• Anonym (K)

Vad kan anledningen vara till att det inte tar sig?

Fakta: Min man och jag har varit gravida för 4 år sedan men gjorde abort då pga olika anledningar. Vi hade använt kondom men måste ha spruckit eller nått eftersom jag blev gravid.
    Vi trodde aldrig vi skulle ha svårt att bli gravida när det väl var dags att försöka sen. Men det har det visat sig vara. Har försökt lite mer än ett år nu och nyss avslutat en utredning. Utredningen visade inga fel på oss.
    Så långt,så bra.
    Men, det är ju inte annat än man undrar vad som ändå kan vara felet varför det inte tar sig. Om jag har äl, och mannen bra spermakvalitet och hela köret.....så känns det som felet sitter någon annanstans.
    Någon som har förslag? Ska försöka ett halvår till nu och sedan eventuellt ställa oss i kö till ivf.

/fundersam

• Svar på tråden Vad kan anledningen vara till att det inte tar sig?
  • Jodyanna

svårt att svara på, kanske stressen över att ni just försöker.
    Ha sex när ni har lust och ligg kvar i sängen en stund efter att din man kommit i dig.
    Sen blir det tillslut lyckat :)
    men försök att inte tänka på barn hela tiden :) 

• Anonym (K)

Förstår att du menar väl, men det har verkligen ingenting med att vi tänker på det att göra varför vi inte blir gravida. 
    Läkarna har också sagt att det inte spelar nån roll om man ställer sig upp direkt eller ligger kvar, de spermier som är starka nog kommer in oavsett.

• slamkrypare

Det kan vara så enkelt att ni bara har en jäkla otur.
    Andra möjliga orsaker är tex att spermierna inte tar sin in i äggen pga för hårt skal eller att de inte har fattat vad de ska göra när de väl kommer fram. Eller att ditt immunförsvar är "för bra" så att när ett befruktat ägg försöker fästa tolkar kroppen det som en infektion och stöter bort det istället (om ni inte har kollat det, inte så vanligt att man gör det). Eller att ditt ägglossningssekret inte leder spermierna rätt alt dödar spermierna (återigen om ni inte har kollat det, det ingår oftast inte i en normal utredning då det är sällsynt att det är orsaken). Eller någon annan orsak, kanske något som vetenskapen inte ens känner till ännu.

Men jag hoppas att ni bara har otur, att ni bara tillhör den där procenten som bara behöver lite längre tid. Ni har ju annars fortfarande IVF som alternativ, så det är långt ifrån kört ännu.
    Lycka till!

• Anonym (K)
    slamkrypare skrev 2012-11-17 13:39:03 följande:
    Det kan vara så enkelt att ni bara har en jäkla otur.
    Andra möjliga orsaker är tex att spermierna inte tar sin in i äggen pga för hårt skal eller att de inte har fattat vad de ska göra när de väl kommer fram. Eller att ditt immunförsvar är "för bra" så att när ett befruktat ägg försöker fästa tolkar kroppen det som en infektion och stöter bort det istället (om ni inte har kollat det, inte så vanligt att man gör det). Eller att ditt ägglossningssekret inte leder spermierna rätt alt dödar spermierna (återigen om ni inte har kollat det, det ingår oftast inte i en normal utredning då det är sällsynt att det är orsaken). Eller någon annan orsak, kanske något som vetenskapen inte ens känner till ännu.

Men jag hoppas att ni bara har otur, att ni bara tillhör den där procenten som bara behöver lite längre tid. Ni har ju annars fortfarande IVF som alternativ, så det är långt ifrån kört ännu.
    Lycka till!
    tack för ett bra inlägg och förslag på vad det kan tänkas bero på Absolut har vi ivf kvar om det inte funkar, dock måste vi försöka själva ett tag till innan vi ställer oss i den kön pga att de inte hittar något fel på oss.
Svar på tråden Vad kan anledningen vara till att det inte tar sig?