• Inkontinental

Bör Sverige harmonisera flyktingmottagning med resten av EU?

Idag rapporterar Ekot, att om flyktingmottagning inom hela EU skulle harmoniseras till ungefär samma antal per land per capita, så skulle flyktingströmmen till Sverige minska med mellan 30 och 64 procent.

Anser du att det vore bra för Sverige?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5351762

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige harmonisera flyktingmottagning med resten av EU?
  • Tom Araya
    pellepelle skrev 2012-11-20 14:44:16 följande:

Det skulle ju innebära en del problem för oss eftersom vi inte har födelsetalen höga nog för att kunna få den ökade befolkningsmedelåldern betald. Vi måste helt enkelt "importera" folk utifrån för att samhället skall gå runt!

Det är en myt.
  • Tom Araya
    torka skrev 2012-11-20 19:26:20 följande:

Om jag får tycka något om ursprungsfrågan så saknar jag detta perspektiv, harmonieringen. Jag är trött på att höra hur mycket mindre Sverige borde ta emot, jag vill diskutera hur många fler resten av EU borde ta emot.

Med våra gemensamma yttre gränser och fria inre rörlighet så måste vi i EU ha gemensam invandringspolitik. Detta är fastslaget sedan årtionden men arbetet går trögt. Jag tycker att Sverige är ett föredöme och står hyfsat väl upp för den humana flyktingpolitik man säger sig ha. Jag tycker också att det är katastrofalt att vissa medlemsländer ställer sig utanför och sänker ribban i flera bemärkelser.

Det stora problemet är inte EU's eller enskilt medlemslands ansvarstagande eller goda vilja utan snarare att flyktingar väljer Sverige eller Tyskland som destination i mycket högre grad än andra EU-länder.
  • Tom Araya

Bildt har idéer både om att hjälpa till med fartyg på plats och att EU borde fördela ansvaret för flyktingar. Expressen 19/4:

Bildt: "Nu är det viktigt att det görs insatser"

Carl Bildt tycker att Sverige ska låna ut fartyg för att förhindra nya katastrofer i Medelhavet:

- Jag tycker absolut att man skulle kunna göra det, säger han i en stor intervju för Expressen.

Samtidigt varnar den tidigare utrikesministern för en växande flyktingström till Sverige:

- Det är inte hållbart i längden.

www.expressen.se/nyheter/bildt-nu-ar-det-viktigt-att-det-gors-insatser/

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-04-19 22:43:37 följande:
    Det är en myt.
    ...eller rättare sagt, vi har en arbetskraftsinvandring som täcker det behovet och är lönsam. Flyktingmottagning kommer utanpå det behovet och är en kostnad.
  • KillBill
    Inkontinental skrev 2012-11-20 19:45:56 följande:

Vad jag vet så löser Norge sitt arbetskraftsbehov genom att impotera från Sverige. Svenskar anses kompetenta och arbetsamma. Märkligt nog är arbetskraftsimport från Somalia obefintlig?

Norge har haft ungefär samma sammansättning på invandring som i Sverige (vilket blir tydligt när man exv åker taxi). Svenskar i Norge jobbar framförallt inom hotell och restaurang. Alla norrmän är inte förtjusta i alla svenskar som har dykt upp på arbetsmarknaden och ibland får svenskarna mindre smickrande smeknamn.

- Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • KillBill

Självklart ska alla länder i Europa ta ansvar för den besvärliga flyktingsituationen som värden är drabbad av just nu. Detsamma gäller Sveriges kommuner där jag anser att alla kommuner måste vara med och ta lika stort ansvar.

Jag tycker mig ha uppfattat att många Sverigedemokrater applåderar de länder i vår omgivning som tar emot väldigt få flyktingar. Jag har svårt att förstå den hållningen. Skulle det inte vara bättre om exempelvis Finland, Danmark, Norge med fler tog emot flyktingar så att trycket minskade på Sverige?

- Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2015-04-19 23:23:12 följande:

Norge har haft ungefär samma sammansättning på invandring som i Sverige (vilket blir tydligt när man exv åker taxi). Svenskar i Norge jobbar framförallt inom hotell och restaurang. Alla norrmän är inte förtjusta i alla svenskar som har dykt upp på arbetsmarknaden och ibland får svenskarna mindre smickrande smeknamn.

Även byggbranchen i Norge lockar många svenskar och östeuropéer.
  • pellepelle
    Tom Araya skrev 2015-04-19 22:55:37 följande:
    ...eller rättare sagt, vi har en arbetskraftsinvandring som täcker det behovet och är lönsam. Flyktingmottagning kommer utanpå det behovet och är en kostnad.
    Intressant. Var hittar du den statistiken som visar att enbart arbetskraftsinvandring av storleken vi har idag kommer täcka vårt behov av framtida välfärdsarbetare?
  • kenneth768768
    pellepelle skrev 2015-04-21 22:35:44 följande:

Intressant. Var hittar du den statistiken som visar att enbart arbetskraftsinvandring av storleken vi har idag kommer täcka vårt behov av framtida välfärdsarbetare?

Iofs måste man veta vad du menar med framtida, är det 5, 15, 25, 50, 100 eller 500 år? Alla som resonerar i termer av "i framtiden så..." borde vara tvungna att specificera sig.

In the long run, we are all dead.
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-04-19 23:32:36 följande:

Självklart ska alla länder i Europa ta ansvar för den besvärliga flyktingsituationen som värden är drabbad av just nu. Detsamma gäller Sveriges kommuner där jag anser att alla kommuner måste vara med och ta lika stort ansvar.

Jag tycker mig ha uppfattat att många Sverigedemokrater applåderar de länder i vår omgivning som tar emot väldigt få flyktingar. Jag har svårt att förstå den hållningen. Skulle det inte vara bättre om exempelvis Finland, Danmark, Norge med fler tog emot flyktingar så att trycket minskade på Sverige?

Varför skulle de länder du nämner göra det?

Om de har behov att öka sin befolkning, så skapar de väl incitament för att göra det. I annat fall accepterar de nuvarande situation med ett mindre asylmottagande?
  • Moderno
    pellepelle skrev 2012-11-20 18:10:42 följande:
    [...]
    Jag säger sedan att vi OCKSÅ skall satsa på innovationsföretag inom branscher där vi kan konkurrera på världsmarknaden (dvs inte tillverkningsindustri t.ex)
    Anton Chigurh skrev 2012-11-20 15:41:44 följande:
    Fan va bra. Skitenkelt. Att inte politikerna gjort det redan fattar jag inte, i så fall hade ju arbetslösheten i Sverige varit under 1 %, garanterat.

Jävla politiker vi har, som inte begriper bättre......
    Jo, då det finns politiska beslut som gått i rätt riktning på sistone, men både du och jag förstår ju att det inte går på en eftermiddag. En sådan process innefattar ju så mycket mer än bara detta. hela samhället måste ju ställa om. Sverige är ju traditionellt sett ett industrisamhälle där storföretag och stat har tagit hand om oss. I dagens globaliserade värld med den konkurrens som finns fungerar inte detta utan vi måste tänka om i hela samhället. Mina "förslag" är alltså bara en del av detta.
    Jag har aldrig pratat om att sälja inom landet. Jag pratar ju om motsatsen. Att vi måste verka på den globala marknaden utifrån vad vi som land har möjlighet att konkurrera med.
    Sen att underlätta för småföretagare behöver inte enbart handla om skattelättnader utan om bätre LAS-regler, enklare skatteregler, med mera.

[...]
    Jag tror inte att teknikföretagen behöver fler medarbetare. Snarare tvärtom. Dagens miljardföretag klarar sig med betydligt färre arbetstagare än vad företag av motsvarande storlek behövde för trettio år sedan och ännu tidigare.

Vad som behövs är kvalificerade och högutbildade arbetstagare. Varför skall dessa välja Sverige och inte t.ex. USA, Storbritannien, Tyskland etc?
  • KillBill
    Moderno skrev 2015-04-22 00:05:09 följande:
    Varför skulle de länder du nämner göra det?

