• Anonym (TS)

Att svara på närgångna frågor om barnalstrande

Har suttit och läst den senaste tråden om folk som frågar barnlösa varför de inte har barn och är det inte dags för barn snart och så vidare. Detta verkar vara jobbiga frågor för de flesta barnlösa, frivilligt eller ofrivilligt.
    www.familjeliv.se/Forum-4-324/m67792776.html

Här tänkte jag att man kan komma med tips på vad man kan svara på de olika frågor man kan tänkas få som barnlös. Både bittra svar till riktigt fräcka personer och snällare svar till såna som bara menar väl men kanske inte riktigt tänker sig för. Ärliga svar och undvikande svar. Vad brukar ni svara helt enkelt? Jag känner att jag behöver mer saker att vara förberedd med då jag kan bli väldigt ställd när jag får en sån här fråga.

Ni som brukar fråga får också gärna skriva vad ni förväntar er för svar och hur ni vill att man ska svara om man tycker att det är en för privat fråga. Går det t.ex. bra att vara ärlig och svara att man är gravid men att bebisen är död (som en i tråden hade gjort) eller ska man dra en lögn i ett sånt läge? Räknar ni som frågar med att få ett ärligt svar som kan visa sig bli ganska obekvämt och pinsamt för alla?

Kan börja med mina egna svar:

- När blir det barn då?
    - Ja du, vette fan, får väl se... *byter ämne*

- Det börjar väl bli dags för barn snart!?
    - Ja det kan man ju tycka.. *byter ämne*

- När blir det en bulle i ugnen då?    
    - Hehe, vet inte.. *byter ämne*
    - Men hallå, ni svarade inte på min fråga! När blir det en bulle i ugnen??
    - Men hur FAN ska vi veta det?? Det går inte bestämma NÄR, de säljs för fan inte på blocket!!

- Men blir ni inte sugna på egna barn??
    - Jo  

• Svar på tråden Att svara på närgångna frågor om barnalstrande
  • Anonym (A)

Jag brukar köra "jo" eller "jo det vill vi väl, nån gång", titta bort, se lite ledsen ut, och hoppas att de ska fatta.

Har nån gång sagt "fast det kanske inte är nått man ska tjata på folk om" på ett väldigt menande sätt.

Brukar också köra med att byta ämne, eller ställa en motfråga "är det DIN biologiska klocka som tickar nu ingen, men då kan väl DU skaffa ett till barn".

Det beror helt på situationen, sitter man en grupp jämnåriga kvinnor runt fikabordet och alla pratar om sina graviditeter och barn så kan man ju börja känna sig väldigt utanför och ledsen när blickarna riktas mot en och man blir tvungen att svara. Om det kommer från nån äldre herre som ser mig som en typisk ung fertil kvinna så tar jag faktiskt inte illa vid mig.

• Anonym (6 år)

Det är sällan jag får några frågor och kommentarer numer för alla vet liksom att vi inte kan få barn. Okända som frågar om vi har barn säger jag bara att "nej,tyvärr har vi inga barn,men vi kämpar vidare". De mer idiotiska kommentarerna har mest släkten stått för. Vad svarar man när svärmor säger "att om du dricker mer kaffe och äter mer socker blir du nog gravid"!? Då fräste jag ifrån faktiskt. Enda vännen som vet lite mer brukar jag säga som det är,hon får ju fråga eftersom jag börjat ta upp det.

Svar på tal är nog bäst,jag skulle inte kunna ljuga om en sån här sak. För den skull behöver man ju inte gå in på detaljer,ingen vill i regel veta sånt heller.

• Anonym (2 år.)

Sedan min son som jag har var 7 månader har vi försökt. 
    Så det är över 2 år vi har försökt nu.
    Och det är många som frågar om vi inte vill ha syskon.

Och jag brukar svara ärligt när folk frågar.
    Jag svarar att vi har försökt i 2 år, att jag under de senaste 6 månaderna fått tre missfall, och att bebisar inte växer på träd.

Det lustiga med det hela är att folk blir så obekväma när de får svaret.
    Men då kan man undra, varför ska folk envisas med att lägga näsan i blöt, när de inte vill höra svaret? 

• Tirem

Jag var brutalt ärlig och då brukade folk bli tysta...

En hög chef på företaget (inte min närmaste utan en i företagsledningen) frågade mig om det inte var dags för syskon nu när storebror närmade sig 4 år och jag svarade:

Absolut, men det tar lite tid eftersom jag just nu går igenom missfall nummer 12 men tack för att du frågade! Om du inte misstycker så lämnar jag dig nu för jag blöder snart igenom skyddet.

