• ekofriend

Är det mer ok att döda en fluga än en spindel, och mer ok att döda en spindel än en kanin?

På jobbet idag diskuterade vi djurrätt, och hur olika vi värderar olika liv. Många kan tänka sig att slå ihjäl flugor, medan flera drar sig för att ha ihjäl en spindel, och få skulle döda en kanin. Men vad är egentligen skillnaden? Hur ser ni på detta? Är det mer "rätt" att smälla en fluga eller spindel än att döda ett större djur? Varför?

• Svar på tråden Är det mer ok att döda en fluga än en spindel, och mer ok att döda en spindel än en kanin?
  • kolinda
    Sarilariz skrev 2012-11-16 11:39:16 följande:
    getingracket skulle det såklart stå^^ Men en getingraket vore allt något att ha hemma XD

Högteknologisk krigföring
  • EvelinasSyster
    kolinda skrev 2012-11-16 11:15:30 följande:

Jag slår med flugsmälla, men inte på fönster som sagt, känns lite taskigt . Smäller du med handen kanske?
    Nä, flugsmälla alternativ ihoprullad tidning. Händer kanske 1 gång av 20 att det blir klet på fönstret.
  • kolinda
    EvelinasSyster skrev 2012-11-16 12:43:57 följande:
    Nä, flugsmälla alternativ ihoprullad tidning. Händer kanske 1 gång av 20 att det blir klet på fönstret.

Jag tycker på nåt sätt att det känns extra taskigt när de sitter på fönster, men jag e kanske lite blödig
  • EvelinasSyster
    kolinda skrev 2012-11-16 13:07:01 följande:

Jag tycker på nåt sätt att det känns extra taskigt när de sitter på fönster, men jag e kanske lite blödig

Dör dom mer då på nåt sätt eller?
  • Hallonpuff

jag önskar gå egenom mitt liv utan att skada andra levande ting
    och jag försöker så gott jag kan utifrån mina egna möjligheter
    o det är väldigt få insekter jag skulle lappa till o döda bara för att ,möjligtvis en geting eller annat som riskerar att göra illa mej. dvs jag försvarar mej eller avlägsnar mej själv eller djuret från platsen

• kolinda
    EvelinasSyster skrev 2012-11-16 13:13:09 följande:
    Dör dom mer då på nåt sätt eller?

Haha, nej det e nog mer att de så tydligt visar att de bara vill ut, plus att de e så enkelt å bara öppna
  • EvelinasSyster
    kolinda skrev 2012-11-16 14:23:18 följande:

Haha, nej det e nog mer att de så tydligt visar att de bara vill ut, plus att de e så enkelt å bara öppna
    Haha ibland är dom så jävla korkade så dom inte flyger ut fast man öppnar... xD
  • kolinda
    EvelinasSyster skrev 2012-11-16 14:27:13 följande:
    Haha ibland är dom så jävla korkade så dom inte flyger ut fast man öppnar... xD

Haha, nej de e ju sant, då kan e va ok å plocka fram flugsmällan
  • Regnig måndag
    Hallonpuff skrev 2012-11-16 13:26:17 följande:
    jag önskar gå egenom mitt liv utan att skada andra levande ting
    och jag försöker så gott jag kan utifrån mina egna möjligheter
    o det är väldigt få insekter jag skulle lappa till o döda bara för att ,möjligtvis en geting eller annat som riskerar att göra illa mej. dvs jag försvarar mej eller avlägsnar mej själv eller djuret från platsen
    En nyfiken fråga.
    Är levande ting bara djur och insekter eller räknas även vegetabilier hit?
    Enligt dig alltså.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Froststar

Dödar enbart parasiter. D.v.s. vanlig husfluga - nej. Styngfluga - ja. Spindel - nej. Fästing - ja. Geting - nej. Broms - ja. O.s.v.

Så svaret är att det är inte mer rätt att döda en vanlig fluga än en spindel.

• kolinda
    Froststar skrev 2012-11-16 16:58:55 följande:
    Dödar enbart parasiter. D.v.s. vanlig husfluga - nej. Styngfluga - ja. Spindel - nej. Fästing - ja. Geting - nej. Broms - ja. O.s.v.

Så svaret är att det är inte mer rätt att döda en vanlig fluga än en spindel.

• VojneVojne

Om de inte tillför nån skada eller kommer inte att göra det skulle aldrig döda varken flugan eller spindeln och så klart kaninen heller...

• Simon 681

Ju närmare släktskap med människan, desto mer tvekan till att döda, Ju mer och äckligare guck man får på sig när man slår ihjäl, desto ovilligare är man, om man behöver göra det själv.

Flugor är små och insekter - Dödsdom
    Spindlar är små och spindeldjur (som vi ser på som insekter), men större än flugor och me äckelguck när man slår ihjäl.

Kaniner är mycket större, ett däggdjur och att slå ihjäl en skulle kunna spreja rummet med blod. De kan sessutom se på dig med söta däggdjursögon.    

• molly80

Flugor smäller jag eftersom de sprider smittor, spindlar kan jag döda om de är omöjliga att få ut, en kanin skulle jag kunna döda för att äta, men det måste alltid finnas en anledning 

• Simon 681
    Regnig måndag skrev 2012-11-16 16:55:56 följande:
    En nyfiken fråga.
    Är levande ting bara djur och insekter eller räknas även vegetabilier hit?
    Enligt dig alltså.

Man äter bara icke levande organisk materia, städar aldrig och tar aldrig antibiotika. jobbigt att respektera allt levande.
  • molly80
    Simon 681 skrev 2012-11-16 20:41:12 följande:

Man äter bara icke levande organisk materia, städar aldrig och tar aldrig antibiotika. jobbigt att respektera allt levande.
  • ekofriend
    Simon 681 skrev 2012-11-16 20:34:12 följande:
    Ju närmare släktskap med människan, desto mer tvekan till att döda, Ju mer och äckligare guck man får på sig när man slår ihjäl, desto ovilligare är man, om man behöver göra det själv.

Flugor är små och insekter - Dödsdom

Spindlar är små och spindeldjur (som vi ser på som insekter), men större än flugor och me äckelguck när man slår ihjäl.

Kaniner är mycket större, ett däggdjur och att slå ihjäl en skulle kunna spreja rummet med blod. De kan sessutom se på dig med söta däggdjursögon.    

Äckelguck, haha
  • molly80
    ekofriend skrev 2012-11-17 22:15:46 följande:
    Äckelguck, haha

• molly80

Kändes helt ok att döda en spindel idag;)

Svar på tråden Är det mer ok att döda en fluga än en spindel, och mer ok att döda en spindel än en kanin?