• M87

4 månaders strular med amningen. hjälp?

Har helammat min dotter i 4 månader utan några som helst problem. Brukar oftast liggamma då hon är rätt tung och hon har alltid vänt sig själv mot bröstet så fort vi lagt oss på sängen och tagit tag och börjat suga på en gång.

Den senaste veckan (eller 2 kanske) har hon börjat strula mer och mer. Hon ligger och tittar upp i taket / bort från mig och vevar som sjutton med armar och ben. Hon gnäller och gör alla tecken på att vara hungrig men det är som att hon inte har tid eller ro att börja äta. Sjukt frustrerande både för henne och mig!

På natten fungerar det utan problem, det är precis som innan. Även när jag tar upp henne DIREKT när jag hör att hon vaknar på dagarna och lägger henne vid bröstet så äter hon, men inte annars.  Det kan gå 7-8 timmar mellan amningarna för att hon håller på så här. (Innan har hon hållit 3-3,5 timmar mellan amningarna dagtid).

Någon som har varit med om samma sak och har några bra tips? Har försökt att ha helt mörkt i rummet, inga ljud, inga andra människor, och det fungerar ibland men oftast inte. 
    Vill så gärna fortsätta helamma henne till 6 månader men allt det här tar riktigt hårt på mig, blir så ledsen varje gång hon inte tar bröstet. Funderar på att prova att pumpa ur och ge henne på flaska men är rädd att hon då kommer att föredra det och inte vilja ta bröstet alls. Tips någon?

• Svar på tråden 4 månaders strular med amningen. hjälp?
  • JanaLiiN

Ta det lugnt bara, när hon är hungrig så äter hon. Fortsätt bara att erbjuda bröstet som du gjort tidigare. Du behöver inte pumpa ur.

• Emmis

Min son hade en sådan period i den åldern. Han åt dock oftast vid liggamning i ett lugnt lite mörkt rum, så han var väl inte lika "extrem". Men sittande eller bland folk var det i stort sett omöjligt.
    Kan bara säga att det gick över! Plötsligt fungerade det som vanligt igen. Vi gav aldrig flaska och han fortsatte att gå upp som han skulle även om han ibland inte ville äta så ofta.

• Lumo

Det där är jättevanligt. De blir medvetna om omvärlden vid den åldern o tycker det är roligare att tramsa. Min dotter var jättekänslig och från 3,5 mån var det lag att lugga i bäcksvart TYST rum o liggamma. Sitta gick inte. Därför var det väldigt svårt att åka bort o amma då inte alla har bäcksvarta rum. Men var hon riktigt desperat kunde hon i alla fall äta lite då. Hon är nu 8 mån o fortfarande tjorvig. Mörkt rum är det som gäller. Men numer jan hon äta en skvätt även sittandes i tex soffan. Men bara en skvätt då, sedan måste hon leka.

Så amma på du i mörkret. Låt det ta sin tid. Hon vänjer sig på nån vecka o låter bli att åla så mycket. Lägg en kudde bakom henne så hon inte kan vända sig o gör rummet tråkigt.

• skogsvitter

Det är en utvecklingsfas och det går över snart igen, fortsätt bara erbjuda bröstet som vanligt och försök att inte hetsa upp dig så kommer det där lösa sig helt av sig självt

• hummena

Precis så där gjorde min dotter med, och som folk redan föreslagit i den här tråden är en lösning att amma i ett mörkt rum utan distraktioner. En annan sak som funkade för mig var att prata med min dotter medan jag ammade, för att hon skulle vänja sig vid ljud medan hon åt. Ta det lugnt och försök att inte oroa dig - det kommer bli bättre.

• Lumo

Just det, så gör jag med. Jag nynnar oftast imse vimse 100 ggr när hon är orolig vid bröstet. Eftersom jag alltid väljer samma visa blir hon nästan programmerad att lugna ner sig när den börjar. Imse vimse funkat även i bilen ofta när hon är skrikig.

• mammassnosa

Åååh vad jag känner igen mig! Min dotter höll också på så vid 4 månader. Hon matvägrade t.o.m en period helt... Hon gick NER lite i vikt. Bvc-sköterskan sa att det var fullt normalt i den åldern då dom börjar upptäcka världen. Efter ett par veckor började det gå att amma som vanligt. Men nu är hon 6 månader och äter i princip bara i sovrummet igen :/ Ny funderar jag dock på att prova flaska med ersättning när jag ska ut för hon är strulig som tusan och jag gillar inte att amma offentligt när hon bråkar...

• Lumo

Flaska/pipmugg med ersättning eller bara vatten funkar oftast för att förlänga en tripp ute. Min dotter släcker bara törsten då, typ tar nån enstaka klunk. Men det räcker ändå från att kaos o katastrofläge ska bryta ut. Vi kanske kan vara borta 1 h längre då. :)

• mikroE

Min dotter gjorde så och det är en fas som sagt och det går över. För oss var mörkt rum som det tipsas om ännu värre, då skrek hon hysteriskt för att hon inte kunde se något... Det skulle liksom vara lagom intressant så dämpad belysning i vardagsrummet funkade bäst men ändå så hon kunde se lite grann. Och tålamod från hennes ömma moder för erbjöd jag tillräckligt många gånger så tog bröstet till slut. Hon krånglade konstigt nog inte så mycket offentligt utan mest hemma. Min teori är att när vi var ute så signalerade hon inte förrän hon var urhungrig just för att hon kunde titta på så mycket saker medan hemma ville hon ha bröst ibland även när hon bara var lite hungrig och därför var hon också mer lättdistraherad.

Svar på tråden 4 månaders strular med amningen. hjälp?