När jag kom tillbaka till datorn låg det ett mail från chefen i inkorgen. Han bad så mycket om ursäkt och skrev att den näsknäppen kändes och han förtjänade den!

När det äntligen tog sig var han en av de första som kom och gratulerade med en bukett blommor och han passade på att erkänna att hans fru hade skällt ut honom efter noter när han berättat för henne vad han gjort!

Tror inte han någonsin igen frågar en person han inte känner denna fråga igen

• Anonym (TS)

Anonym A: Haha den var bra! "fast det kanske inte är nått man ska tjata på folk om" Ska jag lägga på minnet :)

Anonym (6 år): Jag vill inte säga till folk att vi försöker eller kämpar vidare eller liknande, känns som att jag outar lite för mycket om mitt sexliv då. Sen vill jag inte heller att folk ska veta att vi VERKLIGEN vill ha barn och att vi är ledsna för att det inte går. Vill inte ha några som tycker synd om mig. Då får de hellre tro att vi är okej med det och har accepterat det.

Anonym (2 år): Ja det verkar inte vara såna svar dom vill ha! Varför frågas det då?? Man beroende på vem det är som frågar så är det lite kul att svara så, så man ser att de skäms lite. Men är det någon man tycker om så försöker jag i stället släta över.

Tirem: Men guud!! Haha! Vad han måste ha känt sig dum! Skönt att han var människa nog att inse det och be om ursäkt också Skönt också att det tog sig till slut    

• Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2012-12-06 10:31:29 följande:
    Anonym A: Haha den var bra! "fast det kanske inte är nått man ska tjata på folk om" Ska jag lägga på minnet :)

Anonym (6 år): Jag vill inte säga till folk att vi försöker eller kämpar vidare eller liknande, känns som att jag outar lite för mycket om mitt sexliv då. Sen vill jag inte heller att folk ska veta att vi VERKLIGEN vill ha barn och att vi är ledsna för att det inte går. Vill inte ha några som tycker synd om mig. Då får de hellre tro att vi är okej med det och har accepterat det.

Anonym (2 år): Ja det verkar inte vara såna svar dom vill ha! Varför frågas det då?? Man beroende på vem det är som frågar så är det lite kul att svara så, så man ser att de skäms lite. Men är det någon man tycker om så försöker jag i stället släta över.

Tirem: Men guud!! Haha! Vad han måste ha känt sig dum! Skönt att han var människa nog att inse det och be om ursäkt också Skönt också att det tog sig till slut    
    Känner helt igen mig i det där att inte vilja att folk vet och tycker synd om en!

Mina närmaste väninnor (4 st) vet, av dem är det två som inte har barn än så det är rätt skönt. Vi har inte berättat för släkten men någon har säker gissat sig till hur det ligger till. Har varit ihop i 14 år och har bra jobb osv, har aldrig funnits några frågetecken...

Jag alternerar mellan att skämta bort frågor och att bli lite tyst på ett sätt som förhoppningsvis får folk att tänka efter om det var en ok fråga att ställa. Jag umgås faktiskt mest med finkänsliga intelligenta människor, så det är inte så att folk är på mig och frågar hela tiden. Men det händer.
  • Anonym

Vi har väldigt nyfikna släktingar (speciellt en men hon fick igen då jag frågade: dudå?) som brukar fråga rakt på: Är du gravid eller? Vid minsta lilla (är i nuläget inte gravid) t ex att jag inte dricker vin. Mitt  svar är: Är jag?! Lite lätt chockad ;) Brukar få tyst på dem.

Sedan när de frågar när så säger jag att de måste övertala min sambo först... 

• Wittra

Jag läste en tråd med detta ämne på FL för ett tag sen, en tjej gav en välidgt syrlig kommentar som svar som jag funderar SERIÖST på att säga nästa gång någon ska rota i vad jag iaf anser vara extremt privat. 

-Ska ni inte ha barn snart/försöker ni skaffa barn?"
    -Vadå, du menar om vi ligger med varandra utan skydd? Jo det händer väl, dådå?

Folk har fan inte andras privatliv att göra. Att folk frågar om man HAR barn är ju en sak, men de som frågar "ska ni ha snart, planerar ni snart,...eller värsta av allt varför har ni inte barn?? 

Svar på tråden Att svara på närgångna frågor om barnalstrande