• Svar på tråden Barn har ingen rätt till integritet - Eller?
  • Hypnotica
    BuoBä skrev 2012-11-19 16:30:06 följande:
    Googla free range eller free range kids. Det handlar om att låta barnen röra sig utanför huset på egen hand, och inte måla upp att det står en livsfarlig katastrof och väntar bakom varje hörn. Jag vet inte om man kan kalla det rörelse, men jag kom inte på något bättre ord, därav fnuttarna. 
    Euhm.

Så att uppfostra sina barn HELT NORMALT har blivit en.....onormal sak?
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Paksenarrion

Jag tror problemet är större i USA helt enkelt för att de är fler människor och för att de inte har den myndighetskoll som vi har här. De har ju inte ens en advekat folkräkning.

Så jag förstår om de är mer oroliga (även om jag inte satt mig in i USAs brottsstatistik)

Jag kan se poängen i gps-kontrollering men det måste göras med respekt för integriteten. Dvs att man inte kollar om man inte verkligen har skäl, ungefär som att man inte skulle läsa sina barns dagbok om man inte var allvarligt orolig för deras hälsa. (även då är det integritetskränkande men hälsan går före integriteten s.a.s)

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • BuoBä
    Hypnotica skrev 2012-11-19 16:35:19 följande:
    Euhm.

Så att uppfostra sina barn HELT NORMALT har blivit en.....onormal sak?
    Ja, tydligen. Barn som bor några hundra meter från skolan uppmanas ta skolbussen, all lekutrustning tas bort från skolgårdarna för att det finns en teoretisk risk att barnen skadar sig etc etc... 
  • Hypnotica
    Paksenarrion skrev 2012-11-19 16:39:55 följande:
    Jag tror problemet är större i USA helt enkelt för att de är fler människor och för att de inte har den myndighetskoll som vi har här. De har ju inte ens en advekat folkräkning.

Så jag förstår om de är mer oroliga (även om jag inte satt mig in i USAs brottsstatistik)

Jag kan se poängen i gps-kontrollering men det måste göras med respekt för integriteten. Dvs att man inte kollar om man inte verkligen har skäl, ungefär som att man inte skulle läsa sina barns dagbok om man inte var allvarligt orolig för deras hälsa. (även då är det integritetskränkande men hälsan går före integriteten s.a.s)
    Jag kan se poängen med gps på små rymmare men knappast på tonåringar.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Vinterankan

Visst finns det en poäng med att ha gps. Jag har gett min sambo min inloggning till icloud för att kunna se min mobil för att om jag mot all förmodan skulle försvinna så kan han logga in där och kolla. Men jag litar också helt på att han inte går in där när jag går på en utekväll eller liknande. 

En bekant till mig har ett spionprogram på datorn för att kunna kontrollera sina barn. Men det är ingenting han gör utan han har helt enkelt sagt till barnen att han har ett spionprogram så han kan kolla vad de gör om han skulle vilja. Och sedan så litar han på att den vetskapen gör att de inte sitter och gör dumheter och har inte några spärrar eller kontroller. Och barnen vet att han inte kollar heller så de är egentligen inte rädda för det men det finns ju ändå en liten risk att han kanske skulle göra det i deras huvuden ändå vilket förhoppningsvis håller dem ifrån att skicka nakenbilder eller liknande.

När de vill spionera på sina barn så håller de sig noggrant ifrån att leta dagböcker, använda spionprogrammet eller liknande metoder. Däremot så kollar de på barnens facebooksidor och deras vänners bloggar. Och det är ju saker som ligger öppet för alla och inte kräver något större snokande för att hitta. När äldsta dottern försvunnit (vilket hon gjort ett antal gånger) så har hon alltid hittats genom att någon vän har lagt ut en bild på sin blogg med "Hänger med x på y" och liknande.

• cosinus

Jag tycker inte någonstans att det är vettigt faktiskt.

Som förälder är det jobbigt att inte ha kontroll hela tiden men det är något man måste jobba med sig själv med framför att övervaka ungarna.

