• hannis

Rengöra potta?

Hur gör ni när ni rengör pottan efter kiss/bajs?

Min snart 3-årige son både kissar och bajsar på pottan och jag känner att jag inte riktigt har fått till något bra system för rengörning, framför allt efter bajs.

Kiss häller jag ut i toaletten, spryar med badrumsspray i pottan och sköljer sedan i handfatet. Bajs känns bökigare, speciellt om det är lite löst.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Rengöra potta?
  • elyse

Kan ni inte ha toaring istället?

• Natulcien

Vår son har inte börjat gå på potta än...så jag har inte börjat funder i de banorna än... Men vi har en potta med löstagbar innerdel som man kan ta ur och tömma.
    Annars kanske man kan lägga något i botten så att man bara kan lyfta ur bajset..?

• elyse

På med engångshandskar, då. Jag brukar använda samma tvättlappar som vid blöjbyte, gula eller i papper, och tvätta rent. Först med tvål och sedan desinfektion.   

• fesun

Brukar försöka lägga lite papper i pottan innan, då är det lite lättare att bara tippa ner det i toan efteråt och sen tvätta ur den i badkaret/duschen.

• alynda

Vi har en babybjörn pottstol, med löstagbar "innerpotta". Den tömmer jag i toaletten, spolar o sköljer samtidigt i spolvattnet. Sedan sprayar jag m såpvatten o använder om nödvändigt en gammal diskborste som står i en för ändamålet särskilt inköpt (laserad) liten blomkruka m fat, sköljer slutligen i badkaret o tömmer i toaletten. Har länge använt just diskborste för rengöringen, kom nyligrn på det där m krukan, är mer hygieniskt och snyggare än att försöka gömma den bakom toan.

• Darla

Tömmer ut i toaletten, häller i lite vatten från duschen och svischar runt, upprepar tills jag känner att det är rent, möjligtvis torkar jag den med lite toalettpapper, sprayar sen med en desinfektionspray. Ställer i badkaret och drar för draperiet så den torkar.

• Darla
    Darla skrev 2012-12-08 17:16:12 följande:
    Tömmer ut i toaletten, häller i lite vatten från duschen och svischar runt, upprepar tills jag känner att det är rent, möjligtvis torkar jag den med lite toalettpapper, sprayar sen med en desinfektionspray. Ställer i badkaret och drar för draperiet så den torkar.
    Ska såklart så "tills den torkar" Skrattande
  • Lajkie

Tvättar ur bajset med tvål och vatten.
    Spritar emellanåt, nån gång per vecka.

• Gsson

Häll i lite vatten innan han bajsar, då lossnar det lätt och det blir enklare att rengöra :)

• Mellanmjölkens land

Undrar samma sak, specielt när man är på t ex ikea och lånar pottan där. Handdesinfektionen brukar alltid vara slut Nu har jag halvt gett upp där och sätter dottern framförr mig på en vanlig toa istället. Hemma använder vi till minst 90% toaring.

Svar på tråden Rengöra potta?