Vad krävs för att umgänge ska bli av om det tidigare blivit nekat
Ska försöka korta ner en otroligt komplicerad historia.
Jag har ett barn på 4 år med mitt ex, han har inte träffat barnet sen denne var 1 år. Även under förhållandet (som tog slut när barnet var 1 år) var han knappt närvarande och vid separationen blev boende och ensam vårdnad tilldelad till mig. Utredning gjordes av Famijerätten som kom fram till att umgänge var olämpligt, pga. tidigare händelser då han visat stor oaktsamhet och försatt barnet i fara. Han är dessutom kriminell och dömd för såväl våldsbrott och hot mot mig, han är även dömd för andra brott både före och efter vår separation.
Nu har jag fått brev från hans advokat om att han vill få igång ett umgänge. Saken är att jag absolut inte vill att det ska bli i nuläget, jag och barnet har lidigt mycket av hans våld, hot och förföljelse och bara för att det lilla straffet på 2 år är avklarat betyder det ju inte att allt är frid och fröjd. Han har stora agressiva problem, även tidigare drogproblem och så har han ingen erfarenhet av barn. Barnet behöver inte detta, en ostabil person som ska röra upp och ner på livet och använda barnet i nån sorts maktkamp. Barnet behöver stabila vuxna i sitt liv och rutiner och struktur. Jag lever sen 2 år i ett nytt förhållande (vilket exet inte vet) och allting var s bra. Nu blir jag superstressad och ledsen av detta, hur stor är risken att det faktiskt blir umgänge nu? De saker som gjorde umgänget olämpligt sist ser fortfarande likadan ut. Jag orkar inte detta, rädslan, stressen, möten, utredning, intyg, utlåtanden, hot, ilska.. :/