• Mita1973

en fråga amning när man tar läkemedel

Har tandvärk och fick rekomenderat en värktablett av tandis som tar bort värk och inflamation

till saken är att i bipack sedeln står att man bör ej amma när man tar tabletterna hur fan gör jag nu  jag vill inte sluta amma pågrund av en jäkla tandinflamation 

• Svar på tråden en fråga amning när man tar läkemedel
  • Hannah76

Sa du inte till tandläkaren att du ammade? Finns kanske något annat preparat du kan ta istället?

• 4an

Kolla på janusinfo.se så finns det bra info om vad som gäller för olika mediciner. Rekommendationerna i bipacksedeln är oftast väldigt mycket strängare än vad som är nödvändigt för "säkerhets skulle", och många mediciner går alldeles utmärkt att ta vid både amning och graviditet fastän det vid första anblicken kan se ut som att man inte bör ta dom.

• Mita1973

läste om den medecinen

man ska inte amma går tydligen över i mjölken men jag ka ju inte behöva ha ont  men vad fanken gör man de  gamla beprövade preparaten hjäper ju inte ............................  

• Mita1973

Ibuprofen orifarm ska nii som ammar inte köpa

tyvärr är det den ända som hjälper mig jag får försöka pumpa under tiden och ge ersätning :(  

• Paisley
    Mita1973 skrev 2012-11-19 16:21:04 följande:
    Ibuprofen orifarm ska nii som ammar inte köpa

tyvärr är det den ända som hjälper mig jag får försöka pumpa under tiden och ge ersätning :(  

Vad knäppt att det står så. Du kan amma på som vanligt ju! Ring 1177 eller läkemedelsrådgivningen eller nåt om du är osäker. Men du kan ju läsa det här:

Ibuprofen Levels and Effects while Breastfeeding Summary of Use during Lactation

Because of its extremely low levels in breastmilk, short half-life and use in infants in doses much higher than those excreted in breastmilk, ibuprofen is a preferred choice as an analgesic or antiinflammatory agent in nursing mothers.

Drug Levels

Maternal Levels. Two early studies attempted measurement of ibuprofen in milk. In one, the patient's dose was 400 mg twice daily, while in the second study of 12 patients, the dose was 400 mg every 6 hours. Ibuprofen was undetectable in breastmilk in both studies (<0.5 and 1 mg/L, respectively).[1][2]

A later study using a more sensitive assay found ibuprofen in the breastmilk of one woman who took 6 doses of 400 mg orally over a 42.5 hours. A milk ibuprofen level of 13 mcg/L was detected 30 minutes after the first dose. The highest level measured was 180 mcg/L about 4 hours after the third dose, 20.5 hours after the first dose. The authors estimated that the infant would receive about 17 mcg/kg daily (100 mcg daily) with the maternal dose of approximately 1.2 grams daily. This dose represents 0.0008% of the maternal weight-adjusted dosage[3] and 0.06% of the commonly accepted infant dose of 30 mg/kg daily (10 mg/kg every 8 hours).

Infant Levels. Relevant published information was not found as of the revision date.

Effects in Breastfed Infants

At least 23 cases are reported in the literature in which infants (ages not stated) were breastfed during maternal ibuprofen use with no adverse effects reported.[1][3][4]

Detaljerna är helheten
  • Mita1973

de andra ibuprofen kan man amma med men inte den orifarm är anti inflamatiorisk

• Annelie 76
    Mita1973 skrev 2012-11-19 17:02:57 följande:

De andra är också antiinflammatoriska (det är ibuprofenet som är antiinfl. och det är ju samma i alla, eller?). Tyvärr står det ofta olika på bipacksedlarna på olika märken även om medicinen annars är precis lika. Tex är det inte ovanligt att de har olika biverkningar angivna. Jag vet inte varför det är så.
  • Paisley
    Mita1973 skrev 2012-11-19 17:02:57 följande:

All ibuprofen är antiinflammatoriskt! Det spelar ingen roll om det är Orifarm som tillverkar det eller ej. Ibuprofen Orifarm innehåller endast Ibuprofen som aktivt ämne. Det gäller alla styrkorna.

