Jag har också PCOS och har alltid haft. Jag fick veta när jag var 19. Min första mens fick jag när jag var 16 och mensen kom liksom aldrig igång utan det gick mer och mer tid mellan mensturationerna och till slut hade ett halvår gått utan att jag fått mens alls. Då gick jag till gynekolog som på en gång konstaterade PCOS. Tilläggas ska väl att jag vid den åldern var normalviktig. Jag fick Provera att äta för att få blödningar. Men jag blev helt galen av dem så jag frågade gynekologen vad de tyckte.
De sa i princip samma sak som du fått höra att blöder man inte åtminstone var tredje månad så ökar risken för cancer i livmodern. Alltså inte livmoderhalsen utan i endometriet i livmodern. Men läkaren sa att den risken var väldigt liten. Sen sa hon även att många som äter P-piller i många år har ingen mens alls under tiden.
När jag träffade min man så fick jag äta minipiller så jag hade ingen mens alls. Jag gick på kontrollen först en gång i halvåret sen en gång per år och de sa att det inte var någon fara. Men för 2,5 år sen bestämde vi att vi inte ville skydda oss mer utan händer det så händer det. Mensen kom inte på över ett år efter att jag slutat äta minipiller! Och den är otroligt oregelbunden nu också. Jag har under åren gått upp en del i vikt och har en del övervikt nu tyvärr. Det är tyvärr lättare att gå upp i vikt när man har PCOS.
Nu vill vi ha barn så vi har påbörjat en utredning. I december börjar vi behandling som sätter igång ägglossningen. Där är vi nu. Hoppas detta hjälper något. Är du orolig för cancer så kontakta gyn så du får Provera eller något liknande så du får en blödning med jämna mellanrum. Läkaren sa också att många får ganska tjockt endometrium när de inte blött på så länge som jag gjort t.ex. men hade hade ändå rätt tunn. Vet egentligen inte vad det innebär. Det man är rädd för är ju att när man inte blöder ut endometriet så KAN det uppstå cellförändringar som till slut KAN bli cancer. Det är därför de informerar om det.