• Skuttan83

Fler som har det svårt med amningen eller haft? Hur länge ska man fortsätta försöka?

Hej. Födde min dotter med planerat snitt för en vecka sedan och har jättesvårt att få mjölken att rinna till !!! det är väldigt frustrerande och jag känner mig otillräcklig som mamma som inte kan ge mitt barn mat på det sätt man "ska". Har fått låna hem en bröstpump som jag nu kämpar med var 4 timme 10 min på varje bröst. Det kommer endast några droppar råmjölk och vad lillan får i sig då hon suger är förmodligen inte mycke mer, så hon får ersättning nu.

Ni andra som har haft svårt med amning, hur länge ska man fortsätta? hur gjorde ni? alla tips och råd är välkomna!

Det tar på krafterna att inte få till det och att inte ens se några framsteg, blir ledsen så fort jag tänker på det och jag vill kunna vara glad nu när jag har ett litet barn.

• Svar på tråden Fler som har det svårt med amningen eller haft? Hur länge ska man fortsätta försöka?
  • Orkide

Min sambos kusin hade också problem med mjölken. Hur hon än försökte så kom amningen inte igång. Till slut bestämde hon sig för att strunta i bröstmjölk o gav enbart ersättning. När hon väl bestämt sig så mådde hon jätte bra. Hon "blev" mamma på nytt som kunde ge sitt barn mat. Med andra barnet så ammade hon bara två dagar men började sedan med ersättning för att amningen inte ville komma igång den gången heller. Hon mådde mycket bättre när hon gav upp pressen att få igång amningen.

Min mjölk började sina efter två månader o då började jag med ersättning, funkade hur bra som helst då. Sen finns de dom som tjatar om vikten av bröstmjölk o jag tror också att den är allra bäst för barnet men funkar det inte så funkar det inte o då gör man vad som krävs för barnet o sin egen sinnesro.

Hoppas att du hittar ett sätt som fungerar för dig.

• Marina80

Det du pumpar ut är inget mått på hur mycket mjölk du har. Alla kan inte pumpa ur. Vissa kan pumpa ur bara om barnet ligger i knät eller suger på det andra bröstet.

Om du gjort kejsarsnitt så tar det någon/några dagar längre för mjölken att rinna till.

Hur är ditt barn? Går hon upp i vikt? Hur länge och ofta ammar du och hur gör du när du ammar?

• cosinus

Jag har aldrig kunnat ge till pump, det kommer knappt något alls men har alltid haft nog mat till mina barn när de sugit så pumpen kan du inte lita på.

Låt henna amma så mycket som möjligt så koppa ersättning det som behövs utöver. Men det är ju lite lurigt för ju mer ersättning de får desto mindre benägna blir de ju att suga. Jag har fått tilläggsmata alla mina på BB och så länge de fått ersättning så har de inte varit så brydd om bröstet. Iaf inte på det schemat de ska ha mat enligt sjukhuset. Med tredje så skulle han fixa att amma 30 ml på ett mål innan vi fick åka hem och att det gick var bara för att jag vägrade prova efter 3 timmar efter ersättning utan tjatade mig till 4 timmar och sen gick de 4 timmarna konstant med bebis i sjal för att han skulle sova och vakna rejält hungrig när de skulle göra testet. Då ammade han 40 ml i rad och de var nöjda. Innan hade han legat på typ 10 ml när han fick ersättning var 3e timme.

Men på frågan hur länge man ska kämpa. Så länge man orkar och vill, så länge det är för din och bebisens skull. Men börjar det vara destruktivt och tärande och bara för att det ska vara så då skiter du i det.

• Skuttan83

Under tiden vi var på BB så gick hon ner lite mer än de 10 % som de får, efter ersättning så har det nu vänt och vikten går uppåt. Från början var jag ihärdig och ammade så ofta som hon ville och var hungrig men hon hade nog inte kommit på den rätta tekniken så jag fick JÄTTE ömma bröstvårtor som blödde. Så tog ett uppehåll på ca 2 dagar då jag enbart pumpade och smörjde med fårfett salva så det är nu bättre. Hon är svår ta till bröstet, hon stretar emot, skriker och gråter, flaxar med armarna, får ibland tag men tappar det, ibland biter hon. När hon väl får ett bra tag (då har vi ofta kämpat i flera min) så går det bra och är jättemysigt, men som sagt så får hon nog endast i sig några droppar råmjölk.

• Skuttan83

det är det enda som syns då jag pumpar och pressar ut själv. Försöker lyssna för att höra om hon sväljer men kan inte höra något.

• Marina80
    Skuttan83 skrev 2012-12-07 20:24:33 följande:
    det är det enda som syns då jag pumpar och pressar ut själv. Försöker lyssna för att höra om hon sväljer men kan inte höra något.
    Du kan absolut INTE avgöra det på att du inte kan pumpa ur något. När hon har ammat ett tag är hon då nöjd.

Att vara arg och flaxa med armarna de första minutrarna är vanligt. 
  • Marina80
    Marina80 skrev 2012-12-07 20:32:04 följande:
    Du kan absolut INTE avgöra det på att du inte kan pumpa ur något. När hon har ammat ett tag är hon då nöjd.

? efter nöjd.
  • Klycka

Jag hade enorma problem med mjölkstockning (40 graders feber, stora hårda knölar som gör att man inte ens kan ha tröja på sig och svårt att få ut mjölk) ca 3-4 dygn i veckan i början, sedan började både jag och sonen lära oss hur vi skulle sköta amningen och när han var runt tre månader så funkade allt så gott som perfekt en del lär sig fortare än andra..

• Skuttan83
    Marina80 skrev 2012-12-07 20:32:04 följande:

Nä hon blev aldrig nöjd. Har varit på BB hemvård idag och i och med att jag nu är inne på 8:onde dygnet och ingen riktig mjölk runnit till ännu så anser det att chanserna är minimala. Till saken hör att jag har en rubbning på hypofysen som kan försvåra det ytterligare för mig, så vi har nu bestämt att helt gå över till ersättning. Känns tungt att inse att det inte funkade men samtidigt skönt på nå vis. Nu kan jag lägga allt fokus på lillan. Att inte få till det tärde oerhört på mig! Så för vår del var det nog bäst att lämna amningen.
  • Krösamos

Hej! Om du inte är redo att ge upp amningen så kan jag rekommendera ett tillmatningsset.
    Jag har det svårt att få mjölken att räcka till men vill ändå amma, köpte därför ett tillmatningsset och det fingerar jättebra, han får i sig mat och hjälper samtidigt att öka min egen produktion.  Glad

• Madde03

Första och andra veckan tyckte jag amningen var skitjobbig och nojade över allt möjligt, men sen bara kom vi in i det. Jag tror att om du bara försöker slappna av och ammar när helst barnet visar minsta intresse så kommer det lösa sig. Så länge du ammar på barnets villkor så har du mjölk. Jag kan varmt rekommendera boken "Babyled breastfeeding". Lycka till!

Svar på tråden Fler som har det svårt med amningen eller haft? Hur länge ska man fortsätta försöka?