• MachuPicchu

Valt att inte amma, hur länge gör det ont?

I förrgår, två dagar efter att vår dotter föddes, bestämde jag mig för att inte amma då det blev mycket problem. Idag verkar mjölken ha runnit till för mina bröst har blivit stora, spända och gör väldigt ont. Någon som vet hur länge det lär sitta i? Och om det finns något att göra för att lindra det? Har tagit två alvedon och en ipren samt låter dem självtömmas nu.. 

• Svar på tråden Valt att inte amma, hur länge gör det ont?
  • Höghus

Emelianzei: tråden handlar om en person med ett barn som bara är ett par dagar. Då är det normalt att det gör ont.

• sirisdotter
    Binibü skrev 2012-11-17 19:37:40 följande:
    Har inte läst alla kommentarer men jag hade problem och slutade 3 dagar efter och kände likadant. Jag masserade lite smått och stod ut i ungefär ett dygn sen försvann det helt. :)
    Vad försvann -  problemen med amningen?
  • cloudberry79
    mfe skrev 2012-11-17 23:52:05 följande:
    denna amningshysteri... varför inte låta var och en bestämma själv hur de vill göra? finns både för och nackdelar med både ersättning och amning så varför bry sig vilket som? det viktigaste är väl att barnet får mat eller?
    Som jag ser det finns det ingen nackdel alls med en fungerande amning, men var och en måste få bestämma själv. Vill man inte amma trots fördelarna så är det upp till en själv, barnet kommer inte dö av det. Det är ju toppen att ersättning finns för de som inte kan amma eller som har sjuka barn som är sugomogna. TS har svåra smärtor som inte avhjälps av tex amningsnapp. Jag hade jätteproblem de första två månaderna pga dotterns dåliga grepp, men det gick iaf att lindra med amningsnappen tills hon blev stor nog att få ett rejält gap. Ettan fick jag aldrig igång någon mjölk med, eftersom han var så omogen. Men, jag kan ändå inte se att det skulle varit någon som helst nackdel om jag hade kunnat amma honom eller pumpa ur mjölk åt honom. För MIG PERSONLIGEN är det jätteviktigt med amningen, det är inte bara för mat.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • emelianzei

Höghus: jag vet det och i ett tidigare inlägg så skrev jag att man kan försöka i iallafall någon/ett par veckor om man vill amma. Nu har hon ju dock bestämt sig för att sluta och borde endast få tips om just det. Jag reagerade endast på din mening om att det får över och att man inte känner något efter några veckor och ville bara klargöra att det inte gäller för alla, även om det gäller för många. :)

• Elsa1981

Man behöver inte ha såriga bröstvårtor för att det ska göra ont. Jag stod ut i två månader innan jag gav upp min amning. Då hade jag kört med amningsnapp nästan jämt, haft mjölkstockning och bröstböld men inget sår. Det gjorde så förbannat ont i bröstvårtorna att jag inte kunde svepa in mig i en handduk efter duschen. Det gjorde ont att klä på sig. Jag hade dessutom ont i säkert en månad efter att jag slutat amma. Min bebis hade ett dåligt grepp och jag hade tydligen extremt känsliga bröstvårtor. Jag var stammis på amningsmottagningen. Så ni som säger att det gör ont på alla, det går över, bla bla - det är faktiskt inte säkert. Anledningen att jag stod ut så länge som jag gjorde var för att folk sa så. Det SKA göra ont. Men nej, det finns gränser och nu vet jag min. Nästa gång kommer jag också ge det två dagar, har jag minsta problem så blir det ännu en flaskbebis och inte det minsta dåligt samvete.

Du har redan fått bra tips på din fråga TS så jag har inget att tillägga. Lycka till med din nya bebis och hoppas att det löser sig snart!

• emelianzei

Tack Elsa1981, du satte ord på precis det jag försökte få fram! :)

Ts, lycka till med nedtrappningen!

• Binibü

Smärtan försvann - jag hade inte tillräckligt med mjölk från början. Sen när brösten spände sig och gjorde ont så droppade/rann det mjölk, sen ett dygn senare var det som bortblåst.

• MachuPicchu

Jag tar faktiskt inte åt mig av vad folk säger, blir dock förundrad över hur folk kan med att uttrycka sig. Jag frågade inte om ifall jag borde amma eller ej, utan hur länge det dröjer innan smärtan går över. Av denna anledning borde folk inte svara på frågan jag inte ställt. Tror inte att folk hade sagt det rakt ut i verkligheten men på familjeliv är det lätt att säga saker när man kan vara anonym :P oavsett vilket så tackar jag de som faktiskt bidragit med något i tråden, och det har börjat lätta nu så det är riktigt skönt! :)

