• MaaxMaax

Vilket underlag står era hästar på?

Funderar lite på det här med underlaget i boxarna, det finns ju lite olika. Vad står era hästar på, och varför? Fördelar/nackdelar, mest ekonomiskt, bäst för hästen, osv.
    Shoot! 

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
  • Svar på tråden Vilket underlag står era hästar på?
  • Hemlig123

Enbart spån. Aldrig haft problem med det.

• Tisse09
    Gaytjej skrev 2012-12-27 22:04:53 följande:
    Varför blöter du det inte nu när det är kallt? Det trodde jag man fortf var tvungen att göra för att få 'rätt effekt'. Får vi halmbrist ngn gång så ska jag definitivt testa bränslepelletsen, folk verkar ju lyriska!
    Det fryser snabbt i kallstall och minusgrader, du får samma effekt även om du inte blöter det tar bara ett dagar innan den är söndersmulad. Jag är också helt lyrisk, de andra i stallet har också gått över till pellets efter att de såg hur smidigt det var.
  • Piggley Wink

Jag tycker pellets luktar illa, så jag har gått tillbaka till bara torv (hade spån på torv innan). Brinks klyvspån är annars det bästa jag någonsin haft men nu har jag för få hästar för att kunna beställa hem en hel lastbil

H juni 07, N november 10
  • Emma 02

Just nu halm, för att det ingår i hyran där hon står denna vinter.

Annars har vi torv på det andra stället och det gillar jag bäst. Snabbt och smidigt att mocka i!  

• tinyheart

Min häst står på halm, tycker inte det är så värst bra i alla lägen. Hon är uppstallad i ett helinackorderingsstall då det inte finns andra typer av stall i Polen jag nu bor i. Det jobbar tre olika killar som turas om och en av de mockar ordentligt. De andra sparar på halmen för att göra stallägaren nöjd.. 

Själv tycker jag att halm är enkelt att mocka i och är det rent så tycker jag det ser mysigt ut i boxen på något sätt. Lämnar man dock kvar blött halm som man gör på vinterhalvåret här i Polen så är hovarna helt förstörda efter ett tag. 

Hos våra hästar mockas det en gång om dagen, jag bär ut blött halm och smutsigt halm när jag är i stallet så det blir väl 2 gånger om dagen hos min häst. Jag skulle gärna se henne i spån eller torv då det är smidigare tycker jag men det är hon ovan vid. Hon äter av sin halm hela tiden och jag vågar helt enkelt inte byta.

• MatteusMamma86

Mina står i box med veckoströ, alltså så låter jag bädden växa under en tid och lägger därför på nytt efterhand och mockar när jag anser att det behövs. Dom står på strö.
    Snart flyttas dom till lösdrift och då blir det strö i botten och sedan halm på det. 

Talets begåvning har oftast mer effekt än ett slag med batongen...
  • Sofie 846

Jag kör strö pellets skit bra fyller på en gång i veckan det kostar 40 spänn helt klart värt det

• cajsasmamma

Förlåt TS att jag kapar din tråd lite!

Men hur mycket räknar ni att eran strö kostar per häst och månad?

Jag har en eller två spånbalar a' 70kr i botten på hösten sen strö jag med halm.

Det ca en halmbale i veckan till mitt stall med 9 hästar . Halmen kostar 150kr/bal.

Med andra ord så betalar jag 60-80kr /månad och häst .

Vad kostar tex bränslepelletsen hos er?

• many87

Våra lösdrifts hästar har djup ströbädd av halm.
    Hästarna på box står också på halm, ströar lite spån där dom kissar.
    Tycker de är bäst ned halm eftersom som kan stå å pilla lite med de och de är ju bra för magen. Sen kör vi egen halm så det är ju mest ekonomiskt...

• En till mamma

in polle står under vintern på torv då detta ingår i stallhyran, trivs jätte bra med det då han är en riktig skit gris. Under sommaren brukar jag köpa torvmix för det ser trevligare ut. men känner på lukten tt det är sämmre. men eftersom de inte är inne så ofta gör det inget.

hade gärna haft torv men är super svårt att få tag i här runt omkring, om man nu inte vill ha mögligt,

• Gaytjej
    cajsasmamma skrev 2013-04-04 07:55:00 följande:
    Men hur mycket räknar ni att eran strö kostar per häst och månad?
    Vi  har djupströbädd och som alltid är toppad med ett tjockt lager med fräsch halm.
    Detta kostar oss i snitt 20-25 kronor per månad och häst.

Fast just nu kostar det inget alls eftersom vi har fått ett stort parti halm gratis :)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • cajsasmamma
    Gaytjej skrev 2013-04-06 19:19:30 följande:
    Vi  har djupströbädd och som alltid är toppad med ett tjockt lager med fräsch halm.

Detta kostar oss i snitt 20-25 kronor per månad och häst.

Fast just nu kostar det inget alls eftersom vi har fått ett stort parti halm gratis :)

Gratis är bra! Fått med ett parti med gratis hö
  • Sharp Eyes
    MaaxMaax skrev 2012-11-29 19:10:04 följande:
    Funderar lite på det här med underlaget i boxarna, det finns ju lite olika. Vad står era hästar på, och varför? Fördelar/nackdelar, mest ekonomiskt, bäst för hästen, osv.
    Shoot! 
    Min häst står i en utebox och har spånpellets som boxströ. frächt och lättmockat och ekonomiskt. en stor fördel är också att det inte fryser och stelnar på vintern.
  • Åsisen

Nu är mina hästar på lösdrift då vår ena isis hosta o kan inte stå på stall, men då dem stod på stall så helt klart torv, lättare att mocka tycker jag:) vi har även torv i lösdriften istället för halm då han även inte tåler de o bara hostar!

• Minibirma

Min står på spån! Jag tycker det är bäst, dock lite svårt att mocka i, men det är mjukast för hästen och blir aldrig hårt eller kompakt.

• JessicaDeluxe79

Nevve står på halm. Stallägaren producerar själv halmen så den ingår i stallhyran så alla hästar utom en står på halm. Min personliga favorit är dock spån, det är fräschast och mest lättmockat. Men halmen har ju sina fördelar, hästen har ju alltid något att plocka med och därmed är den sysselsatt...

En gång stalltjej, alltid stalltjej. Jag bloggar på nevve.se
  • Kallebus

Jag har spån i botten och halm ovanpå.
    blir stabilt och lättast att hålla i ordning hos min stökpelle till häst 

Svar på tråden Vilket underlag står era hästar på?