• akada

Snälla ni, råd sökes!

Hejsan! Jag har en liten kille som blir fyra månader nästa vecka. Han har ätit väldigt mycket i början, de första veckorna en gång i halvtimmen men numera är det ca 3 timmar emellan, det är olika.
    Men nätterna har det avrit varannan timme hela vägen. Nu känner jag att jag snart måste få sova alltså, så kunde man få till att det går 4 timmar mellan mningarna på natten skulle det göra underverk!
    Jag har läst mig till att en del barn sover bättre på ersättning och tänkte prova det ikväll, han ska få en flaska vid nästa mål som säkert blir alldeles snart. OM han tar flaskan då vill säga, det har avrit välditgt svårt. En enda gpng har han ätit ur flaskan och det var när vi köpte dinapp från MAM.  
    Jag vet att det är många bebisar som sover hela nätter vid den här åldern.
    Hur skulle DU gjort i min sits? Att lämna över till pappan är uteslutet, då han sover nere i soffan eftersom han behöver sova för han jobbar.
    Snälla hjälp. Kan man glesa ut nattamningarna om han vägrar ta ersättning?

• Svar på tråden Snälla ni, råd sökes!
  • Makrame

Jag säger ändå: ta hjälp av pappan! Du har lika stor rätt till sömn eftersom du ska orka ha hand om ert barn! Prova med ersättning, och om/när han tar flaskan, så kan ni turas om att få sova på soffan tills det blir bättre, för det blir det sakta men säkert.

• Micalela

OM du absolut måste prova flaska gör det med medelas flaska för bröstmjölk, det är den flaskan som är mest lik bröstet. Försök att hålla ut, min amning gick åt h---vete redan från början för jag var tvungen att ta till flaska ganska tidigt pga inflammationer osv. OM du planerar att amma länge är det kanske bäst att låta bli ev. bara ge ett mål ersättning.

FAST det är såklart olika för ALLA.

micalela.blogg.se Lchf * familjeliv * inredning * kärlek
  • Sarhan

Jag säger också att pappa får hjälpa till. Även om han jobbar. Min man jobbar men tar ändå vissa nätter för att jag ska få sova och orka med vår tjej på 5 mån. Du ska ju orka med på dagarna också. Vi har inte haft problemet med att hon inte vill ha bröstet efter att ha fått flaska flera gånger. Hon vaknar oftast 1-3 gånger per natt och vi hjälps åt. Har aldrig varit något tjafs om det. Man är två att skaffa dem små då får man vara två som hjälps åt.

• Micalela
    Sarhan skrev 2012-11-14 22:20:18 följande:
    Jag säger också att pappa får hjälpa till. Även om han jobbar. Min man jobbar men tar ändå vissa nätter för att jag ska få sova och orka med vår tjej på 5 mån. Du ska ju orka med på dagarna också. Vi har inte haft problemet med att hon inte vill ha bröstet efter att ha fått flaska flera gånger. Hon vaknar oftast 1-3 gånger per natt och vi hjälps åt. Har aldrig varit något tjafs om det. Man är två att skaffa dem små då får man vara två som hjälps åt.
    Gud va skönt att hon kan växla! Önskar att vi med hade det så.

Och om man nu bestämmer sig för flaska så ska SÅKLART pappan/partnern hjälpa till! Vår son är nu 9 månader och äter bara en gång om natten, men då är det min jobbade sambo som sköter det!
    micalela.blogg.se Lchf * familjeliv * inredning * kärlek
  • izgo

Vilken tid på dygnet sover ditt barn som längst?

• Anna74a

De verkar bli mättare på ersättning har en snart tremånaders som ex åt vid elva tiden och sov till halv sex nu.
    Men det är lätt att tappa amningen om man börjar med ersättning, så blev det här även med medelas diflaska.

