Trappa ner amning 3 mån - coachning från erfarna önskas
Lite långt inlägg, men hoppas att någon eller några orkar ta sig igenom texten och komma med lite tips och pepp.
Sonen är nu tre månader. Jag har helammat och det har fungerat bra, han har ökat i vikt och varit nöjd. Sedan ca 2 veckor tillbaks upplever jag att han börjat krångla vid amningstillfällena. Till en början kvällstid. Jag har tänkt att det är för att han är trött och därför inte orkar suga tillräckligt mycket.
Han har sedan en tid tillbaks ibland vid behov fått en liten flaska med ersättning inför natten, detta för att min sambo ska kunna lägga den lille medan jag nattar storebror. Han tar flaskan och ersättningen utan problem.
Nu upplever jag sedan några dagar tillbaks att han krånglar mer och mer vid amning, i princip varenda gång. Han suger några gånger men blir snabbt arg. Jag känner att jag inte pallar med bök och stök kring detta eftersom livet med två små är tillräckligt kaotiskt ändå, därför har jag vid ett par tillfällen gett honom flaska mitt på dagen. Han verkar inte ha någon ro att amma längre, så känns det. Ofta är det rätt stökigt runt omkring, med en livlig 3-åring som är som en duracellkanin mest hela tiden, så jag känner väl också att det inte är någon direkt matro.
Jag känner mig i teorin egentligen helt ok med att trappa ner amningen och börja ge honom lite mer ersättning. Ändå känns det jobbigt. Känner mig osäker på hur jag bäst gör detta för att det ska bli någon ordning på käket för den lille. Amningen är ju liksom så fri, inga fasta tider osv. Med ersättning känns det som att man måste vara lite mer medveten om när och hur mycket.
Från början fick han 50 ml i flaskan på kvällarna men vi har ökat mängden stegvis så nu är vi uppe i 90 ml.
Har diskuterat saken med vår bvc-sköterska men det blir lätt rätt flummigt. Känner att jag hellre vill få lite input från andra som varit i samma sits vid ungefär samma ålder på barnet, hur ni har gjort? Ska vi testa ge honom flaska typ en gång på dagen och en gång inför natten, och öka på mängden ersättning vid dessa tillfällen? Eller ska jag på en gång peta in ett tredje tillfälle med flaska under dagen?
Det svåra, kan jag tycka, är att han är en rätt nöjd bebis, han har aldrig vrålat när han är hungrig. Igår ammade han rejält nån enstaka gång och fick endast ersättning på kvällen, men var inte missnöjd under dagen ändå.
Tacksam för lite tips och råd och stöd!