• Bomema

Trappa ner amning 3 mån - coachning från erfarna önskas

Lite långt inlägg, men hoppas att någon eller några orkar ta sig igenom texten och komma med lite tips och pepp.

Sonen är nu tre månader. Jag har helammat och det har fungerat bra, han har ökat i vikt och varit nöjd. Sedan ca 2 veckor tillbaks upplever jag att han börjat krångla vid amningstillfällena. Till en början kvällstid. Jag har tänkt att det är för att han är trött och därför inte orkar suga tillräckligt mycket. 

Han har sedan en tid tillbaks ibland vid behov fått en liten flaska med ersättning inför natten, detta för att min sambo ska kunna lägga den lille medan jag nattar storebror. Han tar flaskan och ersättningen utan problem.

Nu upplever jag sedan några dagar tillbaks att han krånglar mer och mer vid amning, i princip varenda gång. Han suger några gånger men blir snabbt arg. Jag känner att jag inte pallar med bök och stök kring detta eftersom livet med två små är tillräckligt kaotiskt ändå, därför har jag vid ett par tillfällen gett honom flaska mitt på dagen. Han verkar inte ha någon ro att amma längre, så känns det. Ofta är det rätt stökigt runt omkring, med en livlig 3-åring som är som en duracellkanin mest hela tiden, så jag känner väl också att det inte är någon direkt matro.

Jag känner mig i teorin egentligen helt ok med att trappa ner amningen och börja ge honom lite mer ersättning. Ändå känns det jobbigt. Känner mig osäker på hur jag bäst gör detta för att det ska bli någon ordning på käket för den lille. Amningen är ju liksom så fri, inga fasta tider osv. Med ersättning känns det som att man måste vara lite mer medveten om när och hur mycket.

Från början fick han 50 ml i flaskan på kvällarna men vi har ökat mängden stegvis så nu är vi uppe i 90 ml. 

Har diskuterat saken med vår bvc-sköterska men det blir lätt rätt flummigt. Känner att jag hellre vill få lite input från andra som varit i samma sits vid ungefär samma ålder på barnet, hur ni har gjort? Ska vi testa ge honom flaska typ en gång på dagen och en gång inför natten, och öka på mängden ersättning vid dessa tillfällen? Eller ska jag på en gång peta in ett tredje tillfälle med flaska under dagen?

Det svåra, kan jag tycka, är att han är en rätt nöjd bebis, han har aldrig vrålat när han är hungrig. Igår ammade han rejält nån enstaka gång och fick endast ersättning på kvällen, men var inte missnöjd under dagen ändå.  

Tacksam för lite tips och råd och stöd!   

• Svar på tråden Trappa ner amning 3 mån - coachning från erfarna önskas
  • skogsvitter

Jag tror du försvårar detta i onödan. Det är helt ok om du verkligen inte vill fortsätta amma, men om du egentligen ville amma så varför över huvudtaget trappa ner det? Det är helt normalt att de krånglar vid utvecklingsfaser, det gör även bebisar som endast flaskmatas!! Många försöker undvika utvecklingsfaserna genom att tro att amningen är problemet och byta ut den mot flaskan istället, det slutar med att man står där med samma problem ändå och dessutom med en avveckling amning som man kanske egentligen hade velat haft kvar.

Han tycks ju överlag vara en nöjd bebis, så tycker faktiskt att du skapar problem som inte riktigt finns där

• Bomema

He he, kan delvis hålla med dig.

Trodde att vi hade en utvecklingsfas ca 3 veckor sedan, det var då han började böka. Men så la det sig efter nån vecka och han ammade bra igen. I en vecka ungefär. Och nu blir det bara mer och mer krångel. Jag antar att han delvis fått smak för flaskan, det krävs ju liksom mindre av honom att suga i sig en flaska.

Men till saken hör... det är i princip alltid tjo och tjim runtom oss och han tar nu in precis allt som rörs och hörs. Med första barnet kämpade jag som en dåre med amningen (han ökade inte i vikt så mkt som han borde) och jag känner att jag inte orkar/vill det denna gång. Min tid och engergi måste också räcka till 3-åringen. 

