• Matti1970

Råd önskas

Hej alla!
    lite råd och dåd skulle inte sitta fel.
    är sambo sedan ett tag tillbaka vi har en gemensam dotter på 8 och jag har en son som blir 13 från tidigare förhållande (han bor heltid hos oss).
    min sambo har en hel del "åsikter" kring honom som jag funderar kring.
    Bland annat så hade han "hus nyckel" men fick den "indragen" eftersom han en gång glömt låsa dörren och vid några tillfällen glömt nyckeln i skolan, vi bor på landet och jobbar båda 2 så ni få han stå ute 30 minuter på morgonen innan skolbussen kommer hem och i "värsta  fall" 2½ timme på eftermiddagen innan någon vuxen kommer hem.
    finns en skall vi kalla det "husregel" att man får spela dator/xbox 1 timme om dagen, nu har sonen överskridit detta och får 1 veckas "spelförbud" trotts detta så spelade han ändå, sambon skit förbannad för att han "kör över" regler.
    han rum kan ibland se ut som ett bombnedslag, obäddat och saker över allt.
    Sambon irriterar sig också på att han inte kan ställa in köksstolen efter sig ;(
    Vidare så anser sambon att han inte skall ha mobiltelefonen med sig till skolan, dom gånger han haft det så har han ju inte ringt "i onödan" och skolan har inte heller hört av sig med "klagomål".
    tacksam för kommentarer och råd

• Svar på tråden Råd önskas
  • Thisiswho

Först och främst måste ni kunna ha en nyckel ligga ute så grabben slipper stå ute i kylan, det är verkligen inte okej. Dom resterande grejerna är rent tonårsbeteende. Men din sambo stör sig tydligen på skit grejer, synd om din pojk.

• BusJohanna

Stackars barn! Och du.. Jag har alltid fått höra att om barnet är över fem år ska den "nya" partnern vars sparsam med att vara den som sätter regler och domderar. Det kan få jobbiga psykologiska följder med en pojke som mår dåligt och rebellar extra mycket.

Har en som sedan ett tidigare förhållande men som dock var över fem och vi är noga med att det är mina regler först och främst men att vi är eniga och jag backar alltid upp min man inför sonen. Men vi pratar om reglerna innan och han får bara komma med förslag till regler, det är mina regler som gäller.

Det låter lite som om din sambo kör med dig. Det är ditt barn, och barn måste få vara barn. Det är inte lätt att vara tonåring. Småaktigt att peta på såna småsaker.

Och att behöva väna ute i flera timmar?? Det skulle jag klassa som försummelse/misshandel.

• Matti1970
    BusJohanna skrev 2012-11-19 09:23:49 följande:
    Stackars barn! Och du.. Jag har alltid fått höra att om barnet är över fem år ska den "nya" partnern vars sparsam med att vara den som sätter regler och domderar. Det kan få jobbiga psykologiska följder med en pojke som mår dåligt och rebellar extra mycket.

Har en som sedan ett tidigare förhållande men som dock var över fem och vi är noga med att det är mina regler först och främst men att vi är eniga och jag backar alltid upp min man inför sonen. Men vi pratar om reglerna innan och han får bara komma med förslag till regler, det är mina regler som gäller.

Det låter lite som om din sambo kör med dig. Det är ditt barn, och barn måste få vara barn. Det är inte lätt att vara tonåring. Småaktigt att peta på såna småsaker.

Och att behöva väna ute i flera timmar?? Det skulle jag klassa som försummelse/misshandel.
    När jag tar upp diskutionen om nyckel så är svaren typ, han betalar inte hyra, det är jag som står för kontraktet och det kostar x antal kkr ifall nyckeln kommer bort och hyresvärden måste byta kolv osv...
  • Litet My

Har svarat dig i din andra likadana tråd

• BusJohanna

Sätt hårt mot hårt - vill du att jag och mitt barn bor här?

Att han är grinig får inte gå ut över din son. Du är ansvarig för att skydda ditt barn först och främst.

• Matti1970
    BusJohanna skrev 2012-11-19 09:42:01 följande:
    Sätt hårt mot hårt - vill du att jag och mitt barn bor här?

Att han är grinig får inte gå ut över din son. Du är ansvarig för att skydda ditt barn först och främst.
    att vem är grinig?
  • Matti1970
    BusJohanna skrev 2012-11-19 09:23:49 följande:

hennes inställning är väl att ALLA barn skall följa regler och göra som vuxna säger till dom....
  • BusJohanna

Syftade på att din sambo verkar väldigt grinig och utan förståelse för ett barn i tonåren.

När jag skrev om regler syftade jag på att de regler man nu väljer att sätta upp i ett hem där det finns barn med som inte är bådas bör föräldern vara den som sätter ramarna.