• Majlisen

Hej TS! Jag ska dela med mig av mina tankar kring ditt dilemma. För det första skulle jag vilja veta om ni samsover? Om inte så tror jag att det är en god idé att försöka med det, då man faktiskt blir mer utvilad, det är en biologisk funktion vi kvinnor har. Att ge ersättning vid några få tillfällen skulle kunna funka, men att få in det som rutin varje kväll är inte särskilt bra för ens egna produktion. Det kan alltså till och med förvärra ditt problem. Barn KAN sova bättre på ersättning då det är mer svårsmält, men de behöver inte göra det och risken finns att det istället blir en ond cirkel. Sedan stimuleras också produktionen bäst av att amma nattetid.

Ett tips är att låta pappan ta barnet en stund innan sänggående, alltså kanske två timmar medan du vilar. Vila ökar fetthalten i bröstmjölken och kan således göra att ditt barn håller sig längre på BM nattetid. Försök också ta det lugnt på eftermiddagen.

Nappflaskan du väljer har ingen som helst betydelse, men vill du tilläggsmata råder jag dig till att använda ett tillmatningsset.

Lycka till!

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

Och att en fyramånaders sover hela natten tycker inte jag är så vanligt. Tror att det är desto vanligare att de vaknar ett par gånger, även fast det finns några som sover "bra".

• akada

Hej Majlisen!
    Tack för dina ord!
    Jag vi samsover. Eller, han sover i vagga alldeles vid min säng, sen brukar jag lyfta över honom (i babynest) för det blir för jobbigt att lyfta i och ur hela tiden.
    Tanken är ju inte att han ska sova hela natten utan mat, bara några fler timmar, eftersom han äter varannan timme på natten. Det får gärna gå 4 timmer emellan, så jag hinner sova lite. Det var själva tanken med mitt inlägg.
    Sen känner jag att det kan vara dags att gå över till ersättning litegrann, jag vill börja trappa ner på amningen. 
    Men det förstås, skulle det funka bra med amningen och att han sover lite bättre på den så är det ju en annan sak.
    Men jag har haft mycket problem med mjölkstockningar, och tycker jag följt alla råd som finns.  
    På dagarna sover han ca 3-4 gånger, bara 15-20 minuters duppar. Nätterna är hans riktiga sovning, han fattade tidigt att då sover man. Och äter tydligen =)

Det hade ju varit bra om han åt oftare på dagen istället, men då kan det gå 3-4 timmar emellan målen numera. Kan man vända på detta? 

• Majlisen
    akada skrev 2012-11-15 21:51:57 följande:
    Hej Majlisen!

Tack för dina ord!

Jag vi samsover. Eller, han sover i vagga alldeles vid min säng, sen brukar jag lyfta över honom (i babynest) för det blir för jobbigt att lyfta i och ur hela tiden.

Tanken är ju inte att han ska sova hela natten utan mat, bara några fler timmar, eftersom han äter varannan timme på natten. Det får gärna gå 4 timmer emellan, så jag hinner sova lite. Det var själva tanken med mitt inlägg.

Sen känner jag att det kan vara dags att gå över till ersättning litegrann, jag vill börja trappa ner på amningen. 

Men det förstås, skulle det funka bra med amningen och att han sover lite bättre på den så är det ju en annan sak.

Men jag har haft mycket problem med mjölkstockningar, och tycker jag följt alla råd som finns.  

På dagarna sover han ca 3-4 gånger, bara 15-20 minuters duppar. Nätterna är hans riktiga sovning, han fattade tidigt att då sover man. Och äter tydligen =)

Det hade ju varit bra om han åt oftare på dagen istället, men då kan det gå 3-4 timmar emellan målen numera. Kan man vända på detta? 

Åh, förstår att det är tufft när det blir så. Om jag var du och ville fortsätta med amningen skulle jag försöka vila mer under sista delen av dagen för att få till en fetare bröstmjölk under kvällstid. Hur reagerar din bebis om du försöker ge bröstet oftare dagtid? Kanske ha i sele/sjal nära och försöka locka till att äta mer under dagen (att vara nära mycket stimulerar barnet till att vilja amma mer)?

