• lottapottan

Mjölkstockning-vad göra?

Hej,

Jag misstänker att jag fått mjölkstockning sen igår. Mitt högra bröst är jätteömt och rött och jag har fått feber som pendlar mellan 38 och 39 grader och mår allmänt dåligt. Dock känner jag ingen knöl eller så i bröstet utan det är bara ömt och något hårt.

Jag har försökt att massera bröstet under amning, och haft vetekudde på under natten. Jag har även försökt pumpa ur det men lyckas inte få ur något. Jag tror inte det är helstopp utan snarare att jag inte lyckas pumpa på rätt sätt. Sonen verkar nämligen få i sig iaf lite vid amning.

Vad gör jag nu? Går det över av sig själv eller måste man kontakta sjukvården? Har även en äldre kille att ta hand om här hemma samtidigt vilket inte är så lätt när man mår piss.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Mjölkstockning-vad göra?
  • Annelie 76

Du går till doktorn och får hjälp på en gång så det inte blir bröstböld. Att bröstet är rött är ett varningstecken att det är på gång.

När det gått över får du se till att inget trycker på brösten, kolla att bhn sitter bra. Växla amningsställning lite så att det inte blir lika varje gång, är brösten i samma ställning jämt så kan mjölkgångar tryckas ihop. Se också till att hålla brösten varma hela tiden, en täckjacksväst eller likande inomhus är inte helt fel. Hellre lite svettigt än sjuk...

• Minion

Amma så mycket som bara möjligt på det stockade bröstet. Om hela bröstet är hårt så kan det vara svårt att känna knölen. Om han lyckas tömma det lite så kanske du kan känna knölen och kan då sen massera över den i riktning mot vårtan samtidigt som han ammar.

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • lottapottan

Försöker amma så mycket jag kan på det bröstet och har masserat men det tycks inte hjälpa. Får försöka att ändra amningsställning och se om det funkar.

Bröstböld? Innebär det att det är en infektion och borde inte det ge en väldigt hög feber? Får avvakta lite under dagen och höra av mig till sjukvården senare. Skulle inte tro att det kan göra något i nuläget.

Är det bra att pumpa eller ska jag undvika det? Har en elektrisk bröstpump från Philips Avent. Ska jag isf amma bebis först eller efter pumpning?

• Magriffe

Tips som förebygger mjölkstockning är att köpa lecithin på hälsokosten och spc-flakes (finns oxå på hälsokosten)
    Men just nu tycker jag du ska uppsöka vård för hjälp och råd.
    Krya på dig!
    Vet hur tufft det kan vara :(
    Jag var superdålig (som en grym influensa) två veckor i streck med yngsta dottern, och hade samtidigt stora tjejen hemma som inte ens var två år fyllda då. Huha.

• lottapottan

Kanske en dum fråga men var ringer man för att få hjälp? Är det bvc eller min familjeläkare på vårdcentralen?

• Magriffe

Jag skulle ringa vår bvc elr gynakuten (gynakuten om bebis är mindre än 2 veckor) elr vårdcentralen. :) vart du än ringer så kan de nog ialfl hänvisa dig. :)

• Annelie 76

Spelar inte så stor roll, ring alla och kolla vilka som har tid. Jag var till vårdcentralen när jag hade problem.

• Liverithe

Här är någon som haft samma problem som du många gånger! Om det finns amningscentrum där du bor, kontakta dem för bästa hjälp. BVC kan kanske också hjälpa. Sist fick jag följande råd: amma "som vanligt" dvs du behöver inte intensifiera amningen, men lite tätare skadar inte. Ha lugn och ro i amningssituationen. Vila! Kan pappan hjälpa till med stora och övrigt? Ta Ipren. Är du inte bra inom två dygn kan du fått infektion och då måste du ta kontakt med sjukvården. Du kan behöva antibiotika för att undvika att få bröstböld. Hoppas det löser sig! (sist blev jag bra "av mig själv" då det kan funka!) Dessutom - när du blivit frisk, känn igenom bröstet så det ändå inte blivit en knöl (böld). Ibland kan kroppen kapsla in infektionen och då blir man lurad och tror att man är frisk.

• Liverithe

Men som en del andra skrivit - kontakta hellre sjukvården lite "för tidigt". Bröstböld är hemskt att få så det är bra att förekomma.

• lottapottan

Är fortfarande febrig och dålig så jag försöker få kontakt med sjukvården nu, vilket inte är så lätt en fredag eftermiddag. Får se vad de säger! Tack för alla svar!

Svar på tråden Mjölkstockning-vad göra?