• Anonym (kaninen)

Positiva förändringar av ivf-hormonbehandlingen?

Hej!
    Vi har precis gått igenom vår första ivf-behandling (långa protokollet) som tyvärr inte resulterade i någon graviditet. Efter detta är min kropp och sexlust förändrad till det bättre. Jag har alltid behövt lååånga förspel och haft svårt att tända till rent fysiskt, som om jag i tanken har tänt mycket fortare än vad kroppen gjort. Nu efter att ha genomgått alla hormonbehandingar är det som hormonbalansen har hoppat rätt, eller hur jag ska uttrycka det, och jag tänder till mer och snabbare och våtare än någonsin. Maken är "over the moon". Är det någon endaste som känner igen sig?

Vi har försökt få barn i över 7 år och har, bortsett från behov av väldigt långa förspel, haft ett ganska normalt sexliv och sett till att pricka äl. Jag har tagit upp "problemet" med vår fertilitetsläkare som viftat bort det som ej relevant. Men så som kroppen känns nu känns så rätt att jag undrar om det verkligen kan vara irrelevant (?). Vår barnlöshet är sk oförklarad. 

Till saken hör också att jag länge misstänkt att jag har problem med hormonbalansen i kroppen då jag upprepat drabbats av typ utmattningssyndrom men med extrem försämring vid fysiskt aktivitet; men inte fått gehör för detta inom vården. Tillsist har jag blivit bättre med behandling med låg dos sköldkörtelhormon (för hypotyreos typ 2 som inte syns i blodprov och därför inte finns enligt vanliga vården). Hypotyreosbehandlingen har jag haft i rätt dos i ett halv år nu. Jag brukar också ha svår mensvärk med kraftiga kramper, ibland så jag kräks. Dock var den kraftiga mensliknande blödningen efter ivf-försöket konstigt nog helt smärtfri; kanske pga progesteronbehandlingen efter återförandet (?). Enligt vår fertilitetsmottagning har alla blodprovsvärden varit helt normala hela tiden.

Är det någon som känner igen sig? Höll det i sig? Kan hormonbalansen ha "hoppat rätt"? Jag hoppas det, för detta är helt fantastiskt!

• Svar på tråden Positiva förändringar av ivf-hormonbehandlingen?
  • Anonym (kaninen)

*puffar*

• Anonym (kaninen)

INGEN??

• Anonym

Grattis!

Känner inte igen mig tyvärr, men det beror nog på att min egen kropp känns väldigt osexig efter allt man har gått igenom vid ivf.

De ändringar jag har märkt är mindre saker, mensvärken har blivit mindre t.ex. men det kan lika gärna bero på ålder. Hade det inte jättejobbigt innan heller. Jag blev satt på en låg dos Levaxin inför IVF (hade värden som normalt inte skulle leda till behandling men de tyckte det skulle ligga lägre när man går in i en graviditet) och den förändring jag har märkt är att det går enklare att motionera. Har inga viktproblem eller så men har tidigare inte känt mig stärkt av motion.

Den stora ändringen för mig var att efter våra pergokurer för några år sedan känner jag av ÄL väldigt starkt, det gör nästan ont. Men det kan också ha varit en ändring som hör ihop med åldern, var ca 30 då jag åt pergo.

• Anonym (kaninen)

Tack snälla för svar. Skönt att höra om någon mer som märkt av förändringar, om än inte på samma sätt som mig. Håller med dig om att man känner sig osexig efter allt bökande vid ivf:en; det gör mig än mer förbluffad över det som kom sen. Vad bra att du nu känner dig stärkt av motion! Tack för att du hörde av dig!

• Anonym

Jag har gjort två IVF, en med långa och en med korta protokollet. Blev gravid efter korta protokollet. Jag kände ingen positiv förändring under beh, kände mig bara svullen och öm!

Däremot fick jag klart ökad sexlust en bit in i graviditeten, cirka v 6-18!
    Nåt är det med hormonerna...

• Anonym (kaninen)

Ja, nått är det Grattis till graviditeten! Kände som du under behandlingarna det var sen efteråt som "symptomen" kom.

Svar på tråden Positiva förändringar av ivf-hormonbehandlingen?