Tillhör det inte allmänbildningen att veta att om tex paracetamol heter Alvedon i Sverige och Abimol i England och de båda innehåller samma aktiva ämne så är de likställda?
    Detaljerna är helheten
  • Veritaslux
    Paisley skrev 2012-11-19 17:10:28 följande:

All ibuprofen är antiinflammatoriskt! Det spelar ingen roll om det är Orifarm som tillverkar det eller ej. Ibuprofen Orifarm innehåller endast Ibuprofen som aktivt ämne. Det gäller alla styrkorna.

Tillhör det inte allmänbildningen att veta att om tex paracetamol heter Alvedon i Sverige och Abimol i England och de båda innehåller samma aktiva ämne så är de likställda?
    Hmmm, jag tänkte också så men så gick jag själv in på FASS och döm av min förmåning när det mycket riktigt står om Ibuprofen Orifarm: 

"Amning

Ibuprofen Orifarm går över i modersmjölken. Användning rekommenderas därför inte vid amning. Rådgör med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ibuprofen Orifarm under amning"

Eftersom jag är stensäker på att jag själv åt Ipren och Ibumetin när jag ammade kollade jag, och så läser jag om Ipren (samma styrka, 200 mg):

"Amning

Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ipren under amning."

Oerhört förvirrande med tanke på att det är samma substans!

TS:  Jag skulle ringa läkaren alternativt 1177 (de har läkemedelsrådgivning också tror jag) och höra varför. Jag jobbar själv är sjukvården (är dock inte medicinskt utbildad) så jag ska fråga på jobbet i morgon. Med det verkar ju som att det handlar om att det är olika tillverkare som garderar sig på olika sätt. Känner du dig osäker skulle jag gå och köpa Ipren på närmsta Ica...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux
    Annelie 76 skrev 2012-11-19 17:07:03 följande:

De andra är också antiinflammatoriska (det är ibuprofenet som är antiinfl. och det är ju samma i alla, eller?). Tyvärr står det ofta olika på bipacksedlarna på olika märken även om medicinen annars är precis lika. Tex är det inte ovanligt att de har olika biverkningar angivna. Jag vet inte varför det är så.
    Ahh, såg ditt svar nu. Ja, det var som jag antog, att olika tillverkare skriver olika. Knasigt kan man tycka eftersom det skapar osäkerhet hos patienter!
  • niky40

Ibuprofen Orifarm är A-klassad på Janusinfo vilket innebär att den likt andra ibuprofenpreparat går bra att ta när man ammar. Tillverkaren vill bara friskriva sig då den inte ids undersöka saken.

• Mita1973
    niky40 skrev 2012-11-19 21:06:02 följande:
    Ibuprofen Orifarm är A-klassad på Janusinfo vilket innebär att den likt andra ibuprofenpreparat går bra att ta när man ammar. Tillverkaren vill bara friskriva sig då den inte ids undersöka saken.

tack
  • Paisley

Det är otroligt små mängder som utsöndras. Det påverkar inte.

Detaljerna är helheten
  • Sixxty
    Veritaslux skrev 2012-11-19 20:58:25 följande:
    Hmmm, jag tänkte också så men så gick jag själv in på FASS och döm av min förmåning när det mycket riktigt står om Ibuprofen Orifarm: 

"Amning

Ibuprofen Orifarm går över i modersmjölken. Användning rekommenderas därför inte vid amning. Rådgör med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ibuprofen Orifarm under amning"

Eftersom jag är stensäker på att jag själv åt Ipren och Ibumetin när jag ammade kollade jag, och så läser jag om Ipren (samma styrka, 200 mg):

"Amning

Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ipren under amning."

Oerhört förvirrande med tanke på att det är samma substans!