• mfe
    cloudberry79 skrev 2012-11-18 00:07:09 följande:
    Som jag ser det finns det ingen nackdel alls med en fungerande amning, men var och en måste få bestämma själv. Vill man inte amma trots fördelarna så är det upp till en själv, barnet kommer inte dö av det. Det är ju toppen att ersättning finns för de som inte kan amma eller som har sjuka barn som är sugomogna. TS har svåra smärtor som inte avhjälps av tex amningsnapp. Jag hade jätteproblem de första två månaderna pga dotterns dåliga grepp, men det gick iaf att lindra med amningsnappen tills hon blev stor nog att få ett rejält gap. Ettan fick jag aldrig igång någon mjölk med, eftersom han var så omogen. Men, jag kan ändå inte se att det skulle varit någon som helst nackdel om jag hade kunnat amma honom eller pumpa ur mjölk åt honom. För MIG PERSONLIGEN är det jätteviktigt med amningen, det är inte bara för mat.

jag kan säga nackdelar med amning (mitt eget tycke då); du måste tänka på vad du äter, kanske är barnet komjölksprotein allergier och vissa mår dåligt med den dieten, amning offentligt är för min del väldigt negativt (tycker inte det är äckligt att andra gör det men slipper helst göra det själv), barnet använder bröstet som napp osv...

tycker ingen ska ifrågasätta ens val, jag valde att amma och gör det fortfarande 8 månader senare, vad Lena i huset bredvid gjorde med sin son bryr jag mig inte så länge grabben mår bra :)
  • cloudberry79
    mfe skrev 2012-11-18 11:17:41 följande:

jag kan säga nackdelar med amning (mitt eget tycke då); du måste tänka på vad du äter, kanske är barnet komjölksprotein allergier och vissa mår dåligt med den dieten, amning offentligt är för min del väldigt negativt (tycker inte det är äckligt att andra gör det men slipper helst göra det själv), barnet använder bröstet som napp osv...

tycker ingen ska ifrågasätta ens val, jag valde att amma och gör det fortfarande 8 månader senare, vad Lena i huset bredvid gjorde med sin son bryr jag mig inte så länge grabben mår bra :)
    För mig är det inga nackdelar. Jag har inget emot att amma offentligt, jag kan äta allt och dottern får gärna använda mig som tröst istället för en plastbit, även om hon använder napp i bilstolen och i vagnen. Jag har också flaskmatat ett barn och tyckte det gick utmärkt. Det negativa med flaskmatning är alla prylar man måste hålla reda på. Vi gav dessutom mjölkfri ersättning, så det var inte bara att gå in på ICA och köpa mer om det tog slut... Fördelen med flaskmatning, som jag ser det, är att man kan dela på ansvaret mellan föräldrarna. Nu tar min man all skötsel och jag all matning, så tidsmässigt krävs ungefär lika mycket av oss, men maken saknar verktyg för att verkligen trösta dottern, vilket ibland gör att han känner sig lite överflödig i hennes liv (trots att han vet att det kommer en tid för pappor också).
  • mfe

kan med äta allt förutom jordgubbskräm men alla har det inte så lätt! jag hade hellre att dottern tog napp så jag inte behöver sitta 2-3 timmar varje kväll med bröstet i hennes mun, för så snuttig är min dotter och napp tuggas bara på.. har egentligen ingen erfarenhet av flaskmata då ersättning och välling ratas totalt men för vissa är det rätt.. amning är inte alltid det bästa, mår inte mamman bra, hur ska då barnet må bra?

• cloudberry79
    mfe skrev 2012-11-18 19:17:10 följande:
    kan med äta allt förutom jordgubbskräm men alla har det inte så lätt! jag hade hellre att dottern tog napp så jag inte behöver sitta 2-3 timmar varje kväll med bröstet i hennes mun, för så snuttig är min dotter och napp tuggas bara på.. har egentligen ingen erfarenhet av flaskmata då ersättning och välling ratas totalt men för vissa är det rätt.. amning är inte alltid det bästa, mår inte mamman bra, hur ska då barnet må bra?
    Jag mådde inte bra av att tvingas flaskmata ettan, men då hade jag ju inget val direkt.Sonen mådde ändå utmärkt, trots att jag var väldigt deprimerad, speciellt över att han var så sjuk och att jag kände mig värdelös som inte kunde amma. Barnet kan alltså må utmärkt om det har minst en stabil förälder (i vårt fall maken) som inte har så mycket oro. Eftersom det trots allt gick så bra sen så inser jag att ersättning var bäst för oss, just då, men jag ville verkligen helst amma eller kunna mata med bröstmjölk ur flaska (kunde inte pumpa då, kan inte pumpa nu). Mamman är inte den enda föräldern!

Min är också snuttig, jag sträckammar från sju till tio på kvällen, sen sover hon med bröstet i munnen på natten. Jag tror det blir bättre när hon blir kring året eller så Jag tror amning generellt sett är det bästa för barnet, men inte för alla mamma-barn-par och inte för alla mammor. Det blir folk av barnen ändå, särskilt om man får stöd och hjälp istället för att svikas eller bli ifrågasatt varför man väljer som man väljer.
Svar på tråden Valt att inte amma, hur länge gör det ont?