• FamilyForever

Vad tycker ni om Britax Two Way ??? Har ni den eller har haft?

Hej!

Vi har skaffat oss en andra bil och för bekvämlighetens skull tänkte vi köpa en till bilstol så vi slipper flytta emellan...

Min dotter är 2,5år och väger ca 13kg. Idag har vi en britax Hi way i vår bil som vi e nöjda med, den går endast att ha bakåtvänd. För att slippa behöva köpa två nya stolar sen när det är dag att vända på henne om några år så har vi tittat på en Britax Two Way, då kan vi ju vända på den sen när det e dags och sen bara köpa en framåtvänd till andra bilen.

Nu vill jag veta vad ni har för erfarenheter av Britax Two Way!?
     Vi har inte den bästa ekonomin och har hittat denna stol till ett superbra kampanjpris! Därför vill jag först veta om folk som har/haft denna är nöjda med den. Ska åka ner till babyproffsen och höra vad dem säger oxå. Samt prova den i vår andra bil, en volvo 945, den e ju stor och rymlig, och britax har väl några av de mindre stolarna?

Tacksam för era synpunkter om Britax Two Way         

• Svar på tråden Vad tycker ni om Britax Two Way ??? Har ni den eller har haft?
  • Pilu

Har en till vår 3åring och är supernöjda! Han är ganska lång och har svårt att sitta bra i andra stolar - rekommenderas

• FamilyForever

Så det gemensamma beslutet är en bra stol bakåtvänd, länge!
    Men för tung för att va framåt vänd..

Något jag får intrycket av bara av att se bilder på den...   Som någon nämnde, att den är inte lika skållad eller vad man säger... Känner att jag saknar sidoskydd... om man jämför med våran Hi way...
    Men bilderna kanske ger fel intryck? 

• BängtRagnhild
    FamilyForever skrev 2012-11-29 10:59:36 följande:
    Varför vill man inte att en framåtvänd stol ska vara för tung?
    För att det blir som en elefant i ryggen på barnet om ni krockar.

Ja, den är inte skålad, därför kan den användas länge. 
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Vinterankan

Nej jag tycker inte den var bra bakåtvänd heller. När vi åkte på långresa med den stolen så började dottern helt plötsligt att gråta för att det gjorde så ont i rumpan att sitta så vi fick ta en oplanerad paus i en timme. Efter det vägrade hon att alls åka i den stolen. Men hon är väldigt smal och har inget rumpfläsk att sitta på så hon kanske är känsligare än andra.

• FamilyForever

Äh kan va värt att beställa hem en till det priset ja hittat, blir vi inte nöjda av ngn anledning får man väl sälja...

• Jolines mamma

Vi har den och är jättenöjda. Dottern är iofs bara 1 år men än så länge är den kanon.

• tinis77

Har en till min treåring nu. Fyraåringen har suttit i den fram tills nu men fick en ny stol (bakåtvänd) eftersom enda stället i bilen vi kunde ha den på gav 0 benplats.
    Äldsta sonen fick den stolen när han var 4,5 år, och satt bakåt i den tills han var 6 år pch 3 månader.
    Så jag tycker det är en toppenstol, eftersom jag vill ha mina barn bakåt länge.

• Höstbebis2010

Vi har den till sonen på 2 år, haft den sen han var 7 månader. Vi är jätte nöjda med den och sonen trivs bra i den. Dock tar den lite stor plats kan jag tycka.

• Joico
    Lyckligajag78 skrev 2012-11-29 09:54:31 följande:
    Vi har den framåtvänd. Helt ok faktiskt!!
    Så du har en bilbarnstol som du tycker är "helt ok" till ditt barn? Mhm...

I övrigt så är det en stol som inte bör användas framåtvänd av flera anledningar. Den är godkänd för det, men allt godkänt är inte det bästa... Sålänge man inte krockar så är den väl "helt ok" framåtvänd, men så länge man inte krockar så behöver man inte bälte heller.
  • LillisMamma

Jag har den till sonen som är 5,5 å han sitter hur bra som hällst bakåtvänt! Å kommer göra det ett bra tag till. :) Men kommer köpa en annan "riktigt framåtvänd" stol tills han ska vändas.

• FamilyForever
    Joico skrev 2012-11-30 21:53:12 följande:
    Så du har en bilbarnstol som du tycker är "helt ok" till ditt barn? Mhm...

I övrigt så är det en stol som inte bör användas framåtvänd av flera anledningar. Den är godkänd för det, men allt godkänt är inte det bästa... Sålänge man inte krockar så är den väl "helt ok" framåtvänd, men så länge man inte krockar så behöver man inte bälte heller.

denna tråd handlar om vad folk som har just denna bilstol tycker om den.
    Det ska inte förekomma några predikningar tack.
    Så onödigt och drar ner stämningen! Har du själv denna stol? Om inte så behöver jag inte din åsikt, tack för omtanken ändå!  
  • FamilyForever

Ni som har Britax Two Way, vad har ni för storts bil?
    tänkte det var ngn som tyckte stolen tog onödigt stor plats...'

Jag har en volvo 945, så jag hoppas stolen får plats Glad   

• tinis77

Om det är någon som har koll så är det Joico, hon har helt rätt i att den inte bör användas framåt.

Jag har haft t-w i volvo 740, volvo 855, volvo v 70, ford s-max, citroen XM, audi (äldre modell), chrysler grand voyager och opel vivaro.
    Har funkat bra i alla bilar, sämst benplats för barnet har det varit på tredje raden i chryslern och opeln.

• Misery

Vi har den som extrastol. Funkar alldeles utmärkt. Lätt att sätta fast och barnen kan åka bakåtvänt länge i den. När den är urväxt bakåt, så är den det framåt också. Och sen ska man dessutom inte vända kombistolar framåt.

• Mandelskorpan

Vi har Two Way, har använt den bakåt från ca 2.5 - 5 år. Vi har långa barn så vid 5 år gick det inte längre med benen. Gillar den dock inte för små barn då den är hög och bred, vi har istället en Acta Graco som vi haft mellan babyskydd och two way (ca 6-7 mån till 2.5 år alltså) den har mer skydd/stöd i sidled vid huvudet än two way men den har kort rygg så vid 2.5 har barnen varit för långa för den.

Svar på tråden Vad tycker ni om Britax Two Way ??? Har ni den eller har haft?