• Bina86

Delamning av 8 månaders baby

Jag delammar nu min 8 månader gamla dotter. Jag helammande henne utan problem i 6 månader. Jag tycker att jag har så lite mjölk nu, när jag pumpat ut får jag ut ca Max 180 ml per dygn (60 ml per gång) från båda brösten. Jag vet inte om detta är mycket eller lite, jag ammar henne 3 ggr per dag, ingenting på natten. Hur har det sett ut för er andra som delammar?

• Svar på tråden Delamning av 8 månaders baby
  • Ziindlaa

När jag pratade tidigare med amningshjälpen på sjukhuset sa de att man inte kunde mäta hur mycket mjölk man hade genom att pumpa. Går hon upp i vikt som hon ska har du nog inget att vara orolig över..

• Natulcien

Jag helammade också i 6 månader, och delammade upp till 11 månader. Och jag fick inte heller ut särskilt mycket när jag pumpade de sista månaderna. Ungefär som du. Men sonen blev mätt och glad. Så det där med pumpningen säger inte så mycket om tillgången i brösten.

• Pralina 81

Jag delammar min ettåring och känner också att det kommer lite men hon går upp i vikt som hon ska:) jag har jobbat ett tag och pumpade en gång om dagen och i början fick jag ut 2,5 dl från båda brösten och nu mot slutet bara 1 dl. Nu är jag föräldraledig igen och dottern ammar ett par gg om dagen så produktionen går nog upp igen. Vi ammar morgon, mellis, kväll och 1-2 gg natt.

• Bina86

Tack för era svar. Jag vet att pumpningen alla gånger inte motsvarar det barnet kan suga ut men jag har övat upp en väldigt bra pumpteknik och jag känner att jag tömmer brösten rätt bra med pumpen. Får min dotter ut lite till så kan det inte vara mycket. Jag känner ju på brösten också de blir aldrig stora och hårda längre. De är bara lite fylligare än vanligt när jag inte ammat på 5-6 timmar, det är allt. När jag helammade var det ju som två klot efter några timmar. Men det är klart att det är skillnad på att helamma (dygnet runt) och att bara amma 3 ggr/dygn. Hon äter ju mycket annan mat också, amningen blir bara som "måltidsdryck" och för att vi båda tycker att det är mysigt.

• Majlisen
    Bina86 skrev 2012-12-04 13:40:16 följande:
    Tack för era svar. Jag vet att pumpningen alla gånger inte motsvarar det barnet kan suga ut men jag har övat upp en väldigt bra pumpteknik och jag känner att jag tömmer brösten rätt bra med pumpen. Får min dotter ut lite till så kan det inte vara mycket. Jag känner ju på brösten också de blir aldrig stora och hårda längre. De är bara lite fylligare än vanligt när jag inte ammat på 5-6 timmar, det är allt. När jag helammade var det ju som två klot efter några timmar. Men det är klart att det är skillnad på att helamma (dygnet runt) och att bara amma 3 ggr/dygn. Hon äter ju mycket annan mat också, amningen blir bara som "måltidsdryck" och för att vi båda tycker att det är mysigt.

Gå gärna in i andra tråden och se svaren du fick där, mycket av allt detta ovan besvaras där. Min 14-månaders ammas mestadels och jag har väldigt bra med mjölk. Dock är brösten aldrig spända eller märks på annat vis att jag har mjölk. Det blir så efter ett tag och säger inget om mjölkmängd
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
Svar på tråden Delamning av 8 månaders baby