• Pudel

Hur mycket bröstmjölk äter era 1 veckors?

Amningen fungerar ganska dåligt, kan pumpa ut 6 ml på 20 minuter med pump och det blir ju ingen bebis mätt på. Hon ligger två kurvor under på viktkurvan och ska äta var tredje timme, bröstmjölk+ 30 ml ersättning. 

Känner mig ganska ledsen när hon bara suger två-tre tag och sedan ger upp sugandet. Koppar ersättningen som hon gillar.

Hur mycket äter era spädbarn? Blir bara ledsen här känns det som.  

• Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk äter era 1 veckors?
  • Pudel
    mikroE skrev 2012-11-15 18:20:03 följande:
    Försök gärna hålla henne vaken och amma minst 10 minuter per gång sedan kan hon få sova och myssuga. Man kan massera fötterna, stryka på kinden och på min dotter funkade det bra att massera låren. Det gör att de inte kan somna ifrån amningen utan de måste vara nog vakna för att orka suga. När din dotter börja suga ordentligt och du börjar få upp produktion kan du pröva att ge ersättning vid färre tillfällen.
  • Marina80

Ha gärna hud mot hud också. Ha det inte för varmt i rummet alternativ ha på bebisen lite kläder eller inga alls.

• Minion

Japp, hud mot hud stimulerar också barnet till att suga mer och oftare :)

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Gsson

Klä av dig själv på överkroppen och ha bebisen i bara blöja när du ammar. Hud mot hud är främjande för amningen och om tösen blir lite kall somnar hon kanske inte ifrån. Jag fick stryka och kittla min lille under hakan i början för att han inte skulle somna. Och amma OFTA och drick och ät ordentligt =)

Sjalbärande vandrande snutt
  • Majlisen

Här följer mina tips: skippa vagnen helt under en period, bär bara i sjal (närheten stimulerar), ha bebis i bara blöja och dig själv med bar överkropp, amma gärna nattetid, skippa koppen och mata med tillmatningsset när du ger ersättning (om liten inte orkar så kan du koppa lite före).

Och din lilla är bara en vecka, så det behöver inte vara så mycket, deras magsäckar är små. Försök stimulera så bebis vill äta oftare. Men vill inte bebis så är det nog ingen fara. Sedan funderat jag över mängden ersättning du ger... Jag tror helt enkelt att din lilla blir ganska mätt på den mängden, och därför inte vill amma så mycket. Råder de inte att ge runt 70 vid den åldern var tredje timme om barnet matas helt med ersättning...

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

Och så ber jag om ursäkt, läste att du gav 60

Men det är ju också individuellt hur mycket de vill ha. Men angående pumpningen, den säger inget om din mjölkmängd!

• Majlisen

Och om hon sovsuger så stimulerar det med, är kanon! Men känner du att det krånglar, gå in på amningshjälpen och ring en hjälpmamma! De lyssnar och ger bra råd!

• pigglet

Du har ju fått många bra råd.
    Ett sätt att få igång utdrivningsreflexen, så att bebisen "suger igång" mjölken fortare, är att dricka ett glas vatten samtidigt som bebisen börjar suga. Och tänka på vattenfall. 

• Marina80
    pigglet skrev 2012-11-15 21:57:42 följande:
    Du har ju fått många bra råd. Ett sätt att få igång utdrivningsreflexen, så att bebisen "suger igång" mjölken fortare, är att dricka ett glas vatten samtidigt som bebisen börjar suga. Och tänka på vattenfall. 

Ha ha! Trodde det bara fungerade när man behöver kissa. Den skall jag komma ihåg :):). Har aldrig hört det förr i samband med amning.
  • Gsson
    Marina80 skrev 2012-11-15 22:12:21 följande:

Ha ha! Trodde det bara fungerade när man behöver kissa. Den skall jag komma ihåg :):). Har aldrig hört det förr i samband med amning.
    Det funkar! Min utdrivningsreflex kommer ofta igång av vattenkranen även fast lillen inte ligger vid bröstet just då... ;)
  • Marina80
    Gsson skrev 2012-11-15 22:32:18 följande:
    Det funkar! Min utdrivningsreflex kommer ofta igång av vattenkranen även fast lillen inte ligger vid bröstet just då... ;)

Jättefascinerande :):)!
  • pigglet
    Marina80 skrev 2012-11-15 22:37:42 följande:

Jättefascinerande :):)!

Eller hur! Det funkar att tänka på vattenfall, eller mjölk som sprutar. Psyket är kraftfullt  :)
  • Pudel

Tack för alla råd. Var på Amningskliniken idag, hon har gått upp 30 g på 2 dagar, jätteskönt! 
    Fick rådet av min mycket relaxade amningsbarnmorska att skippa pumpandet och ge flaska (!) under natten. På dagarna ska hon endast få bröstet. Återbesök under helgen för att se om hon går upp eller ner i vikt.

Är otroligt tacksam för all hjälp, både där och här.  

• Alexi
    Pudel skrev 2012-11-16 21:46:41 följande:
    Tack för alla råd. Var på Amningskliniken idag, hon har gått upp 30 g på 2 dagar, jätteskönt! 
    Fick rådet av min mycket relaxade amningsbarnmorska att skippa pumpandet och ge flaska (!) under natten. På dagarna ska hon endast få bröstet. Återbesök under helgen för att se om hon går upp eller ner i vikt.

Vad skönt att hon går upp bra!

Fast du. Är det någon gång man rekommenderas att amma för att stödja sin produktion (om det nu behövs för dig) så är det på natten. Hormoner gör alltså extra effekt om man ammar nattetid.
  • Dr Mupp
    Pudel skrev 2012-11-16 21:46:41 följande:

Var ju lite dumt att hon rekommenderade flaska om du vill amma, bättre att ge på kopp isåfall så du inte riskerar amningen pga sugförvirning. 

Sen tycker jag du bör amma iaf några gånger på natten för att stimulera mjölkproduktionen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Minion
    Alexi skrev 2012-11-16 22:05:02 följande:
    Vad skönt att hon går upp bra!

Fast du. Är det någon gång man rekommenderas att amma för att stödja sin produktion (om det nu behövs för dig) så är det på natten. Hormoner gör alltså extra effekt om man ammar nattetid.
    Dr Mupp skrev 2012-11-16 22:10:09 följande:
    Var ju lite dumt att hon rekommenderade flaska om du vill amma, bättre att ge på kopp isåfall så du inte riskerar amningen pga sugförvirning. 

Sen tycker jag du bör amma iaf några gånger på natten för att stimulera mjölkproduktionen. 

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Lindsey Egot the only one

Vissa barn vill suga hela tiden och det ökar mjölk mängden hos majoriteten. När man ammar vet man inte hur mycket i ml barnet får i sig men blir barnet hungrigt igen efter en timme så behöver barnet ammas igen.
    Efter fem barn och fyra av dom har ammas och det har varit allt från varje timme i perioder till de som åt var fjärde till femte timma. Det beror helt och hållet på hur mycket energi barnet gör av med.

Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk äter era 1 veckors?