Sätter du dig upp och ammar, eller kan du liggamma? Att variera amningsposition och använda olika kan förövrigt minska risken för stockning! Kan du somna om medan du ammar? I början kändes det rätt knasigt för mig, men för att jag skulle kunna tillgodogöra mig den bästa sömnen upptäckte jag att det lättaste var att ha bredvid, ta fram bröstet och somna om under amning. Det ledde också till att jag kunde somna om inom några minuter. Under vissa nätter kändes det som att mitt barn inte ammar alls (fastän jag vet att hon gjort det) eftersom hjärnan inte alltid registrerar uppvaknanden om man somnar om relativt fort. Att få till en sådan amning kan alltså verka positivt för sömnen.

Prova ersättning om det verkligen känns ohållbart, men jag tror samtidigt utan att veta om hela din situation att det kan vara bra att amma ett litet tag till. En helamning det första halvåret har väldigt mycket positiva effekter för barnet och att du ammar har också hälsoeffekter för dig. Att introducera mat samtidigt som amning är också gynnsamt, och det är snart dags för sådant. Jag förstår att det är tufft då jag själv haft en riktig nattsnuttare under perioder, men jag tror att det snart kan börja lätta mer och mer. Känns det extra tufft just nu, eller har det alltid känts så?

Ersättning är absolut en fullgod näringskälla, men det kan också skapa bök för en del nattetid, vissa barn kan få problem med magen och det är ändå en hård processad vara. Visst är ersättningen kanon om amningen inte funkar, och du ska ju heller inte bli slutkörd! Men klarar du av att stå ut lite till? Nu vet jag ju inte om du har varit i kontakt med amningshjälpen? Du kan ju ringa en hjälpmamma om du vill för stöttning! Finns du med på Facebook så finns det en grupp som heter "amningshjälpen", men man kan också ansöka till "amningshjälpens slutna grupp" om man vill vara mer anonym och Inte så öppen. Där kan du ställa alla frågor du vill, eller om du "bara" vill ha lite stöd och peppning!

Hoppas inte mitt amning kontra ersättning ger dåligt samvete eller så om du bestämt dig för att ersättning är något för er. För det var inte min mening. Jag tänker mer att jag skriver så för att kanske kunna sporra dig lite om du egentligen vill fortsätta amningen. Hur du än väljer att göra så tror jag att du kommer fatta det bästa beslutet för er!
  • Majlisen
    akada skrev 2012-11-15 21:51:57 följande:
    Hej Majlisen!

Tack för dina ord!

Åh, förstår att det är tufft när det blir så. Om jag var du och ville fortsätta med amningen skulle jag försöka vila mer under sista delen av dagen för att få till en fetare bröstmjölk under kvällstid. Hur reagerar din bebis om du försöker ge bröstet oftare dagtid? Kanske ha i sele/sjal nära och försöka locka till att äta mer under dagen (att vara nära mycket stimulerar barnet till att vilja amma mer)?

Sätter du dig upp och ammar, eller kan du liggamma? Att variera amningsposition och använda olika kan förövrigt minska risken för stockning! Kan du somna om medan du ammar? I början kändes det rätt knasigt för mig, men för att jag skulle kunna tillgodogöra mig den bästa sömnen upptäckte jag att det lättaste var att ha bredvid, ta fram bröstet och somna om under amning. Det ledde också till att jag kunde somna om inom några minuter. Under vissa nätter kändes det som att mitt barn inte ammar alls (fastän jag vet att hon gjort det) eftersom hjärnan inte alltid registrerar uppvaknanden om man somnar om relativt fort. Att få till en sådan amning kan alltså verka positivt för sömnen.