TS:  Jag skulle ringa läkaren alternativt 1177 (de har läkemedelsrådgivning också tror jag) och höra varför. Jag jobbar själv är sjukvården (är dock inte medicinskt utbildad) så jag ska fråga på jobbet i morgon. Med det verkar ju som att det handlar om att det är olika tillverkare som garderar sig på olika sätt. Känner du dig osäker skulle jag gå och köpa Ipren på närmsta Ica...

Läser man FASS för förskrivare står det dock: Ibuprofen utsöndras i bröstmjölk, men med terapeutiska doser vid korttidsbehandling synes risken för påverkan på barnet osannolik. Vid längre tids behandling bör dock tidig avvänjning av barnet övervägas på Ibuprofen Orifarm.

Alltså ska det inte vara någon fara att använda tillfälligt. Ipren är som sagt samma sak och råden om amning handlar om den aktiva substans som går över i bröstmjölken ocg det skiljer sig inte mellan tillverkare även om de har lite olika text på bipacksedlarna.
  • Veritaslux
    Sixxty skrev 2012-11-19 22:20:00 följande:
    Läser man FASS för förskrivare står det dock: Ibuprofen utsöndras i bröstmjölk, men med terapeutiska doser vid korttidsbehandling synes risken för påverkan på barnet osannolik. Vid längre tids behandling bör dock tidig avvänjning av barnet övervägas på Ibuprofen Orifarm.

Alltså ska det inte vara någon fara att använda tillfälligt. Ipren är som sagt samma sak och råden om amning handlar om den aktiva substans som går över i bröstmjölken ocg det skiljer sig inte mellan tillverkare även om de har lite olika text på bipacksedlarna.
    Jodå, jag förstår, men vad jag ville säga var att det inte alltid är så självklart när man läser en hör en sak och sedan läser en annan. Jag blev som sagt själv förvånad, hade inte först tänkt tanken att tillverkare tydligen kan skriva så olika i bipacksedeln. Förklarar också varför jag för ett tag sedan hamnade i världens diskussion med en kompis till mig som var så stensäker på att man absolut inte fick äta Ibuprofen när man ammade och jag bestämt hävdade att jag fick Ipren redan på BB. Kanske har råden också ändrats så att de var annorlunda för bara ett par år sedan..? 
  • Sixxty
    Veritaslux skrev 2012-11-19 22:30:18 följande:
    Jodå, jag förstår, men vad jag ville säga var att det inte alltid är så självklart när man läser en hör en sak och sedan läser en annan. Jag blev som sagt själv förvånad, hade inte först tänkt tanken att tillverkare tydligen kan skriva så olika i bipacksedeln. Förklarar också varför jag för ett tag sedan hamnade i världens diskussion med en kompis till mig som var så stensäker på att man absolut inte fick äta Ibuprofen när man ammade och jag bestämt hävdade att jag fick Ipren redan på BB. Kanske har råden också ändrats så att de var annorlunda för bara ett par år sedan..? 
    Det är det som är problemet med olika tillverkare. Lusläser man biverkningarna så kan de också skilja sig åt trots att det är samma substans. Som du skrev så garderar de sig nog.
  • sannaaa

Om get gäller läkemedel är det alltid bäst att informera utskrivande/rekommenderande läkare att man ammar så får man ett preparat som är ok. 

FASS kommer man långt på, men som flera skriver kan olika företag ha olika text för samma preparat. och mycket skrivs "för säkerhetsskull". 

• 4an
    sannaaa skrev 2012-11-20 21:16:45 följande:
    Om get gäller läkemedel är det alltid bäst att informera utskrivande/rekommenderande läkare att man ammar så får man ett preparat som är ok. . 
    Jo oftast så är det ju så, men tyvärr är ganska många läkare inte helt uppdaterade och vet att en hel del mediciner går att amma på trots att FASS säger att det inte är lämpligt.
Svar på tråden en fråga amning när man tar läkemedel