• molly80

Har vi rätt att ta bort allt som på minsta sätt kan vara farligt?

För ett par dagar sedan sköt de ju en varg någonstans i Dalarna som kommit lite nära en skola. I de efterföljande intervjuerna med folk var det någon som sa att det var bra att den sköts för "ingen människa ska behöva vara orolig". Tycker ni att vi har rätten att ta bort precis allt som på minsta sättet kan vara farligt? Jag vill inte uttala mig om just detta specifika fallet med vargen, det kanske mycket väl var rätt att skjuta den, det vet jag inte, men generellt i samhället så verkar det vara fler och fler som säger att de "har rätt" att leva helt utan några risker. Detta synsätt irriterar mig lite måste jag säga. Vad säger ni? Har vi rätt att ta bort allt som kan vara farligt? Ska alla andra varelser behöva anpassa sig efter oss?

• Svar på tråden Har vi rätt att ta bort allt som på minsta sätt kan vara farligt?
  • Leeroy

Har vi rätt att ta bort allt som kan vara farligt? Ska alla andra varelser behöva anpassa sig efter oss?

Nej. Nej.

• molly80

I synnerhet småbarnsföräldrar kan bli mycket rbiata när de upplever att något hotar deras barn, samtidigt tenderar många att fokusera på helt fel "hot". När det gäller skolväg till exempel, där talar man mycket om risken för fula gubbar, men nästan ingenting om risken med trafiken, som dessutom oftast orsakas av föräldrarna själva eftersom de kör sina barn till skolan, vilket skapar trafikkaos utanför skolan.

• molly80
    Leeroy skrev 2012-11-21 16:17:21 följande:
    Har vi rätt att ta bort allt som kan vara farligt? Ska alla andra varelser behöva anpassa sig efter oss?

Nej. Nej.
  • ekofriend

Nej, jag tycker att vi ibland måste anpassa os till naturens villkor, inom rimliga gränser. Och så bör vi ta en funderare på vad som är en rättighet, och vad som bara är ren bekvämlighet

• molly80
    ekofriend skrev 2012-11-21 16:45:21 följande:
    Nej, jag tycker att vi ibland måste anpassa os till naturens villkor, inom rimliga gränser. Och så bör vi ta en funderare på vad som är en rättighet, och vad som bara är ren bekvämlighet

• Winterfell

Jag har länge tyckt att trygghetsnojan gått över styr, och det handlar inte bara om överdrivet skydd mot eventuella faror, utan även om censur. Man har ju hört och läst otaliga historier genom åren där föräldrar vill förbjuda allt från Emil i Lönneberga till sexualkunskap. (Syftar på den där filmen som kom för några år sedan, som var riktad till barn i högstadieålder, det blev ju ramaskri då den innehöll sexscener. Med tecknade människor.)

• molly80
    Winterfell skrev 2012-11-23 10:04:33 följande:
    Jag har länge tyckt att trygghetsnojan gått över styr, och det handlar inte bara om överdrivet skydd mot eventuella faror, utan även om censur. Man har ju hört och läst otaliga historier genom åren där föräldrar vill förbjuda allt från Emil i Lönneberga till sexualkunskap. (Syftar på den där filmen som kom för några år sedan, som var riktad till barn i högstadieålder, det blev ju ramaskri då den innehöll sexscener. Med tecknade människor.)
  • Winterfell
    FrökenLöken skrev 2012-11-23 10:15:27 följande:

Nej då, så länge man skjuter av alla hundar, så är jag nöjd.

Skjut då hellre av oansvariga idioter till hundägare, det är de som är problemet.
  • ekofriend
    Winterfell skrev 2012-11-23 10:52:38 följande:
    Skjut då hellre av oansvariga idioter till hundägare, det är de som är problemet.
  • molly80
    FrökenLöken skrev 2012-11-23 10:15:27 följande:

Nej då, så länge man skjuter av alla hundar, så är jag nöjd.

Nej fy, så får du inte säga!
Svar på tråden Har vi rätt att ta bort allt som på minsta sätt kan vara farligt?