Prova ersättning om det verkligen känns ohållbart, men jag tror samtidigt utan att veta om hela din situation att det kan vara bra att amma ett litet tag till. En helamning det första halvåret har väldigt mycket positiva effekter för barnet och att du ammar har också hälsoeffekter för dig. Att introducera mat samtidigt som amning är också gynnsamt, och det är snart dags för sådant. Jag förstår att det är tufft då jag själv haft en riktig nattsnuttare under perioder, men jag tror att det snart kan börja lätta mer och mer. Känns det extra tufft just nu, eller har det alltid känts så?

Ersättning är absolut en fullgod näringskälla, men det kan också skapa bök för en del nattetid, vissa barn kan få problem med magen och det är ändå en hård processad vara. Visst är ersättningen kanon om amningen inte funkar, och du ska ju heller inte bli slutkörd! Men klarar du av att stå ut lite till? Nu vet jag ju inte om du har varit i kontakt med amningshjälpen? Du kan ju ringa en hjälpmamma om du vill för stöttning! Finns du med på Facebook så finns det en grupp som heter "amningshjälpen", men man kan också ansöka till "amningshjälpens slutna grupp" om man vill vara mer anonym och Inte så öppen. Där kan du ställa alla frågor du vill, eller om du "bara" vill ha lite stöd och peppning!

Hoppas inte mitt amning kontra ersättning ger dåligt samvete eller så om du bestämt dig för att ersättning är något för er. För det var inte min mening. Jag tänker mer att jag skriver så för att kanske kunna sporra dig lite om du egentligen vill fortsätta amningen. Hur du än väljer att göra så tror jag att du kommer fatta det bästa beslutet för er!
  • Majlisen

Och så vill jag skicka dig en stor styrkekram!

• Julibebisen12

om pappan fanns där och skapade barnet så får han allt hjälpa till nu med!

blir så trött på partners som säger "min sambo behöver sova för han jobbar"
    so what?! som mamma är det jour 24/7 och ni är fan värda avlastning när det går!

och innan ni säger något, jag är ENSAMSTÅENDE mamma med en 4 mån bebis samt två huskys. jag har enbart avlastning när jag är sjuk genom att hundarna bor hos mina föräldrar

om han inte vill hjälpa till så be om att få ptervända till ditt jobb en vecka så kanske han visar dej mer respekt sen!

• Majlisen

Fast det med en pappa beror ju på. De kanske har en sådan överrenskommelse, ellerhur? Jag är också ensamstående, vad det nu har med saken att göra. Pappan kan ju ha ett väldigt krävande jobb och de har bestämt att det ska vara såhär. Tycker det är helt upp till TS när hon skriver att det är uteslutet. Om hon däremot skrivit att hon varit ledsen över att inte få hjälp för att pappan vägrade, då hade det varit en annan femma.

• skogsvitter

Tycker också pappan kan ta sitt ansvar nattetid. Här har pappan också jobbat precis som de flesta andra men han har tagit allt på nätterna utom amningen. Vi har samsovit och bebisen har i perioder sovit i första hand intill (eller ovanpå) pappan, ibland för att minska amningarna, ibland för att jag helt enkelt behövde sova ostört osv.

Det bebisen i första hand behöver på nätterna är närhet, trygghet, kärlek och värme. Det behöver inte nödvändigtvis vara hunger som är orsaken till att bebisen vill amma. Om bebisen vet att närhet och trygghet kommer ändå (tex genom att bebisen får ligga och ha fysisk kontakt med pappan under nätterna) så kommer behovet av så pass täta amningar minska avsevärt. Det har fungerat jättebra för oss!

Förövrigt håller jag med de som sagt att det absolut inte är särskilt många som sover hela nätter utan mat redan så här tidigt, tvärtom är det ovanligt. I synnerhet när de kommit in i utvecklingsfasen som påbörjas runt den här åldern är det ytterst ovanligt att de sover sig igenom hela nätterna. De allra flesta bebisar sover betydligt mer oroligt vid utvecklingsfaser.

