• yimby

Barn tvingas läsa svenska som andraspråk?

Fick inte riktigt till rubriken.

Det handlar om barn (lågstadiet) som har svenska/halvsvenska föräldrar men som går i en klass där 95% har svenska som andraspråk till föräldrar som inte alls kan svenska. Då klumpas alla ihop i en klass och skolan ifråga har valt att inte göra någon skillnad i undervisningen annat än i hur de bedöms. Man går alltså efter planen för svenska som andraspråk och de som trots allt har svenska som första språk (eller är tvåspråkiga) får samma undervisning. Man viker sig efter majoriteten och skyller på att det inte finns resurser att ha Svenska som separat ämne.

-Är det emot skollagen?
    -Lärare i forumet, vad säger ni om det här?
    -Vad kan man göra som (missnöjd) förälder?
    -Är föräldrarnas missnöje obefogat?
    -Vart tar man det vidare om man trots alla kontra-argument finner att det är lite diskriminerande att inte se till de individuella barnens behov?

• Svar på tråden Barn tvingas läsa svenska som andraspråk?
  • Fenna

Med sa manga invandrare och sa lite resurser skulle jag överväga att flytta mitt barn till en annan skola.

Bor själv i Tyskland och skulle inte acceptera att min son som har en tysk pappa fick läsa tyska som andrasprak, Däremot är jag glad att de just nu utreder  om han behöver extra stöd (vi hara bara bott här i en manad och han gar i förskolan). Tyvärr kan jag inget om svenska regler, men jag skulle inte vika mig. Lycka till. 

• Tow2Mater

Föräldrarnas missnöje är mycket befogat tycker jag. Jag skulle också byta skola om det inte går att rätta till.

Konstigt ingen lärare har någon åsikt om detta.....

• Anne69

Byt skola om de inte kan se att barnet har svenska som första språk!

• Stjärnfall76

Jag tycker du ska byta skola. En skola med så hög invandrartäthet är dålig med dåliga resultat och massor av problem. Det du beskriver verkar otroligt!!

• mamma till 2 frön

Självklart är det kursplanen i svenska som gäller för ditt barn (de bygger dock på samma grund). En skola får aldrig skylla bristande insatser på ekonomi det är mot skollagen. Gå högre upp i skoledningen men se till att du har argument på hur du vet att det påverkar ditt barns svenskundervisning negativt. Be läraren visa på hur h*n ser till att ditt barn utmanas och undervisas för att nå kunskapskraven i svenska. Undervisningen kan i mångt och mycket innehålla samma saker men på olika nivå, vilket ska finnas oavsett sv2 eller sv i en klass då vi alltid har en spridning i "normalgruppen". Lycka till. Ps Jag är lärare

• Asivol

Skolan kan ha svenska och svenska som andraspråk integrerat med varandra. Kursplanerna skiljer sig inte så mycket från varandra men det som är viktigt är att alla elever får svenska på rätt nivå. Om det är 95% elever med rätt till SvA så är ju de också på väldigt olika nivå och några säkert lika duktiga i svenska som elever med svenska föräldrar men de har fortfarande rätt till bedömning utifrån SvA.

Som förälder skulle jag be om ett möte med undervisande lärare för att diskutera svenskundervisningen. Jag skulle uttrycka min oro för att mitt barn får undervisning på rätt nivå och höra vad de har att säga. Läraren har (förhoppningsvis) funderat över detta noga och kan lugna dig och visa på hur man arbetar med målen. Du kan också gå in på Skolverket och ta fram kursplanen för svenska och svenska som andraspråk och jämföra dem så ser du att skillnaderna inte är så stora... Istället brukar skillnaden handla mycket om hur man arbetar med eleverna och hur de lär sig men som sagt beror helt på förkunskap.

Svenska barn men svenska föräldrar som bott utomlands har också rätt att läsa SvA så spridningen inom ämnet är ofta stort.

Hoppas detta är till någon hjälp och att du får bra bemötande från skolan och kan känna dig trygg med undervisningen!

• ruthen

På fråga fem svarar jag: Du  kan anmäla skolan till skolinspektionen. (skolinspektionen.se).

Du kan även gå in och läsa på den sidan om besök som skolinspektionen har gjort på skolor och i ditt fall kan det ju vara intressant att se om din skola tidigare fått kritik för att de inte har "svenska" utan bara "sva". Skolinspektionen har i alla fall varit runt en runda och besökt alla skolor i Sverige, och nu är de ju på runda två.

Sen skulle jag ju aldrig ha mitt barn på en skola där 95% är placerade i sva2. 

Svar på tråden Barn tvingas läsa svenska som andraspråk?