Sen får vi väl hålla koll på vikten kommande veckor och se hur den utvecklas.

Men jag vill ändå ha lite input, tack Glad

• Vinterankan

Jag förstår inte alls det där med att man ska ge flaska i viss mängd vid vissa tider medan amningen är fri. Jag slutade amma vid ungefär 3 månader och delammade från 1,5 och jag har kört lika fritt med flaskan som med amningen. Har inte haft någon som helst koll på tider eller mängd. Är han hungrig får han mat tills han är nöjd helt enkelt, precis som vid amning.

• skogsvitter

Jag har ingen erfarenhet av ersättningsuppfödning men däremot vet jag att aktuella rekommendationer är att ge även ersättning fritt. Alltså inte på bestämda tider enligt schema utan låta bebisen styra precis som man gör vid amning. Man brukar oftast kunna urskilja mönster ändå (gäller ju både vid amning och ersättning) och då ser man snart vilka rutiner bebisen utvecklar.

Stoj och stim runt omkring ett spädbarn är över huvudtaget inte så värst bra, du måste väl ändå kunna skapa lite lugn och ro runt er? Det låter som en mycket stressande miljö, och det kan naturligtvis påverka även om han äter från flaska! En del som ger ersättning brukar börja med gröt vid 3-4 månader istället, av just exakt samma anledning. Problemet kommer man alltså inte undan, massor av föräldrar klagar på att deras bebisar börjar vägra flaskan kring den här åldern och påstår att de "behöver" annan mat. Men det är inte ok att ge gröt till en 3-månaders bara för att de blir överstimulerade och inte får matro, lika lite som jag anser att det är nödvändigt att avsluta amningen bara för att man inte kan skapa en lugnare tillvaro för bebisen.

Varför inte ta tag i själva grundproblemet istället för att ta bort symptomen? Stressen finns ju ändå där. Tror du den är bra för bebisen? Även om bebisen åtminstone till en början äter ok ur flaskan?

• Vinterankan

Instämmer med skogsvitter om att ge en lugn miljö vid matningen. När barnet blir nyfiket så har det svårt att koncentrera sig på att äta (oavsett om det helammas eller flaskmatas, jag har haft samma problem med båda barnen där det ena fick flaska och det andra helammades). Under en period har jag helt enkelt fått gå in i sovrummet med lite nedsläckt belysning för att barnet ska få ro att äta utan att hela tiden vrida på huvudet och se sig omkring. Och det äldre barnet (3 år) har förstått att när småsyskonet ska äta så får hon inte komma in och störa. Om hon vill vara med så har hon fått smyga in och gömma sig bakom sängen.

• Vinterankan

Och självklart så har jag förklarat för storasystern att anledningen till att hon inte får vara med eller gömma sig är att lillebror tycker så mycket om henne att när han ser henne så vill han bara titta på henne istället för att äta. Så hon är inte undanskuffad och bortglömd.

• Lena

Det är så med två barn men problemet med distraktion kommer att minska. Vi har växlat flaska och bröst men det är bara vid övertrötthet det gjort skillnad vid ätandet för att ammandet har varit mer rogivande så det har hon vägrat då. Hon är nio månader nu.

• m0desty

Håller med ovanstående. Vår 3,5 månaders har senaste veckorna blivit väldigt lättdistraherad och tar pauser i ätandet för att kolla in omgivningen. Det är bara att vänta en stund så kommer munnen tillbaks till bröstet.

• sannaaa

Ge så mycket han vill ha i flaskan vi de tillfällena du vill byta ut amningen. Jag ger min 2måneders ersättning en gång på kvällen. Blandar oftast 120ml, ibland äter han upp men oftast inte än. Han får äta tills han är mätt,precis som om han ammat :) Äter han upp och fortfarande verkar hungrig är det bara att blanda mer!

• LillyLolo

Jag slutade amma min vid tre månaders ålder.

Gav ersättning på kvällen och natten. Ammade morgon och dagar.

Svar på tråden Trappa ner amning 3 mån - coachning från erfarna önskas