orden:

Jag vägrar och ni kan inte tvinga mig.

Jag är så nyfiken på hur du tänker när du skriver då! Ska du vägra föda barnet? Ska du knipa så det inte kommer ut? Nej, en läkare kan inte tvinga dig till något du inte vill men barnet kan. Vill barnet ut, och läkaren inte gör ett snitt, kommer barnet ut vaginalt vare sig du vill eller ej.

Jag lägger mig inte i debatten angående KS på grund av rädsla men jag är nyfiken på hur ni tänker som säger att ni vägrar vaginal förlossning när ni redan är gravida! Ni kan inte stoppa barnet om det vill ut ju...

• inteplanerat

Fick dock igenom mitt ks till slut... efter en massa jäkla tjafs och efter att mina anhöriga b la hört av sig till dem. 

Nä, man kan inte vägra att föda... och jag har läst lagen utan och innan och läkarna har rätt att neka ks. Däremot är det ju vansinnigt av dem att tvinga någon med stark rädsla och fobi eftersom det kan ge stora men för livet. 

• katja1

Om en väldigt förlossningsrädd kvinna tvingas föda vaginalt innebär det stora risker för både mor och barn. I skräck spänner man sig och det gör att barnet har mycket svårt att komma ut. Således finns det medicinska risker med förlossningsrädsla.

• katja1
    inteplanerat skrev 2013-01-16 10:31:43 följande:
    Ja det är sant... men de har ändå rätt att neka... finns rapport och studie på det.
    Javisst är det så. I norden finns inte den möjligheten för kvinnan att själv välja kejsarsnitt. Man kan inte välja någon vårdbehandling eller något ingrepp, endast välja bort. Det heter att det sker i samråd mellan läkare och föderska men läkaren står sist och slutligen för beslutet.
  • katja1
    sjövildabarn skrev 2013-01-17 13:28:32 följande:
    Finns något som heter medbestämmanderätt undra hur många dr som vet om det
    Precis, det är det som betyder att beslut om kejsarsnitt/vaginal förlossning ska ske tillsammans med både föderska och läkare. MEN det betyder också att i Norden kan man inte välja kejsarsnitt utan läkares godkännande. Därför är det sist och slutligen läkaren som bestämmer då vaginal förlossning är det som "blir kvar" om inte hen godkänner snittet. I andra länder gäller andra bestämmelser och man har större valmöjligheter. 
  • sjövildabarn

man kan be om att få  byta dr om man vill. max 3 på samma sjukhus får man träffa och blir man nekad utav dom ska man byta. kommer man då till ett nytt sjukhus kan den nya dr då anse att stressen om att inte fått rätt  hjälp skapa större stress än ett snitt och då bevilja. hur känner ni med rädsla om igångsättning i stället för snitt?
    (jag  är oxå rädd) 

• inteplanerat

I mitt fall skulle det inte ha hjälpt att byta doktor då de går en rond med alla förlossningsläkare som beslutsfattare då det gäller KS inom vårt landsting... 

• sjövildabarn
    inteplanerat skrev 2013-01-17 14:33:29 följande:
    I mitt fall skulle det inte ha hjälpt att byta doktor då de går en rond med alla förlossningsläkare som beslutsfattare då det gäller KS inom vårt landsting... 

fast du kan ju välja ett annat landsting
  • inteplanerat

Fungerar inte så väldigt bra i praktiken då jag bor i norrbotten och har långt till nästa landsting samt ett barn sen tidigare att ta hand om... Men jag fick ju mitt ks beviljat till sist. 

• sjövildabarn
    inteplanerat skrev 2013-01-19 13:23:53 följande:
    Fungerar inte så väldigt bra i praktiken då jag bor i norrbotten och har långt till nästa landsting samt ett barn sen tidigare att ta hand om... Men jag fick ju mitt ks beviljat till sist. 
    Nä det förstår jag. skönt att du blev hörd. jag får nog göra samma vända. lycka till
Svar på tråden Avslag för KS pga av rädsla och ångest inte är anledning nog...