Att svara på närgångna frågor om barnalstrande
Har suttit och läst den senaste tråden om folk som frågar barnlösa varför de inte har barn och är det inte dags för barn snart och så vidare. Detta verkar vara jobbiga frågor för de flesta barnlösa, frivilligt eller ofrivilligt.
www.familjeliv.se/Forum-4-324/m67792776.html
Här tänkte jag att man kan komma med tips på vad man kan svara på de olika frågor man kan tänkas få som barnlös. Både bittra svar till riktigt fräcka personer och snällare svar till såna som bara menar väl men kanske inte riktigt tänker sig för. Ärliga svar och undvikande svar. Vad brukar ni svara helt enkelt? Jag känner att jag behöver mer saker att vara förberedd med då jag kan bli väldigt ställd när jag får en sån här fråga.
Ni som brukar fråga får också gärna skriva vad ni förväntar er för svar och hur ni vill att man ska svara om man tycker att det är en för privat fråga. Går det t.ex. bra att vara ärlig och svara att man är gravid men att bebisen är död (som en i tråden hade gjort) eller ska man dra en lögn i ett sånt läge? Räknar ni som frågar med att få ett ärligt svar som kan visa sig bli ganska obekvämt och pinsamt för alla?
Kan börja med mina egna svar:
- När blir det barn då?
- Ja du, vette fan, får väl se... *byter ämne*
- Det börjar väl bli dags för barn snart!?
- Ja det kan man ju tycka.. *byter ämne*
- När blir det en bulle i ugnen då?
- Hehe, vet inte.. *byter ämne*
- Men hallå, ni svarade inte på min fråga! När blir det en bulle i ugnen??
- Men hur FAN ska vi veta det?? Det går inte bestämma NÄR, de säljs för fan inte på blocket!!
- Men blir ni inte sugna på egna barn??
- Jo