• Alexis4

Svag / ostadig nacke???

Hej! Är rätt ny på denna sida men har läste en del i forumet. Önskar dock lite råd och tankar från er andra. Min dotter på nio veckor är så svag i nacken upplever jag. När hon sitter i mitt knä faller huvudet framåt mot bröstet, likaså när man lyfter upp henne. Hon verkar inte orka lyfta upp det. Läkaren på två månaders kontrollen konstaterade också att hon är svag i nacken, men sa att det säkert kommer. Kan dock inte sluta oroa mig! Hon gillar heller inte bli lagd på magen. Skriker och lyfter endast mycket lite och kort och ryckigt. Tycker att andra barn i samma ålder ser så mycket stadigare ut i kroppen och ryggen... Någon annan med erfarenhet av bebis som varit /är svagare i nacken? Tacksam för svar...

• Svar på tråden Svag / ostadig nacke???
  • Lautaro
    Alexis4 skrev 2012-11-22 12:21:42 följande:
    Tack för tipsen. Har haft henne på min mage och ibland lyfter hon på huvudet, men annars inte alls. Så hon är väl den nöjda och lite bekväma fröken :)
    Det får hon lov att vara så länge mamma alltid är där och uppmuntrar =) Håll dig aktiv och hon kommer göra som du gör till slut och inte som du säger =) Nacken kommer som sagt vara ett minne blott så länge du håller kost, träning och sömn =D
  • jwrh

Men herregud att vara ostadig i nacken när man är 9 v är väl inte så himla onormalt? Jag minns inte exakt med sonen, men han lyfte inte på huvudet när han var 9 v iaf, han hatade att ligga på mage. Han är 8 månader nu och har varit helt normal i utvecklingen. Stressa inte med att ligga på magen om hon inte gillar det, nacken tränas ändå, när hon sitter i din famn tex.  

• emilial

Min dotter var oxå svag i nacken vid 2månaders ålder, vi fick träffa en neurolog men allt var helt normalt :)
    Hon var precis som din, sov väldigt mycket å ville inte ligga på mage

Nu är hon 16 månader å är överallt å ingenstans :)

• spökplumpen

Min äldsta var också väldigt klen i nacken som liten. Han hatade att ligga på mage, men dt gick bättre när han fick ligga på skötbordet och öva än om vi hade honom på golvet. Han var drygt 6 månader innan han kunde sitta stadigt i en barnstolar och äta. När vi började med smakisar så fick han sitta i knät eftersom han var så instabil. Men vad gör det? Det där ordnar till sig med tiden. Det gick tex fort för honom att börja gå, men det tog 4 månader för honom att våga ta första krypsteget, han stod och gungade i 4 månader den lille fegisen. Han kröp sen i en månad och sen började han gå, en månad senare hade han fått upp farten ordentligt och småsprang( på bebisars vis). Han har även varit sen i talet och kunde vid 2,5-årskollen bara namnge ett föremål och då med bebisordet. Vid återkontrollen ett halvår senare kunde han alla saker med rätta orden. Personligen har jag inte stressat upp mig över något sånt, det kommer när det kommer. När han är 50 kommer ingen att bry sig om ifall han var svag i nacken som bebis eller om var sen med talet. Lillebror är även han sen i talet, tom värre än brorsan men så länge de är friska och glada finns det ingen poäng att lägga energi på det.

• Alexis4

Å tack! Så skönt att höra om era erfarenheter! Så lätt att oroa sig... Så mycket prat om vad de ska kunna då och då att man nästan glömmer bort att de är små egna individer med olika personligheter. Vi vuxna är ju inte precis gjutna i samma form heller :).

• Alexis4

Hej igen! Lite mer undringar om detta med nacken... Min flicka har nu blivit tre månader. Hon lyfter huvudet rätt så bra i magläge korta stunder och är även nöjd ett tag på mage. Men - när jag bär henne lyfter hon inte huvudet från min axel. Och när jag sätter henne i mitt knä faller huvudet ner mot bröstkorgen och hon får inte upp det igen... Ibland känns det nästan som om hon inte vill lyfta upp huvudet. Någon med erfarenhet , tankar kring detta? Kan visst inte suta oroa mig...

• Takex

Min son är tvärtom, helt stabil men avskyr också tummy time. Och när jag väl får honom att gå med på det så stirrar han ner på sin färgglada gym matta istället :P
    Så vi flyger flygplan med honom! Det kanske skulle fungera? Då får hon en massa att se på samtidigt som ryggmuskler tränas.

Sen vet jag inte hur era dagar ser ut men min son ligger i stort sett aldrig ner. Han började för cirka 3 veckor sen att gå med på gymmet kortare stunder men annars vill han upp i famnen och upp på axeln så han kan se saker. Så om du vet att din lilla ligger mycket, även i famnen, börja hålla henne upprätt istället!

• Alexis4

Vår lilla har flera syskon så därför har hon tidigt fått vänja sig vid att ligga på golvet. Där ligger hon på rygg och tittar sig omkring. Numera lägger jag henne även en stund på mage när hon är pigg. Men i famnen sjunker hon verkligen ihop... Försöker minnas mina äldre barn som små, men man glömmer så fort! Flyga har jag provat men ännu inte populärt...

• Takex
    Alexis4 skrev 2012-12-17 18:16:22 följande:
    Vår lilla har flera syskon så därför har hon tidigt fått vänja sig vid att ligga på golvet. Där ligger hon på rygg och tittar sig omkring. Numera lägger jag henne även en stund på mage när hon är pigg. Men i famnen sjunker hon verkligen ihop... Försöker minnas mina äldre barn som små, men man glömmer så fort! Flyga har jag provat men ännu inte populärt...
    Då får du kanske ta och börja bära runt på henne, alternativt ha henne i bärsele så hon kan titta runt och lyfta huvudet. Min lilla har vägrat att ligga sen han var nykläckt och det är endast därför han nu är helt stabil och kan sitta i bumbo stol och liknande. Förstår att det är tufft när du har andra barn men så mycket som det går.
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Takex

Han är 11 veckor, 2.5 månader ungefär.

• Meal

Min son var likadan. Det visade sig att han hade låsningar i nacke och rygg. Detta är vanligare än man visste förr. Googla kiss/kidd

Svar på tråden Svag / ostadig nacke???