• Anonym (barnlös)

ÄL-flytning inte synkad med ÄL!

Ni som har ÄL-flytningar ("fertilt sekret"), vilken cykeldag ser ni sekretet och vilken dag har ni ÄL?

Jag har 27-28 dagars cykel, ÄL-flytning på dag 10 och ÄL på dag 12.

Hur ska spermierna kunna må bra där inne om ÄL-flytningarna redan har varit? Eller ska man ha sex på dag 10 då (eller kvällen dag 9, sekretet kommer ofta i en enda stor klump/smet vid lunchtid dag 10).

• Svar på tråden ÄL-flytning inte synkad med ÄL!
  • Anonym

Det är helt normalt. Flytningarna ändrar ofta karaktär någon-några dagar innan ägglossning sker.
    När flytningarna har ändrat karaktär kan spermier lättare ta sig in genom livmoderhalsen. Eftersom de kan leva upp till 5-7 dagar kan de vänta på ägget i äggledarna. Om du har sex från sekretet har ändrat sig har du god chans att bli gravid.

• Anonym (barnlös)
    Anonym skrev 2012-12-05 05:30:01 följande:
    Det är helt normalt. Flytningarna ändrar ofta karaktär någon-några dagar innan ägglossning sker.
    När flytningarna har ändrat karaktär kan spermier lättare ta sig in genom livmoderhalsen. Eftersom de kan leva upp till 5-7 dagar kan de vänta på ägget i äggledarna. Om du har sex från sekretet har ändrat sig har du god chans att bli gravid.
    Tack för svar!

Fast sekretet ändras till det där trådiga på dag 10, och redan på kvällen eller på morgonen nästa dag är det "kort" sekret, alltså sådant man ska ha efter ÄL.

Goda chanser att bli gravid... nja har haft sex på alla olika tidpunkter sedan 2007 utan resultat, + testat pergo och IVF. Verkar inte va så goda chanser för oss! Det är därför jag funderar så mycket på det här med sekretet, det ändras verkligen totalt på dag 10, är typ vid ett toabesök som det kommer rikligt med trådigt sekret, och så är det två dar kvar till ÄL.
  • Anonym

Precis så som du beskriver har jag noterat att jag har. Men jag är gravid med barn två, så det fungerar uppenbarligen trots att sekretet är "tidigt",

• Anonym (barnlös)
    Anonym skrev 2012-12-12 21:04:26 följande:
    Precis så som du beskriver har jag noterat att jag har. Men jag är gravid med barn två, så det fungerar uppenbarligen trots att sekretet är "tidigt",
    Grattis!

Hur har ni lagt sexet i förhållande till sekret och ÄL?

Fats man tänker kanske inte så mkt på det om man blir gravid inom normal tid, under första åren vi försökte hade vi sex flera gånger runt ÄL varje månad, numera när vi nästan har gett upp att lyckas på egen hand så blir det bara en gång.
  • Anonym

Nu förde jag inte anteckning på just sekretet, men vi hade sex på dag 13 samt 14 i cykeln och min cykel är mellan 29-31 dagar. ...men å andra sidan har vi många gånger haft sex på dag 13 och 14 i cykeln tidigare utan att det tagit sig. Det är ett stort mysterium det där.

Jag ville bara poängtera att jag verkligen noterat precis som du säger - att sekretet är halt och riktigt runt dag 7-8 typ. Och sedan är sekretet liksom inte så omfattande alls runt dag 13-14. Men uppenbarligen så funkade det ändå för oss.

Hoppas, hoppas att ni får er bebis som ni önskar!

Svar på tråden ÄL-flytning inte synkad med ÄL!