Tycker att din sambo ska komma till dig med sina åsikter, men om Din son ska ha regler så ska Du sätta dem och stå bakom dem. Gör det i samråd med sambon men låt inte honom (sambon) köra över dig. Det låter inte på dig som att du håller med din sambo och det verkar som om det är han som styr och ställer med Ditt barn. Dessutom på ett sätt som inte är särskilt snällt och ganska kränkande (syftande på att bli tvingad att stå utanför sitt hem och vänta i flera timmar på att få komma in) 

• Matti1970
    BusJohanna skrev 2012-11-19 12:45:21 följande:
    Syftade på att din sambo verkar väldigt grinig och utan förståelse för ett barn i tonåren.

När jag skrev om regler syftade jag på att de regler man nu väljer att sätta upp i ett hem där det finns barn med som inte är bådas bör föräldern vara den som sätter ramarna.

Tycker att din sambo ska komma till dig med sina åsikter, men om Din son ska ha regler så ska Du sätta dem och stå bakom dem. Gör det i samråd med sambon men låt inte honom (sambon) köra över dig. Det låter inte på dig som att du håller med din sambo och det verkar som om det är han som styr och ställer med Ditt barn. Dessutom på ett sätt som inte är särskilt snällt och ganska kränkande (syftande på att bli tvingad att stå utanför sitt hem och vänta i flera timmar på att få komma in) 

ja nu är ju jag mannen och sambon kvinnan så att säga
  • BusJohanna

haha förlåt! då förstår jag att det blev förvirrat. Menade henne då. men fortfarande samma sak som gäller. Du måste ha sista ordet när det gäller ditt barn.

Förlåt igen.. klantigt av mig.  

• Matti1970
    BusJohanna skrev 2012-11-19 13:10:40 följande:
    haha förlåt! då förstår jag att det blev förvirrat. Menade henne då. men fortfarande samma sak som gäller. Du måste ha sista ordet när det gäller ditt barn.

Förlåt igen.. klantigt av mig.  
    det är lungt,
  • krigslida

Den är din son. Du måste stå bakom honom. Han är gammal nog att kunna ansvara för en nyckel. Fungerar det inte till en början så måste ni påminna och diskutera saken med honom, lite beröm när det fungerar. Han är snart tonåring, säkert aningen tankspridd. Rena Elakheter att han skulle få vänta utanför.

Din sambo har inte det känslomässiga bandet till din son (uppenbarligen) för att sätta gränser och regler om saker som inte rör henne märkbart (mest stör)och igentligen är ganska små saker, tycker du att det är fel för din son så kanske det helt enkelt är det.

Du bör sjävklart ta hänsyn till din sambo och hennes åsikter, men den största hänsynen ska visas din son. I stället för att förbjuda spelande, akvivera och motivera till andra aktiviteter. Att ta undan efter sig, städa och skjuta in stolen mm är små saker, men även självklarheter för mig och många andra. Ibland ligger ju allt i hur man framför sina önskemål och sätter sina gränser som gör hela skillnaden.

Inte helt lätt sits. Mitt råd är att visa din son att du finns där för honom. Låt ingen behandla honom illa.

• matildasofia
    Matti1970 skrev 2012-11-19 07:30:17 följande:
    Hej alla! lite råd och dåd skulle inte sitta fel. är sambo sedan ett tag tillbaka vi har en gemensam dotter på 8 och jag har en son som blir 13 från tidigare förhållande (han bor heltid hos oss). min sambo har en hel del "åsikter" kring honom som jag funderar kring. Bland annat så hade han "hus nyckel" men fick den "indragen" eftersom han en gång glömt låsa dörren och vid några tillfällen glömt nyckeln i skolan, vi bor på landet och jobbar båda 2 så ni få han stå ute 30 minuter på morgonen innan skolbussen kommer hem och i "värsta  fall" 2½ timme på eftermiddagen innan någon vuxen kommer hem. finns en skall vi kalla det "husregel" att man får spela dator/xbox 1 timme om dagen, nu har sonen överskridit detta och får 1 veckas "spelförbud" trotts detta så spelade han ändå, sambon skit förbannad för att han "kör över" regler. han rum kan ibland se ut som ett bombnedslag, obäddat och saker över allt. Sambon irriterar sig också på att han inte kan ställa in köksstolen efter sig ;( Vidare så anser sambon att han inte skall ha mobiltelefonen med sig till skolan, dom gånger han haft det så har han ju inte ringt "i onödan" och skolan har inte heller hört av sig med "klagomål". tacksam för kommentarer och råd

Att sonen får stå ute är inte okej, ta ett riktigt snack med honom om att han måste komma ihåg nyckeln, tala om konsekvenser osv. Om grabben inte bryr sig så får han skylla sig själv. Nu vet jag inte hur väl din son kommer överens med din sambo men av egna erfarenheter vet jag att det kan vara svårt för din son att acceptera att bli uppfostrad av någon som inte är hans riktiga förälder. Vad jag läser i det du skriver är denne 13 årings beteende helt normalt, men det med spelandet kan ni ju komma överens om att han får spela kanske 2 timmar, fast själva regler med spelande tror jag inte är så bra då det kan finnas ett beroende. Får man bara spela en timme blir spelet mer och mer åtråvärt och då vill man spela mer. Ska din son acceptera detta måste du förklara med bra argument varför han bara får spela en timme.
Svar på tråden Råd önskas