• Angel in sight

Dotter intresserad - pappan allergisk

Vet inte om detta är rätt ställe att skriva min fråga men jag kör på. 

Min minsta dotter är mycket hästintresserad. Det har pågått i flera månader och hon gillar allt som ser ut som en häst. Hon är liten (snart 3 år) men jag funderar ändå på hur man ska handskas med detta med tanke på att hennes pappa är allergisk. I nuläget tycker hon om filmer med hästar, böcker och leksaker och att titta på riktiga hästar. Hon pratar inte om att rida på hästar (än).

Kan en allergisk person bo i samma hushåll som någon som rider?

Jag tycker det är så kul att hon är så intresserad av något att jag gärna vill uppmuntra henne och t.ex. ge hästinspirerade saker till julklapp osv. Är det dumt om hon ändå inte kommer kunna rida?

• Svar på tråden Dotter intresserad - pappan allergisk
  • Whitetrash86

Absolut. Jag red i många många år och hade även egna hästar med min bror som är var/är svårt djurallergiker.

Det man måste tänka på är att INTE ha kläderna inomhus. Utan där får man ev. byta om i bilen eller stallet och stall/-ridkläderna får stanna där. Duscha direkt efter att man kommit hem. Tvätta håret noga.

Sen får många (även min bror) ta allergi tabletter just för att slippa ALLA symptomer. Eftersom man OMÖJLIGT kan bli av med allt, hur mycket man än försöker.

• ymmmi

Ja det kan dom, byta kläder, duscha direkt man kommer hem...

• Egendomligt

Jag är allergisk mot hästar. Min syster red vid ett par tillfällen tillsammans med en kompis, jag har för mig att det löstes genom att hon duschade och bytte kläder hos grannen innan hon kom hem. Men sen är det ju problem med tvätt av kläder och så om pappan är mycket allergisk.

Jag var också jätteintresserad av hästar :) Jag har provat att rida på Basjkirhästar ett par gånger, de är inte lika allergiframkallande. Jag tog medicin innan och blev då endast lite allergisk. Det kunde ju vara ett alternativ om det finns i närheten av er, för då kanske inte pappan besväras av att dotterns "hästkläder" kommer hem till er för att tvättas.

• cloudberry79

Hur pass allergisk han är, hur ni bor och hur en framtida ridklubb är utformad påverkar. Är han kraftigt allergisk är det svårt att fixa det, annars kan det ju lösas med separata entréer, ridkläder i separat garderob (ej inne i huset) och extrem hygien. Två bilar är nog nödvändigt. Ett ex var extremt allergisk och kunde inte åka hiss i vårt hus för att en granne ibland åkte i den och allergener lossnade där inne. Han blev jättesjuk utsn att ens träffat personen som varit i kontakt med en häst!

(M)amma till V -07 och E -12
  • cajsasmamma

Håller nog med dom andra att det fungera om man byter kläder helst i stallet och sen duschar och byter till rena kläder igen när man kommer hem.

Hur allergisk är han? Kan ni åka till någon som har häst och testa några gånger hur det skulle fungera? 

• vargaa

När jag var liten hade jag flera hästkompisar med allergiska föräldrar. De flesta bytte om ute i förrådet/garaget eller liknande och förvarade sina hästkläder där. Själv hade jag en allergisk mamma och hade mina hästkläder i ett torkskåp ute i garaget, klädde på mig i groventren innanför. Nu är jag vuxen men har fortfarande min stalljacka och skor ute i friggeboden och har bara tröjor och byxor inne i huset. Hästkläder drar in så mycket lera och damm.      

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • hellokitty

jag har haft häst i tio år o varit tillsammans med min allergiske man i elva... så visst går det! man får såklart visa hänsyn dock

• Kinya

Min bror är allergisk mot häst och jag bytte om i förrådet (precis utanför ytterdörren) och gick in och duschade direkt när jag kom hem från stallet. Så är inte din man superduper allergisk a la andnöd så går det nog bra.  

• Iida01

Jag red i några år fast min pappa och bror är jätteallergiska. 
    När jag kom från stallet fick jag klä av mig och gå direkt in i duschen och ha kläderna i källaren!  

• Angel in sight

Tack för alla svar. Jag vet inte hur allergisk han är. Jag vet att han är mycket allergisk mot hundar och en gång när han varit hos en vän med en stor hund i en timme fick han tungt att andas.
    Får se hur det blir. Hon pratar fortfarande inte om att sitta på en häst eller träffa riktiga hästar. Hon är nöjd med sina hästleksaker än så länge. 

• Sar

De flesta ridklubbar har omklädningsrum med låsbara lås. Hyr ett sådant så slipper ni ha hästkläder hemma. Duscha vid hemkomst och släng kläderna ni åkte hem från stallet med direkt i tvätten.

• Essien

Min kompis har ridit hela sitt liv trots att lillasyster och pappa är allergiska. Nu rider även lillasystern sedan länge och de har haft flertalet egna hästar. Med källaringång och dusch där nere och mediciner så går allt jättebra :)

Svar på tråden Dotter intresserad - pappan allergisk