Sen kan positionering vara bra _om_telefonen kommer bort. Men då ska det bara användas då och inte som övervakning.

• mikroE

Jag tycker det är att gå för långt dock är det väl en liten tröst i alla fall att alla i familjen kan se var alla är så 'övervakningen' är lika för alla. Risken för att någon blir bortrövad osv är minimal. 

• Tow2Mater
    BuoBä skrev 2012-11-19 16:41:34 följande:
    Ja, tydligen. Barn som bor några hundra meter från skolan uppmanas ta skolbussen, all lekutrustning tas bort från skolgårdarna för att det finns en teoretisk risk att barnen skadar sig etc etc... 
    Men det handlar väl knappast om kontroll, utan mera om hur vägarna ser ut - en säkerhetsrisk, samt ansvarsfrågan - om ett barn skadar sig kommer någon att hållas ansvarig och bli stämd och få betala stora pengar. Ingen vill ha det ansvaret.

I Sverige vet jag att folk t ex går på 70-vägar (och i princip  hoppar ur vägen då de blir nästan påkorda, det har berättats här på FL), men om du såg de 70-vägar jag kor på till jobbet här i USA, skulle du aldrig låta ett barn cykla eller gå där, jag skulle inte ens gora det själv.
  • BuoBä
    Tow2Mater skrev 2012-11-19 19:32:04 följande:
    Men det handlar väl knappast om kontroll, utan mera om hur vägarna ser ut - en säkerhetsrisk, samt ansvarsfrågan - om ett barn skadar sig kommer någon att hållas ansvarig och bli stämd och få betala stora pengar. Ingen vill ha det ansvaret. I Sverige vet jag att folk t ex går på 70-vägar (och i princip  hoppar ur vägen då de blir nästan påkorda, det har berättats här på FL), men om du såg de 70-vägar jag kor på till jobbet här i USA, skulle du aldrig låta ett barn cykla eller gå där, jag skulle inte ens gora det själv.

Ja, USA är bilcentrerat men exemplet med skolvägen jag läste om var ett kvarter med trottoarer, men barnen behövde korsa en något större väg. Där fanns inget övergångsställe och ingen var intresserad av att måla dit ett för det fanns en skolbuss. Det där med stämningarna har väl visst med kontroll att göra. Man vill inte riskera minsta lilla incident och därför tar man bort allt som hypotetiskt skulle kunna orsaka skada, och hindrar därmed barnen från att vara barn.
  • BuoBä

Jag är långt ifrån någon expert på hur det är i USA, men jag har som sagt följt några bloggar, och jag tycker det är intressant eftersom man ser en del tendenser runt det här i Sverige också. Tex är det trafikkaos runt många skolor på morgonen för att föräldrarna kör sina barn istället för att låta dem gå eller cykla.

• Tow2Mater
    BuoBä skrev 2012-11-19 19:54:41 följande:

Där fanns inget övergångsställe och ingen var intresserad av att måla dit ett för det fanns en skolbuss.
    övergångsställe med ljussignal skulle det nog ha handlat om isåfall, och det skulle blivit en kostnad de tydligen inte ville ha, då bussen finns.
  • LinneaJosie

Alternativet till att gpsa tonåringarna är väl att inte få spel för minsta lilla uttryck av revolt, så kanske ungarna kan vara ärliga om vad de pysslar med, samt inpränta att någon alltid ringer en vuxen om nåt går åt h-vete. Om man är rädd för att fula gubbar ska röva bort barnen så behöver man nog bearbeta sin oro då det är tämligen ovanligt.

• BuoBä
    Tow2Mater skrev 2012-11-19 20:06:59 följande:
    övergångsställe med ljussignal skulle det nog ha handlat om isåfall, och det skulle blivit en kostnad de tydligen inte ville ha, då bussen finns.

Säkert, men man kan ifrågasätta om det är ett smart resonemang.
Svar på tråden Barn har ingen rätt till integritet - Eller?