• Anonym (?)

Vad gör familjerätten när det kommer fram gamla allvarliga uppgifter?

Som rubriken lyder, vad gör familjerätten när det kommer fram gamla allvarliga uppgifter?
    Dessa uppgifter är nästan 2 år gamla, men det finns bevis att det hänt, bara att bevisen inte hittats förrän nu och föräldern har inte vågat säga något utan bevis och i rädsla man ska tro hon är tokig, nu vågar trä fram och berätta, handlar om sexuella övergrepp och trakasserier.
    Vad händer? Kan föräldern som upplyser först nu råka illa ut för att släppt iväg barnet till andra föräldern? Eller råkar den som gjort fel mot barnet illa ut?
    Eller kan båda bli av med barnet?

• Svar på tråden Vad gör familjerätten när det kommer fram gamla allvarliga uppgifter?
  • tundra

Menar du på allvar att du släppt iväg ditt barn på umgänge fastän du vetat/haft starka misstankar om sexuellt utnyttjande???

• Anonym (?)

svar ja, barnet har umgängesrätt och jag har inte haft bevis, vem skulle tro mig mitt i en separation? ingen, socialtanten vi hade tyckte jag var egoistisk och försökte ta barnet ifrån sin pappa, jag skulle vara glad han vela umgås så pass mycket, jag hade inte förtroende för den tanten.
    jag har varit otroligt rädd, jag har skämts så otroligt mycket att jag valt en sån man, jag har inte vågat säga något, skämts, varit rädd för honom, men nu har jag bevis så jag har anmält den händelsen, rädslan sitter fortfarande i, kommer de ta mitt barn, jag har hållit ögonen öppna men jag har inte märkt några tecken på barnet, men jag vill vara säker!

• Anonym

vem har han utsatt? *fattar inte*

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-11-30 13:15:46 följande:
    vem har han utsatt? *fattar inte*
    sexuella trakasserier på mig, kränkande kommentarer och trakasserier som inte är passande om barnet.
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (?) skrev 2012-11-30 13:14:25 följande:
    svar ja, barnet har umgängesrätt och jag har inte haft bevis, vem skulle tro mig mitt i en separation? ingen, socialtanten vi hade tyckte jag var egoistisk och försökte ta barnet ifrån sin pappa, jag skulle vara glad han vela umgås så pass mycket, jag hade inte förtroende för den tanten. jag har varit otroligt rädd, jag har skämts så otroligt mycket att jag valt en sån man, jag har inte vågat säga något, skämts, varit rädd för honom, men nu har jag bevis så jag har anmält den händelsen, rädslan sitter fortfarande i, kommer de ta mitt barn, jag har hållit ögonen öppna men jag har inte märkt några tecken på barnet, men jag vill vara säker!

Tyvärr är det ju såhär när man har med socialtjänsten att göra. Det är godtyckligt, beror helt på vilken slags människa handläggaren är och dennes kompetens."Tanten" kommer troligtvis inte att ta ansvar för in del i detta utan lägga hela skulden på dig. Jag tycker att du skall ta kontakt med en familjerättsjurist på en gång. Ha denne vid din sida i alla kontakter med soc. Lider verkligen med dig!
  • Anonym (?)
    Anonym (Stackare) skrev 2012-11-30 13:19:58 följande:

Tyvärr är det ju såhär när man har med socialtjänsten att göra. Det är godtyckligt, beror helt på vilken slags människa handläggaren är och dennes kompetens."Tanten" kommer troligtvis inte att ta ansvar för in del i detta utan lägga hela skulden på dig. Jag tycker att du skall ta kontakt med en familjerättsjurist på en gång. Ha denne vid din sida i alla kontakter med soc. Lider verkligen med dig!
    Handläggaren jag har nu trodde mig, sa att hon förstod, men jag har ingen aning vad hon kommer göra, sa bara att hon ska prata med en kollega och med barnets pappa.
    Jag har ont i magen, kommer de ta barnet ifrån mig?
  • tundra

Ja du måste anmäla - inte minst för barnets skull. Om du har flaggat för sådana misstankar tidigare men blivit avvisad av soc då har du ju lite torrt på fötterna. Tror inte du blir av med barnet - MEN hur har du med gott samvete skickat barnet på umgänge??? Jag fattar inte sånt.

Folk skulle få tro jag var tokig men jag hade krävt att ngn lyssnat på mig om jag hade haft såna misstankar...

Sen räcker det ju självklart inte att bara ytligt se på barnet "om det påverkats". Ni behöver professionell hjälp. Barnets överlevnadsmeckanism gör att den beter sig som vanligt.

• Anonym (Stackare)
    Anonym (?) skrev 2012-11-30 13:21:47 följande:
    Handläggaren jag har nu trodde mig, sa att hon förstod, men jag har ingen aning vad hon kommer göra, sa bara att hon ska prata med en kollega och med barnets pappa. Jag har ont i magen, kommer de ta barnet ifrån mig?

Nej, det kommer inte att hända. Men du måste se till att du har folk på din sida som är starka, som vet vad som hänt och som har ett kunskaper. Du kommer ju att framföra kritik emot socialtjänsten och "tanten" kommer säkert inte att ta sitt ansvar, hon kommer att lägga skulden och ansvaret helt på dig. Det kommer att bli svårt och du kommer att bli starkt ifrågasatt. Jag förmodar att du även kommer att begära ensam vårdnad och i den processen så måste du ju ändå ha en advokat. Jag råder dig starkt att redan nu ta den kontakten.
  • Anonym (Stackare)
    tundra skrev 2012-11-30 13:28:47 följande:
    Ja du måste anmäla - inte minst för barnets skull. Om du har flaggat för sådana misstankar tidigare men blivit avvisad av soc då har du ju lite torrt på fötterna. Tror inte du blir av med barnet - MEN hur har du med gott samvete skickat barnet på umgänge??? Jag fattar inte sånt. Folk skulle få tro jag var tokig men jag hade krävt att ngn lyssnat på mig om jag hade haft såna misstankar... Sen räcker det ju självklart inte att bara ytligt se på barnet "om det påverkats". Ni behöver professionell hjälp. Barnets överlevnadsmeckanism gör att den beter sig som vanligt.

Hon har ju inte haft nåt val. Soc. har ju sagt det till henne! Skulle hon hållt barnet från fadern och inte haft bevis för sina anklagelser hade vårdnad och umgänge helt tilldelats fadern. Det är verkligheten!
  • Anonym (Stackare)

Du måste polisanmäla! Nu!!!

Svar på tråden Vad gör familjerätten när det kommer fram gamla allvarliga uppgifter?