mfe skrev 2012-11-18 19:17:10 följande:
kan med äta allt förutom jordgubbskräm men alla har det inte så lätt! jag hade hellre att dottern tog napp så jag inte behöver sitta 2-3 timmar varje kväll med bröstet i hennes mun, för så snuttig är min dotter och napp tuggas bara på.. har egentligen ingen erfarenhet av flaskmata då ersättning och välling ratas totalt men för vissa är det rätt.. amning är inte alltid det bästa, mår inte mamman bra, hur ska då barnet må bra?
Jag mådde inte bra av att tvingas flaskmata ettan, men då hade jag ju inget val direkt.Sonen mådde ändå utmärkt, trots att jag var väldigt deprimerad, speciellt över att han var så sjuk och att jag kände mig värdelös som inte kunde amma. Barnet kan alltså må utmärkt om det har minst en stabil förälder (i vårt fall maken) som inte har så mycket oro. Eftersom det trots allt gick så bra sen så inser jag att ersättning var bäst för oss, just då, men jag ville verkligen helst amma eller kunna mata med bröstmjölk ur flaska (kunde inte pumpa då, kan inte pumpa nu). Mamman är inte den enda föräldern!
Min är också snuttig, jag sträckammar från sju till tio på kvällen, sen sover hon med bröstet i munnen på natten. Jag tror det blir bättre när hon blir kring året eller så

Jag tror amning generellt sett är det bästa för barnet, men inte för alla mamma-barn-par och inte för alla mammor. Det blir folk av barnen ändå, särskilt om man får stöd och hjälp istället för att svikas eller bli ifrågasatt varför man väljer som man väljer.