• hellokill3r

Dag 3, vill inte amma mer, vad tänka på?

Vad ska man tänka på? Har flaskmatat ett dygn nu ca och brösten börjar spänna, ska man handmjölka ur det värsta eller är det bättre att bara låta det vara? När jag slutade amma stora sonen kunde jag fasa ut det eftersom vi hade en etablerad amning men eftersom jag inte kan lägga min nyfödda till bröstet nu så har vi inte etablerat någon amning ännu. Hur sköter man brösten på bästa sätt för att slippa mjölkstockning?

• Svar på tråden Dag 3, vill inte amma mer, vad tänka på?
  • Bebisfeb

Skaffar en pump, pumpa ur det värsta trycket. Annars blir det stopp i mjölkgångarna-mjölkstockning. Det kommer ta ett tag för din kropp att förstå att den inte skall producera mer mjölk. Men du kan inte låta det vara, då kommer du få jätteont.

• hellokill3r

Okej. Jag gillar inte att pumpa så jag mjölkar nog hellre för hand, men vad bra då ska jag göra det :)

• hellokill3r

Okej. Jag gillar inte att pumpa så jag mjölkar nog hellre för hand, men vad bra då ska jag göra det :)

• Cecese

För mej har det aldrig funkat att pumpa, hur mycket mjölk jag än haft så har det bara kommit några ml. Handmjölka har funkat bra. Jag skulle handmjölka ur det värsta så trycket släpper men försök att inte mjölka ur allt för mycket. Om du börjar få knölar och tecken på mjölkstockning så kan det hjälpa att mjölka ur i duschen samt massera knölarna försiktigt samtidigt. 

• hellokill3r
    Chridhe skrev 2012-11-23 19:53:30 följande:
    Kan du inte få sånadär tabletter som minskar mjölkproduktionen?

De sa till mig att de måste man ta första dygnet efter förlossningen.
Svar på tråden Dag 3, vill inte amma mer, vad tänka på?