• Severus

Rymdgymnasiet i Kiruna

Någon som har erfarenheter från det gymnasiet?
    Min dotter går i nian och behöver en skola som fokuserar på matematik och fysik. Mer än en vanlig naturvetenskaplig linje i traditionell anda.

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Svar på tråden Rymdgymnasiet i Kiruna
  • cosinus

Ingen erfarenhet av just det men det finns ju ett antal gymnasier som har riksintag och är typ elitinriktade mot matte (och kanske även fysik).

Ska se om jag hittar vad jag läst, återkommer efter googling.

• cosinus

Det här var vad jag hittade om spetsutbildningar i mattematik.

mattebron.ncm.gu.se/node/547

Men om de sen har mer avancerad fysik vet jag inte, fast chansen är nog stor. Har du ett helt gäng med riktigt vassa ungar i matte finns ju ingen anledning att hålla igen fysiken.

• Severus
    cosinus skrev 2012-11-18 20:48:43 följande:
    Det här var vad jag hittade om spetsutbildningar i mattematik.

mattebron.ncm.gu.se/node/547

Men om de sen har mer avancerad fysik vet jag inte, fast chansen är nog stor. Har du ett helt gäng med riktigt vassa ungar i matte finns ju ingen anledning att hålla igen fysiken.

Tack så mycket!!

:)

Matte, fysik, kemi och biologi är det hon har A i. Och några till. Men hon vill inte ha för lätta kurser

Att vi var inne på Rymdgymnasiet är för att ingenjörsprogrammen i Luleå har en inriktning mot rymdfysik

Ska iaf kolla vidare.

Tack!!
  • cosinus
    Severus skrev 2012-11-18 22:41:01 följande:

Tack så mycket!!
    :)
    Matte, fysik, kemi och biologi är det hon har A i. Och några till. Men hon vill inte ha för lätta kurser
    Att vi var inne på Rymdgymnasiet är för att ingenjörsprogrammen i Luleå har en inriktning mot rymdfysik

Ska iaf kolla vidare.
    Tack!!
    Jo det stämmer. Men jag tror att rätt mycket läses i Luleå också. Om det var som när jag gick på LTU (för typ hundra år sen så läste rymdarna 2 år i Luleå först innan de fyttade upp till Kiruna. Vet också en del som inte velat flytta upp och bara varit delar av Rymdåren i Kiruna.
  • pennan77

Min son läser sitt  2:a år på Rymdgymnasiet i Kiruna.  Dock läser han där pg.a av profil valet så det kanske är svårt att säga om det motsvarar det din dotter söker. .....

• Severus

Undra om det är ngt Öppet Hus på gång, så man kan se/fråga på plats

Ska nog ta kontakt med skolan och fråga

pennan77

Trivs han där?

• pennan77

Jag vet att det året som sonen skulle söka gymnasium fanns det en representant på gymnasiemässan i sthlm som man kunde fråga lite saker.
    De borde ha öppet hus, men jag vet tyvärr inte när. Har du kollat på deras hemsida?!

Sonen trivs, de har riktigt bra lunch! Och vad jag förstår läser de mycket matte.
    Anledningen till att jag inte har så stor koll är för att jag inte bor i Kiruna, han läser och bor där själv.

Hoppas att du får lite svar via hemsida eller kontakt med skolan. 

Svar på tråden Rymdgymnasiet i Kiruna