Dessutom räknas "hela nätter" som 5 timmar för ett spädbarn, så de som du hör talas om som har bebisar som sover "hela nätter" kanske menar att bebisen sover sina 5 timmar. Eller att bebisen vaknar men somnar direkt om igen efter amningarna (vilket har framkommit vid ett flertal gånger här på FL att det brukar benämnas just som "sova hela natten").

• akada

Jag vill åter igen poängtera att det är inte hela nätter jag är ute efter, utan bara några fler timmars sömn.

Och ja, det är inte så att pappan VÄGRAR   ta sonen på nätterna, men för det första kan han inte göra något eftersom han vägrar ta flaskan, för det andra vill jag att han ska få sin sömn så han orkar jobba. Får han för lite sömn och är trött utsätter han sig för risker i sitt jobb, då han är mycket på tak och klättrar.
    Jaja, jag ska iväg på sjukhuset strax och se om jag får bukt med mjölkstockningarna som kommer hela tiden.  Dom har säkert bra råd där!

• skogsvitter

Missade nog att du hade problem med mjölkstockning. Har du det regelbundet trots att bebisen ammar fritt så låter det som att han inte har rätt tag när han ammar. Det i sig kan ju leda till att han inte tömmer brösten effektivt nog eller tillräckligt, med andra ord kanske han inte får i sig den mängd han borde få i sig under amningarna och att det då faktiskt är hunger det handlade om (det bör rimligtvis funka att pappan söver om utan flaska i annat fall). Alla situationer är ju väldigt individuella och man måste ju väga in helheten man får av alla faktorer. Att så ofta få mjölkstockningar beror ju på något, och orsaken till mjölkstockning är att brösten inte blivit tömda, vanligaste orsaken till det är fel grepp. Hoppas du får bra råd på sjukhuset!

• Leonel

Känner igen detta, ohh så hade jag med första sonen. Han ville amning varannan timme och jag hade inte fått sova från det att han föddes upp tills han var ca 1,5år. Jag berättade alltid för bvc men inget hände. Gav aldrig ersättning för folk tyckte att jag bara skulle fortsätta amma. Det var rena katastrofen, dagarna gick utan sömn och av någon konstig anledning mådde psyket bra. Sen när jag blev gravid med andra barnet, var jag så orolig att jag inte visste om jag ville behålla barnet. Jag var sååå orolig, tänkte nää det här kommer inte gå. Sömn är en viktig del av att kunna ta hand om en bebis. Mannen jobbade dagtid och sa alltid att han inte kunde ta barnet, han har inte hjälpt alls med  o ta hand om honom. När jag fick andra barnet var jag fortfarande så orolig att jag inte visste vad jag skulle göra, tårarna bara rann för jag hade det skit tufft med första barnet och jag hade inte ens sovit 1 timme på ca 1,5års tid, jag lovar att jag var alldeles svart under ögonen och visste inte om det skulle bli bättre eller sämre med andra barnet. Så fick jag andra barnet och han var hur lugn som helst, grät nästan aldrig, bara när han var hungrig och sov sååå bra. Han är så lugn och fin min gosse, den första har kvar sitt temperament och är så envis precis som han alltid varit. Den lilla sonen brukar sitta och titta på honom, typ vad är det som händer med brorsan hahaha. ÄN idag är jag så orolig att det ska vända, att han ska bli som sin storebror och sömn är jätte viktigt, nu när han sovit dåligt vissa nätter så har jag varit såå orolig. det du kan göra är att du varvar ner på amningen, ger ersättning innan han går och lägger sig och ger ersättning några ggr om dagen. då kommer mjölkproduktionen varva ner eftersom du ammar såpass ofta nu så har du säkert mängder av mjölk, fortsätt med det så blir det bra hoppas jag.

Svar på tråden Snälla ni, råd sökes!