• Boomsan

PCO/PCOS och graviditetstest

Hej, jag hörde engång på TV (osäker källa) att PCO(s) are plussar senare, hur ställer ni er till det? finns det nån som faktis har konkret fakta på hur det ligger till? Även det var en osäker källa så kunde jag endån reletera till det hon sa, hon menade på att den ökade manliga hormonet gjorde att det var svårare att plussa och att plusset visar sig senare. Hon fick gjort ett graviditetstest under det programmet som var negativt, men hon hade papper (intyg) från sin barnmorska med sig som intygde på att hon var gravid. Senare (kanske ett par dagar senare) fick hon en läkarundersökning utav det programmet och gjorde då blodprov som tyvärr visade sig att hon hade fått missfall.
    Ni som varit/blivit gravida, när plussade ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 23:53
    Här är länk till er som orkar/vill se programmet:

Hon säger det om PCOS ca 7 minuter in.

• Svar på tråden PCO/PCOS och graviditetstest
  • Jul

Men alltså, det där är inte seriös tv. Alls. Det är typ Jerry Springfield-tv. Tror folk på sånt fortfarande?

Alla kvinnor producerar testosteron, så isf skulle ingen kunna ta ett graviditetstest.
    Graviditetstest mäter hcg, och det produceras under alla graviditeter, även för oss med pcos.

Jag plussade runt ca 14 dagar efter ägglossning båda gångerna.

~*rabiat*~
  • Boomsan

aa ja vet att de nt e en seriös källa. Jag tror inte på allt ja hör om de e de du tror men jag tycker inte att de låter så omöjligt. Okej grattis till ditt pluss, ja plussade i vecka 17 för några år sen.

• Jul

Men hur skulle det fungera rent praktiskt? Skulle mängden hcg konkureras ut av androgener? Isf skulle ju inte graviditeten överleva.

Jag vet att det finns kvinnor som kan vara sk. låghormonare, men det finns inget uttalat samband mellan det och pcos.

~*rabiat*~
  • Boomsan

Jag tolkar det hela som att den manliga hormonen skulle till att hämmna HCG ökningen. Vad tror du hon mena med det då? att anledningen hade varit.

Svar på tråden PCO/PCOS och graviditetstest