Är jag för hård? För snål?
Har haft en diskussion med min 13-åriga dotter. Vi har diskuterat fram och kommit överens om att hon får 50:- i veckan och sen ytterligare 200:- den 25:e om hon skött skolan och sina "sysslor". Blir något misskött, t.ex. läxor, slarvat i skolan, misskött tider utan att höra av sig etc. så drar jag av 5:- el. 10:- beroende på vad som skett. Av de 200:- som hon får den 25:e är också kravet att hon ska spara 100:- av till en sak som hon gärna vill ha, och tjatar om, men som är dyr. Jag står även för påladdning av mobil 75:-, vill hon ha för 195:- får hon betala hälften. Min man (ej hennes pappa) tycker att det är alldeles för mycket pengar med ca. 400:-/månaden medans jag tycker det är lagom. Dottern vill ha mer. Kan tillägga att pengarna bara ska räcka till tidningar, småsaker etc. Jag står för alla kläder, skor m.m
För två veckor sedan fick hon sin mobil laddad med 195 (comviq kompis). Jag betalade hälften, det som jag lovat att betala, och hennes pappa betalade hälften. Nu är dessa slut och hon vill ha ytterligare 195. Hennes pappa går inte med på detta eftersom det bara är två veckor sen vi laddade mobilen. Jag går inte heller med på detta. Jag har nu sagt att hon får ta sin veckopeng för den här veckan + sin veckopeng från pappa och ladda med om hon vill ha pengar på mobilen nu. Hon är inte glad nu kan jag säga. Hon försöker köpslå genom att hon kan ta av sin nästa veckopeng och betala med. Jag menar på att jag inte går med på det då man inte kan betala i efterhand. Handlar jag mat och inte har pengar så fungerar det ju inte att jag säger att jag kommer in och betalar resten nästa vecka när jag har pengar.
Tycker ni jag är för hård? Eller rent av för snål?
Hur ser det ut hos er andra med tonåringar i ungefär samma ålder?