Om de har behov att öka sin befolkning, så skapar de väl incitament för att göra det. I annat fall accepterar de nuvarande situation med ett mindre asylmottagande?
    Därför att Europas länder står upp för grundläggande medmänskliga värderingar.

Det handlar inte om enskilda länders behov, det handlar om att hjälpa människor i nöd på samma sätt som att de allierade länderna (så gott de kunde) hjälpte krigsflyktingar (bl.a judar) under andra världskriget, att Sverige hjälpte de finländska krigsbarnen eller då Amerika tog emot alla fattiga svenskar under 1800 talet.
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-04-22 07:26:08 följande:
    Därför att Europas länder står upp för grundläggande medmänskliga värderingar.

Det handlar inte om enskilda länders behov, det handlar om att hjälpa människor i nöd på samma sätt som att de allierade länderna (så gott de kunde) hjälpte krigsflyktingar (bl.a judar) under andra världskriget, att Sverige hjälpte de finländska krigsbarnen eller då Amerika tog emot alla fattiga svenskar under 1800 talet.
    Men om Europas länder står upp för grundläggande mänskliga värderingar genom att agera som de gör idag, vad anser du då mer att de ska (eller bör) göra?
  • KillBill
    Moderno skrev 2015-04-22 08:39:32 följande:
    Men om Europas länder står upp för grundläggande mänskliga värderingar genom att agera som de gör idag, vad anser du då mer att de ska (eller bör) göra?
    Jag kanske skulle ha skrivit att Europas länder i grund och botten står upp för grundläggande medmänskliga värderingar och jag tycker därför att Europas länder mer solidariskt ska hantera flyktingsituationen vilket innebär att många av Europas länder ska ta emot mer flyktingar medan länder exv Sverige och Tyskland kan ta emot färre flyktingar.
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-04-22 08:47:06 följande:
    Jag kanske skulle ha skrivit att Europas länder i grund och botten står upp för grundläggande medmänskliga värderingar och jag tycker därför att Europas länder mer solidariskt ska hantera flyktingsituationen vilket innebär att många av Europas länder ska ta emot mer flyktingar medan länder exv Sverige och Tyskland kan ta emot färre flyktingar.
    Ok. Jag håller med ditt resonemang i och för sig.

Tyvärr kokar det hela ner till ett tyckande så länge som det saknas incitament för dessa länder att ta emot fler asylsökande. Det är svårt att se hur sådana incitament skulle kunna skapas om länderna är tillfreds med nuvarande nivåer (och alltså inte ser samma behov som Sverige att trygga välfärden genom ett asylmottagande utan motstycke). 
  • Paulina P P
    pellepelle skrev 2012-11-20 14:44:16 följande:

Det skulle ju innebära en del problem för oss eftersom vi inte har födelsetalen höga nog för att kunna få den ökade befolkningsmedelåldern betald. Vi måste helt enkelt "importera" folk utifrån för att samhället skall gå runt!

Det där gör ju länder olika. De flesta löser det genom arbetskraftsinvandring av kompetenta personer. Man kan också välja analfabeter.
  • ellerhu

Det handlar om hur mycket vi är beredda att vinka tack och hej till av det vi arbetat hårt för i generationer.
    Givetvis räcker inte resurserna till hur många människor som helst. Det är ingen ouutömlig källa vi öser ur.

Jämför med en lottovinst på 70 mkr, 70 mkr ändrar givetvis livet för en hel familj. De kan även dela med sig till barnbarn och släkt. Fortfarande helt ok och alla kan njuta av välfärden. Ska däremot hela sverige dela på det så blir det knappt en varmkorv till var och en, vilket inte ändrar ett smack. För någon.

Men det handlar inte bara om pengar, det blir även en påverkan på landet som man måste få ta med i beräkningen utan att R-kortet kommer fram, Som det ser ut i utanförskapsområden med Nogo-zooner och bilbränder, borde vara ett rött skynke. Stopp och belägg och ta hand om detta innan fler ska tryckas in.

Svar på tråden Bör Sverige harmonisera flyktingmottagning med resten av EU?