akada skrev 2012-11-15 21:51:57 följande:
Hej Majlisen!
Tack för dina ord!
Jag vi samsover. Eller, han sover i vagga alldeles vid min säng, sen brukar jag lyfta över honom (i babynest) för det blir för jobbigt att lyfta i och ur hela tiden.
Tanken är ju inte att han ska sova hela natten utan mat, bara några fler timmar, eftersom han äter varannan timme på natten. Det får gärna gå 4 timmer emellan, så jag hinner sova lite. Det var själva tanken med mitt inlägg.
Sen känner jag att det kan vara dags att gå över till ersättning litegrann, jag vill börja trappa ner på amningen.
Men det förstås, skulle det funka bra med amningen och att han sover lite bättre på den så är det ju en annan sak.
Men jag har haft mycket problem med mjölkstockningar, och tycker jag följt alla råd som finns.
På dagarna sover han ca 3-4 gånger, bara 15-20 minuters duppar. Nätterna är hans riktiga sovning, han fattade tidigt att då sover man. Och äter tydligen =)
Det hade ju varit bra om han åt oftare på dagen istället, men då kan det gå 3-4 timmar emellan målen numera. Kan man vända på detta?
Åh, förstår att det är tufft när det blir så. Om jag var du och ville fortsätta med amningen skulle jag försöka vila mer under sista delen av dagen för att få till en fetare bröstmjölk under kvällstid. Hur reagerar din bebis om du försöker ge bröstet oftare dagtid? Kanske ha i sele/sjal nära och försöka locka till att äta mer under dagen (att vara nära mycket stimulerar barnet till att vilja amma mer)?
Sätter du dig upp och ammar, eller kan du liggamma? Att variera amningsposition och använda olika kan förövrigt minska risken för stockning! Kan du somna om medan du ammar? I början kändes det rätt knasigt för mig, men för att jag skulle kunna tillgodogöra mig den bästa sömnen upptäckte jag att det lättaste var att ha bredvid, ta fram bröstet och somna om under amning. Det ledde också till att jag kunde somna om inom några minuter. Under vissa nätter kändes det som att mitt barn inte ammar alls (fastän jag vet att hon gjort det) eftersom hjärnan inte alltid registrerar uppvaknanden om man somnar om relativt fort. Att få till en sådan amning kan alltså verka positivt för sömnen.
Prova ersättning om det verkligen känns ohållbart, men jag tror samtidigt utan att veta om hela din situation att det kan vara bra att amma ett litet tag till. En helamning det första halvåret har väldigt mycket positiva effekter för barnet och att du ammar har också hälsoeffekter för dig. Att introducera mat samtidigt som amning är också gynnsamt, och det är snart dags för sådant. Jag förstår att det är tufft då jag själv haft en riktig nattsnuttare under perioder, men jag tror att det snart kan börja lätta mer och mer. Känns det extra tufft just nu, eller har det alltid känts så?
Ersättning är absolut en fullgod näringskälla, men det kan också skapa bök för en del nattetid, vissa barn kan få problem med magen och det är ändå en hård processad vara. Visst är ersättningen kanon om amningen inte funkar, och du ska ju heller inte bli slutkörd! Men klarar du av att stå ut lite till? Nu vet jag ju inte om du har varit i kontakt med amningshjälpen? Du kan ju ringa en hjälpmamma om du vill för stöttning! Finns du med på Facebook så finns det en grupp som heter "amningshjälpen", men man kan också ansöka till "amningshjälpens slutna grupp" om man vill vara mer anonym och Inte så öppen. Där kan du ställa alla frågor du vill, eller om du "bara" vill ha lite stöd och peppning!
Hoppas inte mitt amning kontra ersättning ger dåligt samvete eller så om du bestämt dig för att ersättning är något för er. För det var inte min mening. Jag tänker mer att jag skriver så för att kanske kunna sporra dig lite om du egentligen vill fortsätta amningen. Hur du än väljer att göra så tror jag att du kommer fatta det bästa beslutet för er!